Managed hosting door True

IBM beperkt mogelijkheid flexibel werken

'Vierdaagse werkweek van 36 uur is niet efficiënt'

 

Ict-leverancier IBM gaat de regeling voor flexibel werken beperken. Dat schrijft IT delivery executive Jan van Groningen aan de werknemers van het bedrijf. Hij laat weten dat mogelijkheid om wekelijks vier dagen van negen uur te werken, wordt geschrapt. De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro waarvoor IBM de infrastructuur beheert.

Een woordvoerder van IBM bevestigt de plannen die bedoeld zouden zijn ‘om de klant optimaal te ondersteunen'. Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om efficiënt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar.

De personeelsleden die in vier dagen 36 uur werken, moeten daarom in overleg met hun leidinggevende hun werktijden veranderen. De werkgever denkt bijvoorbeeld aan een reguliere werkweek van vijf keer acht uur of het omzetten van het contract naar een 40- of 32-urige werkweek. Ook de voorwaarden om te kunnen thuiswerken, worden opnieuw besproken. Het gaat daarbij om de mate van productiviteit en bereikbaarheid.

Personeelsgids

Van Groningen realiseert zich dat ‘de wijziging van invloed kan zijn op de invulling van de persoonlijke tijdsbesteding en het leven' van werknemers. Zij krijgen daarom een redelijke termijn om hun werktijden opnieuw te plannen. Hoeveel tijd het personeel precies krijgt, meldt de IT delivery executive niet.

Volgens de werkgever blijft de aanpassing binnen de regels van de personeelsgids. Daarom zou geen instemming van de ondernemingsraad nodig zijn. Op dit moment hebben ruim driehonderd medewerkers binnen het ABN Amro-account een 36-urig arbeidscontract verdeeld over vier dagen.

Plaats- en tijdonafhankelijk

IBM startte ongeveer tien jaar geleden met plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten zouden plukken. Het gaat bijvoorbeeld om het bestrijden van de fileproblematiek en parkeerproblemen, het werken in projectteams en het regelen van kinderopvang en deeltijdwerk. ‘De medewerker is gemotiveerder en gaat efficiënter met zijn of haar tijd om', reageerde IBM's woordvoerder Jelmer Letterie vier maanden geleden op een artikel van Computable.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3158901). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Voor de zoveelste keer het bewijs.
Een werkgever is helemaal niet geinteresseerd in human capital en/of motivatie of een prettige prive/werkbalans.
Met het ontslagzwaard van Damocles, bungelend achter de deur, zullen ongetwijfeld de brave werknemers hier genoegen mee (moeten) nemen.
Triest, dat een bedrijf met een goede reputatie zo met MENSEN omgaat.

Goed getimed van IBM. Het personeel moet wel slikken, want opstappen is in de huidige situatie geen optie. Klasse!

Au contraire! Thuiswerken is gewoon niet voor elke baan een goede optie. Klasse dat IBM toch het lef heeft om de bestaande afspraken tegen het licht te houden.

Eerste 2 reacties zijn onbegrijpelijk, zo wantrouwend en negatief. Het zouden je werknemers maar zijn, met zo'n instelling.

On topic, kan me de wensen van IBM goed voorstellen. Geef mensen 1 vinger, ze pakken je hele hand. Je komt je werknemers tegemoet en daarna wordt het tegen je gebruikt.

Het is mij echter niet duidelijk waarom vier maal 9 niet effici�nt is, maar vier maal 8 w�l.

@Nike:
Jij gelooft zeker nog in sprookjes?
Stel je hebt op basis van de bestaande regeling van thuiswerken c.q. 4 dagen/week je leven ingericht. En dan besluit IBM om dat te veranderen, maar je kunt/gaat niet accoord. En dan?

Denk niet dat de werkgever je nog positief beoordeeld bij de volgende functioneringsronde. Men zal dit wellicht niet hardop zeggen, maar als je er uit moet, dan ga je.

Prima dat jij leeft om te werken.
Maar vele anderen (moeten) werken om te leven. En er zijn ook nog andere zaken dan ICT belangrijk.

@Jori: ik vermoed dat, gezien de klantsituatie (ABN Amro), 4x9 niet de productiviteit opbrengt die je van 36 uur verwacht. Maar wel de productiviteit die je van 4 dagen (4x8) kunt verwachten. Wat dus zou betekenen dat de werknemers die assigned zijn aan ABN AMRO, 4 uur 'te veel' betaald krijgen, oftewel net zoveel klant satisfactie kunnen leveren in 4x8.

@Nike: lees je eigen reactie nog eens door met de vraag in hoofd WIE er nu negatief en wantrouwend is......

Schijnbaar is IBM niet in staat om de dienstverlening naar haar klant ABN afdoende te regelen.
Bereikbaarheid moet beter ingeregeld worden door IBM.
Daar zit het probleem, meer controle op dienstverlening (lees)bereikbaarheid is effectiever dan werktijden aanpassen.
Laat de IBM'ers zich echt verantwoordelijk voelen voor hun account ABN.

ik mis de optie 4*8 uur te mogen gaan werken in het verhaal van IBM

staat er wel in, foutje

@LB: jawel hoor, er staat dat je de mogelijkheid hebt om je contract in een 32-urige werkweek om te zetten, ongetwijfeld op 4x8 basis.

Om een beetje competitief te kunnen blijven aanbieden is dit overigens geen rare eis van IBM. 't Is ten slotte geen stichting en geen contracten betekent geen werk.

Ik vraag me af hoe dit samenwerkt met de nieuwe trend 'het nieuwe werken'
Er wordt aan de IT kant alles mogelijk gemaakt om dit te bereiken en dan gaat een grote speler als IBM het personeelsbeleid zo aanpassen?
Vallen ze terug in een ouderwets patroon of wordt het tijd dat ze hun zaken communicatief gaan verbeteren..

Wel bijzonder dat 4 maanden geleden de woordvoerder van IBM zei:

"De medewerker is gemotiveerder en gaat effici�nter met zijn of haar tijd om"

terwijl diezelfde efficiency nu wordt tegengesproken:

"Volgens Van Groningen beperkt de huidige werkwijze de mogelijkheid om effici�nt te kunnen werken en zijn werknemers niet goed bereikbaar"

Het moet toch mogelijk zijn om met een aantal mensen die een afdeling bemannen, waarbij ze elk 4 x 9 werken, een planning af te spreken waarbij er altijd iemand aanwezig is? Of willen ze allemaal op dezelfde dag vrij? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Misschien slim je medewerkers op heel iets anders afrekenen dan op "aanwezigheid"?
Het komt op mij toch een beetje over als de "oude generatie managers" die de crisis benutten om hun mensen weer elke dag naar hetzelfde kantoor te laten rijden zodat ze controle houden. Dat zegt vooral iets over het type manager wat ze bij IBM hebben (klassiek, hierarchisch, pariarchaal?)

@Bart: volgens mij is eerder het tegenovergestelde het geval. Het gaat om overwerk in de werknemer z'n tijd.
Dit betekent dus dat IBM van haar werknemers verwacht dat ze eigenlijk 5 x 8,5 of 5 x 9 zouden moeten werken. Als iemand dan 4 x 9 werkt, dan wordt dit een stuk lastiger, omdat je moeilijk kan verwachten dat iemand 4 x 9,5 of 4 x 10 gaat werken. Daarom blijkt uit dit artikel dat 't wel mogelijk is om de ene week 32 uur en de andere week 40 uur te werken, zodat je formeel weer aan 8 uur per dag zit en de werknemer weer in z'n eigen tijd kan overwerken..

@Iedereen Het is de klant die deze eisen aan IBM stelt. Maatregel geldt alleen voor personeel die ABN Amro gerelateerde activiteiten uitvoeren. (tenminste dat begrijp ik uit het artikel) Klant wil dus controle op de ouderwetse manier OF denken op deze manier een betere deal met IBM te onderhandelen. Hoe het ook zit, IBM heeft gekozen om het zelfregelend vermogen van personeel minder belangrijk te vinden dan de klantrelatie. Ooit zullen ze daarvan de prijs betalen, maar zijn de beslissers hiervan waarschijnlijk alweer gevlogen.

herkenbaar. Hier binnen de klant waar ik zit wordt thuiswerken ontmoedigd.

kansloos, dom en achterhaald.

thuis is mijn productiviteit vele malen hoger omdat ik niet constant zeurende managers aan mn buro heb.

Tijd/kans voor een detacheerder die zn mensen alleen maar vanuit huis laat werken zou ik zeggen.

EH,

je geeft zelf al antwoord op je eigen vraag: Als jij niet akkoord gaat (dus niet positief reageert), wordt je uiteraard niet positief beoordeeld.

De opmerking over werken vs leven, denk eens goed na weaar je mee bezig bent. Niet met leven, blijkbaar ook liefst niet met werken.

Jac,

positief betekent in mijn definitie dat je je flexibel opstelt, dat je meedenkt met de organisatie waar je voor werkt en dat je vertrouwen hebt in het gezamelijke doel: groei van de onderneming, waar jij en de werkgever de vruchten van plukken.

Ik wantrouw mijn werkgever niet, ik heb alle vertrouwen, dat waar ik de extra stap doe, ik daarvoor gewaardeerd word. Maar mij zul je ook nooit over werktijden, rechten en plichten horen.

Deze week weer een hele discussie over rekeningrijden. Niet allemaal in de ochtendspits naar je werk, thuis werken, flexibel werken. Dus nu weer 300 man die erbij komen in de ochtendspits. De overheid zal, met het rekening rijden, wel weer blij zijn met deze inkomsten....
zal weer drukker worden op de weg...De wereld op zijn kop.
Meteen weer het bewijs dat dit niet werkt!

CP, Abn Amro is prima per OV te bereiken. Hoezo rekeningrijden?

Volgens mij wordt e.e.a. een beetje uit zijn verband getrokken hier. IBM heeft van zichzelf geen 4 * 9 systeem. Met de AAB outsourcing zijn een aantal mensen meegekomen die wel een dergelijke overeenkomst hebben.
Dat ze hier vanaf willen lijkt mij meer een kwestie van gelijkschakelen dan van wel of niet thuis mogen werken.

Ach uit ervaring kan ik wel vertellen. De klant klaagt over de dienstverlener, de dienstverlener kijkt naar een oplossing. En heeft weer een jaar langer contract en inkomen, waarvan de weer langer werkende hun salaris betaald krijgen. (overigens zijn hier de meeste IBM-ers, oud ABN-ers vanwege het outsourcingscontract).

En nu krijgt IBM de zwarte piet toegeschoven. Wat dat betreft handige set van ABN.

Is ABN Amro niet nog steeds een "overheidsbedrijf"? Aan de voordeur thuiswerken stimuleren en aan de achterdeur het je leveranciers onmogelijk maken. Typisch voorbeeld van een onbetrouwbare overheid.

waarom spenderen jullie hier tijd aan?

noch zal de efficiency niet bevorderen.
noch zal dit leiden tot een oplossing.

of vindt dit jullie de pauze plaats?

Er zijn meer werkgevers die 4*9 niet toestaan, waaronder de mijne, die ons bedrijf net heeft overgenomen. 32-uur of 40-uur is voor mij geen optie. Maar thuiswerken mag ook niet, dus 4*8 op de zaak en 4 uurtjes thuis is niet mogelijk. Met het OV ben ik ruim anderhalf uur onderweg om op het werk te komen en ik moet ook weer terug. Ruim 3 uur reizen om 4 uurtjes te werken is geen doen, want ik heb een reden om 36 uur te werken. Dus moet ik nu noodgedwongen mijn leven anders gaan inrichten, ik denk aan het 4*8/5*8 schema. Werkgevers geven geen zier om persoonlijke omstandigheden en vertrouwen hun personeel niet. Zij vergelijken thuiswerken met een dag vrij. Toch vreemd dat juist Den Haag juist het thuiswerken stimuleerd (minder files) en er werkgevers zijn die dat juist tegenwerken.

@rk:
Tja, sommige gaan enkele malen per dag buiten staan roken, anderen lezen wat en reageren even op een artikel. Of mag dat niet?

De discussie moet in mijn ogen niet zijn of je wel of niet 4x9 mag werken, maar hoe kan het zijn dat IBM nu opeens een andere mening lijkt te hebben.
IBM is 10 jaar geleden begonnen met flexibel werken. IBM heeft 4 maanden geleden aangegeven dat dit werkt (motiviatie en efficientie).
Nu werkt het op eens niet meer. Vind ik een vreemde manieren van conclusies trekken.

Ik ben wel benieuwd wat nu de echte reden is om de 36-ruige werkweek aan banden te leggen. Het kan kostenbesparing zijn. Als iedereen die 4x9 werkt nu 4x8 gaat werken is dat 4 uur per persoon minder. Gaat dan om 100.000- euro per week aan besparing of iets meer dan 5 mln per jaar (obv 300 medewerkers en uurtarief van 70 euro).

Ik denk alleen maar even hard op.

RK:
Lees en reageer jij op dit artikel en opmerkingen in je pauze?
Ga jij niet even met collega's praten, een sigaret roken, vaknieuws lezen, koffie halen en en en....

Ik blijf erbij, het bericht lijkt over iets anders te gaan dan wat de reacties ervan willen maken. Men wil iets veranderen specifiek aan de 4*9 werkarrangementen die een minderheid van het personeel heeft, en dit in verband met het niet bereikbaar zijn 1 dag in de week. Heeft dus niets met thuiswerken te maken en weinig met flexibel werken in het algemeen.

Dit gaat alleen om IBM in Nederland en alleen om het gedeelte wat ABN Amro ondersteunt.
Jaren voor IBM internationaal gewerkt, nooit van een 4x9 uur werkweek gehoord. Wel veel van huis werken (indien de baan het toelaat).
Verder is het meestal flexibel: de ene dag 12 uur de andere dag 6 uur. Uitzondering is wanneer de klant eisen gaat stellen aan aanwezigheid.

"De aanpassing geldt alleen voor werknemers die zich bezighouden met het account van de bank ABN Amro" .. bedoeld "bedoeld ..?om de klant optimaal te ondersteunen'" -- duidelijk: IBM wordt door de klant genoodzaakt om dit door te voeren.
Dit is geen (nieuw) IBM-beleid; anders zou het niet tot een (kleine) specifieke groep personeel beperkt worden.
Ere wie ere toekomt ;-)

@rk: vermijden van onnodige reistijd (4 maal reizen < 4,5 maal reizen per week) == verbetering efficiency (11,1 %).
@Nike: "mij zul je ook nooit over werktijden, rechten en plichten horen" -- mooi, daar houden we je dan aan;-)
Werknemers zonder blind vertrouwen proberen intussen zo goed (en efficient) mogelijk hun werk te doen binnen de voorwaarden van hun arbeidscontract. Als je in de IT werkt, moet je tenslotte ergens die honderden uren per jaar (eigen tijd) voor de noodzakelijke constante bijscholing vandaan halen (en dan komt een 100 uur besparing op overhead goed van pas); en een 'levendige' kantoortuin' waar je om de 5 minuten onderbroken wordt is voor het oplossen van een technisch probleem nu eenmaal minder geschikt dan een eigen studeerkamer. Het is ook niet toevallig dat een grote IT-werkgever die baat heeft bij goed geschoolde en geconcentreerde IT-werknemers, al een jaar of tien geleden tot de conclusie is gekomen dat "plaats- en tijdonafhankelijk werken, omdat zowel werkgever en werknemer daarvan de vruchten .. plukken", een winstgevende benadering is..

Goede managers hebben geen problemen in omgang met resources van verschillende beschikbaarheid. Goede managers hebben geen probleem in omgang met thuiswerken. Mits de pool maar groot genoeg is.

Ze hebben gelijk. Met 4x9 waarvan de meeste tijd ook nog eens thuis doorgebracht komt er van de produktiviteit kennelijk te weinig terecht. Ze draaien het toch niet voor niets terug. men heeft het geprobeerd een paar jaar, het is mislukt en nu draait men het terug. Begrijpelijk.

Ik vraag mij af waarom werkgevers uberhaupt akkoord gaan met 4x9; er liggen tientallen onderzoeksresultaten die aantonen dat de productiviteit daalt wanneer het aantal gewerkte uren per dag toeneemt.

IBM bewijst maar weer dat wat ze zelf verkoopt dus niet werkt. Eerst iedereen het gevoel geven dat ze het gezin ook belangrijk vinden. Inmiddels weten we dat ze dat niet boeit. Bovendien gooit IBM m.i. zijn eigen glazen in. Als klanten dit voorbeeld volgen zullen ze minder IT zaken verkopen die gerelateerd zijn aan het thuiswerken van personeel aan de klantkant. Bij dit alles wel opgemerkt dat niet alle functies geschikt zijn voor 4*9. Misschien moet men bij IBM beter kijken naar de root causes en gedeeltelijk ingrijpen. Het werkt bij mij namelijk heel goed aangezien ik door besparing op mijn lange reistijden en de rust eens iets normaal kan afronden. Bij IBM solliciteren lijkt in elk geval geen optie als de trend zich doorzet.

wat is nu het probleem: bij 4*9 zijn er na al die jaren nog steeds mensen een dag in de week niet bereikbaar -en die dag is voor een ieder verschillend, extra vergaderingen en overdracht is dan nodig-. Met 5*8 -en icm mobiel werken- is er wel bereikbaarheid: dat valt toch gewoon onder de gewenste efficientie zou ik zeggen

Wel grappig dat een dergelijke actie komt direct na het afronden van het interne medewerkerstevredenheids onderzoek.

Mijn ervaring is dat IBM verwacht dat je 24/7 beschikbaar en bereikbaar bent en hier en niet best 8x5 salaris tegen over zet. Dit is ook 1 van de grote punten van ergenis in het tevredenheids onderzoek.. de beloningen. Zelfs de OR heeft dit als punt meegenomen, dat managers betere beloningen krijgen dan medewerkers.

Ik vind de ontwikkeling jammer. Want ik denk inderdaad niet de root cause te pakken hebt. Volgens mij gaat het hier om een actie om de niet-flexibele medewerkers te dwingen flexibeler te worden. Maar al die mensen die zich wel 100% inzetten voor IBM en ook op hun vrije dagen / avonden beschikbaar zijn worden nu gestraft. Helaas gaat het altijd zo in het leven... de goede moeten ....... vul het zelf maar in.

Grappig,

Al jaren is er een no-go beleid op het omzetten van je contract van 36 naar 40 uur (ivm de kosten). En nu wordt je verplicht om 5 dagen te werken......

I just don�t get it.

Mensen wat een gezeur. Ik heb jaren (zeer pleziering) namens IBM gewerkt (ingehuurd), maar stond in 2002 op straat. Had nog graag een paar jaar met die systemen doorgegaan, maar mijn leeftijd zat helaas tegen. Besef dat IBM en andere dienstverleners geen filantropische instellingen zijn. Je bent ook als vast personeel gewoon een "huurling" en "schiet" tot einde contract. Niet alleen bij IBM, maar overal. Zoals in een van de reacties reeds verwoord: geen opdrachten is geen werk en geen werk is exit. Wees blij dat je werk hebt en als het je bevalt maakt een uurtje meer of minder niks uit.

Thuiswerken moet je alleen maar stimuleren als werkgever.
Maak je dienstverlening meetbaar (per medewerker), daarmee ben je locatie onafhankelijk om werk uit te voeren.
Ik kan alleen maar zeggen dat de werkgever en of klant hier veel baat heeft doordat je (nog) loyaler bent.

Plaats- en tijdonafhankelijk werken pakt op meerdere fronten gunstig uit. Dat is voldoende aangetoond in onderzoeken en ook iets dat IBM altijd heeft gestimuleerd. Het idee om deze flexibiliteit voor een specifieke klant terug te draaien zal dan ook niet vanuit IBM komen. Na 14 jaar internationale IBM-ervaring weet ik dat IBM een vrij modern management heeft dat razendsnel op marktveranderingen kan reageren. Maar, we leven momenteel in een vraagkant-paradigma. Het idee zal dus komen van ABNAMRO en IBM komt(uiteraard)tegemoet aan de klantwens. Bij banken is het management nog erg traditioneel en behoudend. Jonge honden met een frisse kijk op de zaken zijn in no time 'gelijkgeschakeld'. Inmiddels is het bekend welke chaos dit type management bij banken heeft aangericht. Gelukkig verdwijnt die hele babyboom-generatie de komende jaren, en daarmee tegelijkertijd ook degenen die wel over kwaliteiten beschikken. Dan komt er een nieuwe generatie met hopelijk goede inzichten. Of de bank dan nog bestaat is de vraag. Die trekken zich momenteel terug uit hun core-business, zoals kredietverlening en het verstrekken van een redelijke rente op toevertrouwd kapitaal. Ook voor het overschrijven van bedragen biedt het Internet steeds meer mogelijkheden. Over 5 jaar bestaat er geen bank meer, kan IBM de gewraakte maatregel terugtrekken en op zoek gaan naar moderne klanten met een verantwoorde bedrijfsvoering en hart voor human capital.

Het is toch heel simpel: als je voor de klant bezig bent wil je het vaak afmaken, dus je stopt niet na acht uur als het dan nog niet klaar is.
Dus de mensen gaan nu 5x9 in plaats van 4x9 uur werken voor hetzelfde geld.
Kassa voor IBM.

Tijd voor meer freelancers. Kun je niet dwingen en zijn heel flexibel.
Meeste problemen zitten in de planning (het gebrek aan of kwaliteit er van) bij heel veel bedrijven. Als freelancer pluk je daar juist de vruchten van.
"U vraagt, wij draaien" is veranderd in u "vraagt, wij slopen of verzoek".
Dit geval zal te maken hebben, met het niet willen verliezen van een klant. Ook IBM moet flexibel blijven.

Flexibiliteit is lastiger in te vullen door een werk-gever, want dan moeten ze echt gaan WERKEN, MANAGEN voor hun geld ;-). Gewoon eisen dat je default 40 uur komt opdraven en gewoon je overuren maken op commando van de baas zal het devies worden.
Werken naar amerikaans business model. Shut up or you are fired... Bereid je daar maar vast op voor IBM-ers.

Nu word eerst intern een 'proefballonnetje opgelaten voor het AbnAmro account. Later zal dit al hefboom gebruikt gaan worden om iedereen weer 40 (of meer) uur door de strot te persen. Het EXTERNE excuus wat ze gebruiken is "om de klant optimaal te ondersteunen" omdat ze zelf niet durven uitkomen om te vragen,zeggen wat ze nu van hun personeel willen. Bang dat meteen de boel intern op zijn kop gaat.

Kijk in vredesnaam uit en laat alles goed door een arbeids-gerechtelijk advocaat of je vakbond doorlichten, voordat je je handtekening zet onder een ANDER ibm-contract.

Personeelsgids:
Zorg ervoor dat de ondernemingsraad WEL ingeschakeld word, om je belangen intern te behartigen! Anders heb ik het gevoel dat je ge***** gaat worden. Laat je vooral niet in de luren liggen wat "de klant" wil en blijf gefocussed waar je je aandacht nodig hebt. Het gaat immers om JOU en je werkgever (IBM).

Want voor je het weet je zomaar OVERGEPLAATST worden van of naar een "Abn-klant locatie" of val je intern onder een ander "klanten-kontrakt" met bla bla bla andere (externe) voorwaarden, die als mogelijke hefboom gebruikt gaan worden tegen JOU als ibm-er/ster.

Plaats en tijdonafhankelijk:
Vertrouwen is goed, controle is beter. Kijk - als ibm-er/sters even naar deze links over IBM en haar behaalde resultaten:
http://www.tgdaily.com/business-and-law-features/41114-ibm-2008-record-revenues-profits-and-earnings-q4-down-6
http://www.usatoday.com/money/companies/earnings/2009-04-20-ibm_N.htm

En naar het jaarsalaris van de IBM CEO:
http://www2.tbo.com/content/2009/mar/09/ibm-ceo-earns-21-million/

Als je 1+1 bij elkaar optelt, denk ik dat er bij IBM (-nederland) de touwtjes weer strak aangetrokken gaan worden en/of er is een interne reorganisatie opkomst - zoals je al hebt kunnen zien bij alle grote 'hollandse" ict bedrijven - met als excuus "de kredietcrisis".

Sterkte bij The Big Blue allemaal!

Agh, de IBM'ers die bij ABN Amro zitten mogen ook wel eens aangepakt worden. Heb er genoeg meegemaakt die in het verleden onder ABN amro geen fuck uitvoerden. Tsjah, welkom in de grote mensen wereld waar wel gewerkt moet worden. Kan me voorstellen dat IBM deze selecte groep mensen beter wil inzetten!

Dat geldt gelukkig niet voor iedereen, maar wel voor een groot deel van de IBM'ers die bij ABN Amro zitten!

IBM wil gewoon van zijn mensen af zonder zelf ontslag te geven. Men maakt het leven daar ondraaglijk en dan vertrekken ze zelf.

Wel heel erg veel negatief nieuws over IBM de laatste tijd, was de bonus voor de directeur Doremalen niet hoog genoeg over 2010?

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.