Managed hosting door True

ICT'er vindt flexwerken belangrijk

 

Ict'ers vinden het belangrijker dan andere werknemers dat een organisatie flexwerken mogelijk maakt. Dit blijkt uit onderzoek van Kelly Services. 15 procent van de ondervraagde ict'ers vind de mogelijkheid om thuis te werken van groot belang bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Voor 64 procent van de ict'ers weegt de mogelijkheid zeker mee in het besluit om al dan niet bij de huidige werkgever te blijven. Voor 21 procent van de ict'ers is de mogelijkheid tot flexwerken niet relevant.

Het contrast met andere werknemers is vooral in de laatste categorie opvallend: 38 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat de mogelijkheid tot flexwerken voor hem geen reden is om bij zijn huidige werkgever te blijven. Iets meer dan 10 procent vindt de mogelijkheid wel erg belangrijk en voor de helft van de Nederlandse werknemers weegt de mogelijkheid mee in zijn besluit. 

Volgens Computable-expert Fred van Berk, directeur van Arrendum Detachering is dit verschil in opvattingen terug te voeren op het recente tekort op de ict-arbeidsmarkt. 'De gemiddelde ict'er is een redelijk vrijgevochten persoon. Door de tekorten die bestonden binnen de ict-sector kon en mocht alles. Dit recente verleden heeft nog steeds zijn weerslag. De meeste beroepen hebben nooit de mogelijkheid gehad te flexwerken. De ict'er daarentegen, kon zijn laptopje thuis prima aansluiten.'

Remote beheer

Ook volgens Computable-expert Ron van der Kleij van KVL Inspiratie Technologie leent de ict-sector zich goed voor flexwerken. 'Met de  huidige technieken is remote beheer al goed geregeld. Het ontwikkelen van software kan bovendien ook worden gedaan op een laptop, die geschikt is om thuis te gebruiken.'  Bovendien zijn ict'ers volgens hem vaak al goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. 'Ict'ers weten wat er mogelijk is op het gebied van thuiswerken en op welke manier zij resultaten kunnen terugkoppelen naar de werkgever. Zeker voor ict'ers die werkzaam zijn in de detachering biedt flexwerken een uitkomst. Deze reist vaak veel en staat steeds meer in files.'

De Kelly Global Workforce Index is een jaarlijks onderzoek dat meningen over werk en werkplek onderzoekt onder verschillende generaties uit verschillende landen. Ongeveer 134.000 mensen uit Europa, Noord-Amerika en Azië hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3293744). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Het is dat ik in de onsite support zit, maar thuiswerken lijkt mij aan de een kant ook niet gek, maar aan de andere kant ook heel gevaarlijk. Als je namelijk thuis je werk kunt doen, dan betekend dat je alles remote kunt doen, werk je dan ook nog voor een wat grotere organisatie dan weet je gewoon dat je binnen de kortst mogelijke tijd zonder werk zit, omdat een Indier, Hongaar of Bulgaar je werk overneemt.

Wat verwacht je anders, als het mogelijk is om 10 indiers met op zijn minst een MSC in Informatica of met het salaris dat aan 1 Nederlander besteed wordt in dienst te nemen? Werkgevers gaan natuurlijk allereerst uit van eigen belang; dan het jouwe/mijne.

Het lijkt mij ook niet zo gek om thuis te werken. In je eigen ruimte, geen ochtend file dus dat scheelt weer een hoop tijd. Op een youtube account staan een aantal leuke filmpjes van de zogenaamde voordelen van dit flexwerken een daarvan benadert ook de HR kant.

Als projectleider zie ik nu zelfs bij collega's waarvan ik het eigenlijk het minste verwachtte, een enorme productiviteitstoename op de dagen dat ze thuis werken.

Zelf was ik al sterk voorstander van meer thuiswerken, vanuit mijn eigen ervaringen daarmee als software-developer.

Thuis werken is gewoon beter. En tegen de mensen die bang zijn dat werk geoutsourced worden kan ik alleen maar zeggen dat een oost-europeaan vaak zo'n 2.000 euro per maand meer kost dan een Nederlander voor hetzelfde werk. (en dan tel ik nog niet eens de extra communicatie-overhead mee).

Dan kan je net zo goed de mensen hier laten thuiswerken én meer gaan betalen...mensen die het werk in die landen doen halen immers ook hun motivatie en status uit het feit dat ze relatief goed betaald werk doen.

@yourstruly, tuurlijk werkgevers zullen dat natuurlijk willen doen. Het is alleen jammer dat het weer kortetermijn planning is en erg kortzichtig. Ik heb hier nu reeds een aantal jaar ervaring, mee en mijn ervaring is dat ik liever twee Nederlanders betaal dan 10 indiers, puur om de kwaliteit die de Nederlanders afleveren. (het gaat veelal sneller, minder comminicatie problemenen de kwaliteit is velemalen beter) Onder de streep maakt het in kosten niet uit, maar dat zie je pas op langere termijn. Gelukkig ken ik ook grote(re) bedrijven die inmiddels dit ook ingezien hebben en hetwerk weer terug halen naar eigen bodem.

Het nieuwe werken lijkt allemaal zo prachtig maar het gaat een drama worden. De werkgever roept dat het noodzakelijk is om die hippe werknemer aan te trekken. Maar in feite zijn we alleen maar de luxe probleempjes van werkende ouders aan het oplossen.

Er is al voldoende onderzoek die aantoont dat thuis een rapport maken of een programma inkloppen inderdaad tot wel een verdubbeling van de productiviteit kan leiden. Maar projectmatig samenwerken wordt om zeep geholpen. Dit gaat bedrijven veel geld kosten!

Daarnaast is het natuurlijk een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Minder kantoren nodig, kachel een paar graden lager. Die extra kosten (geschikte werkplek en verwarming) mag je zelf dragen.

Dit is al net zo'n onzinnig idee als outsourcen. Het lijkt alleen maar goedkoper.

Het lijkt me simpelweg vooral een gevolg van het simpele feit dat de ICT-er bij uitstek begrijpt dat zijn werk overal gedaan kan worden waar een stopcontact is de verbinding met 'de zaak' kan bijna overal via internet worden geregeld (als 'de zaak' zijn zaakjes voor elkaar heeft tenminste). En met een beetje accu in de laptop is zelfs dat stopcontact niet zo hard nodig.
Maar ondanks de voor de hand liggende mogelijkheden voor bezuiniging staan de meeste werkgevers er nog niet om bekend dit aan te moedigen.

@Sam, Als je het op jouw manier bekijkt is elke positieve maatschappelijke verandering toch het 'oplossen van een luxeprobleem'?

Werk in de ICT is soms erg specialistisch. Waarom zou je willen dat iemand elke dag bijv. van den Helder naar den Haag in de file gaat staan als er makkelijk 1, 2 of 3 dagen gevuld kunnen worden met werk dat zelfs beter gedaan wordt zonder interactie met anderen?

Zelfs als het niet specialistisch is...de productiviteit is des te hoger.

Niemand heeft het hier volgens mij over 100% thuiswerken binnen een project...

Ik ben momenteel regelmatig thuis aan het werk en ongeveer 2 tot 3 keer per week aan het werk bij de klant. De reisafstand naar de klant is zonder files rond de 2 uur. Dit is dus 4 uur per dag.
Op dagen dat ik naar de klant ga, werk ik meestal eerst nog even tijdens de files van huis uit, om daarna in de auto te stappen. Ook werk ik regelmatig na thuiskomst nog weer verder, waar nodig. Het is makkelijk en prettig en geeft mij veel vrijheid in mijn eigen planning.
Ben ik blij dat ik kan reizen om de files heen en dat ik waar mogelijk, kan besluiten om vanuit huis te werken? Ja natuurlijk!
Had ik deze opdracht aangenomen zonder deze mogelijkheid? Nee, ik denk het niet!

Mijn productiviteit ligt nu veel hoger dan wanneer ik dagelijks deze afstand af zou moeten leggen inclusief de extra reistijd door alle files. Ook neemt mijn flexibiliteit toe, doordat ik ook 's avonds in kan springen zonder op te branden.
En ja, het is heerlijk om mijn kind van dicht bij op te zien groeien en er ook te zijn wannneer dat nodig is. Als werknemer kan ik alleen maar zeggen dat ik mij een stuk prettiger voel door deze situatie.

De schone en goedkope manier om het file-leed op de Nederlandse wegen op te lossen lijkt mij het stimuleren van thuiswerken door de overheid, middels subsidies of kortingen daar waar dit mogelijk is.
In principe kan al het werk met een computer als gereedschap tegenwoordig veilig worden uitgevoerd van huis uit.

Het wordt tijd dat werkgevers eens wat meer verantwoordelijkheid durfen neer te leggen bij hun werknemers en ook vanuit menselijk oogpunt toch eens beter kijken naar oplossingen voor werknemers die dagelijks op de weg zitten waar dit wellicht niet altijd noodzakelijk is. Werken van huis uit kan een oplossing zijn.

De ARBO eisen m.b.t. thuis werken zijn er wel degelijk, maar dit hoeft niet zo veel te kosten als het inrichten van een gehele kantoor omgeving. Een goede werkplek in huis is wel een vereiste! Dit is niet voor iedereen weggelegd gezien ieders individuele thuis situatie, maar wel aan te bevelen als vereiste.

Ik weet dat ik mijn plek zonder enige tegenzin zelf heb ingericht en betaald, omdat mijn plezier in het werk met stappen vooruit is gegaan. Vanzelfsprekend heb ik ook prive wat aan een dergelijke werkplek. Een reden te meer om dit zelf te regelen.

M.a.w. ik ben erg blij met de geboden mogelijkheid om van huis uit te kunnen werken! Al is het maar voor 1 of 2 dagen in de week.

@Mark
Tja, dat is afhankelijk van je werk. Ik ben analist. Mijn werk is bij de klant. Kijken wat hij doet, hoe hij het doet, waar hij tegenaan loopt. In een team bedenken en realiseren we oplossingen. Dat gaat niet vanuit huis. Dat gaat ook niet meer werken als de helft van het team eerst de kinderen naar school moet brengen, de ander juist zijn kinderen wat eerder van school moet halen, een derde de files wil ontlopen en pas een paar uur later komt.

@Ploeteraar
Jij doet je naam wel eer aan. 's Avonds werken? Dat kan helemaal niet. Ik heb namelijk een sociaal leven. De privé agenda is al tot de rand gevuld. Gisteren theater, vanavond bioscoop, morgen verjaardag van mijn vliegmaat, woensdag bestuursvergadering van de vereniging, vrijdag standaard verenigingsavond.

Natuurlijk zijn files vervelend. Ik zit er dagelijks 2 uur in. Aan de andere kant, ik vertrok laatst om 10:30 van huis en reed zo de file in.

Ik had een vaste baan als vormgever bij een non-profit organisatie, bij de hoofdvestiging in Rotterdam. Zeker de helft van de medewerkers kwam van heinde en ver naar de stad en een ander deel was 'meeverhuisd' met hun werk, maar waarom dat niet gewoon op een makkelijk bereikbare plek mét parkeerruimte kon, is me nooit duidelijk geworden.

Bedrijven gaan het liefst midden in een zo groot mogelijke stad zitten, want dan heb je het gemaakt. Dat werknemers er des te langer over doen om van en naar hun werk te komen is hun probleem niet. Files, gebrek aan parkeerruimte, vieze metro's, wachten in de regen op de bus, treinen die te laat komen..

Ik werkte voor reclamebureau's en die zitten graag in Amsterdam. Ik ging zondagavond al op pad, sliep in de buurt omdat ik anders nooit op tijd ter plaatse kon zijn.

Klanten stonden er op dat ik fysiek aanwezig was, want 'dat praat makkelijker'. Voor tien minuten overleg met de art director laten ze je als webdesigner vier uur in de auto zitten.

Op enig moment ben ik dit gewoon gaan weigeren. Als je me in wil huren, mail je me de bestanden maar en praat je maar tegen door de telefoon. Ik was ook altijd bereid om een keer langs te komen ter kennismaking of voor een bespreking, maar de praktijk leert dat potentiële klanten die je eerst willen zien, je uiteindelijk nooit inhuren.

Klanten die me al kennen, bleven me toch wel inhuren. Freelancers krijgen geen reisvergoeding dus dit heeft me de laatste jaren duizenden kilometers en heel wat aan autokosten bespaart maar vooral: Dagelijks uren aan verspilde tijd en heel wat file-frustratie.

Ik begrijp ook wel dat niet iedereen fulltime thuis kan werken, maar als ik zelf het initiatief niet genomen had, zou ik de rest van m'n leven dagelijks in de auto zitten, terwijl het in mijn geval totaal overbodig is. Als het aan de meeste werkgevers ligt, verandert er nooit wat.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.