Managed hosting door True

Freelance ICT'er vaak geen echte ondernemer

'Zelfstandige moet meer aan toekomst denken'

 

Ict'ers die als zelfstandige zonder personeel (zzp) werken, moeten hun ondernemersvaardigheden ontwikkelen. Dat zegt directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink. Ze moeten zich niet alleen bezighouden met de klus waaraan ze nu werken, maar ook nadenken over hoe ze na afloop daarvan hun brood gaan verdienen.

Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancende automatiseerders meestal zeer ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'

Een dag per week

Dat blijkt voor veel freelancers een moeilijk punt. Doordat veel automatiseerders hun werkzaamheden laten regelen door bemiddelaars, weten zij zelf niet hoe ze contacten kunnen leggen en onderhouden. Dat is een slechte zaak, aldus Marrink. ‘Ict'ers die succesvol willen zijn als zzp'er, moeten eigenlijk een dag per week besteden aan het onderhouden van relaties', vindt de directeur, die bovendien twijfelt aan het nut van de bemiddelaar. ‘Soms kun je het heel goed zelf regelen. Vooral wanneer een bemiddelaar een hoge marge rekent, is het goed om daar eens over na te denken.'

Marrink adviseert freelancers zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld een ondernemersvereniging, omdat zij op die manier in de toekomst investeren. Nu zouden ze dat nog te weinig doen. Volgens Marrink gaan ict'ers vaak helemaal op in hun huidige project, maar realiseren zij zich niet dat er aan die klus ook weer een einde komt. Vooral tijdens een economische crisis is dat onverstandig. Marrink: ‘Het kan zomaar gebeuren dat een opdracht versneld wordt afgerond en dan moet je wel weten wat je daarna gaat doen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2991816). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat is dat toch een gemopper over de constatering dat ZZP'ers "meer aan de eigen toekomst moeten denken".

Dat is juist de essentie van het ondernemerschap. Anticiperen en denken over de toekomst. Hoe goed je inhoudelijk in je vakgebied ook bent: dit anticiperen hoort er bij. En is ook de eigen verantwoordelijkheid van elke ZZP'er.

Een ZZP'er die onderneemt - echt onderneemt - heeft helemaal geen last van de crisis!

Johan, helaas heb jij helemaal gelijk op dit punt.
Veel ervaren vakmensen zijn ZZP'ers geworden door de aantrekkingskracht van het hoge uurtarief aan de inkomstenzijde, zonder dat zij rekening hielden met de hoge kosten en grote risico's aan de uitgavenzijde. Tevens waren zij zich niet bewust van het feit dat voor het ondernemerschap bepaalde kwaliteiten en vaardigheden nodig waren die niets met vakmanschap te maken hebben.
Een succesvol ondernemer hoeft geen vakmanschap te bezitten, maar een succesvol ZZP'er moet zowel vakmanschap bezitten als ondernemers kwaliteiten en vaardigheden.

Dat is iets te makkelijk gezegd. De tussenbureau's heb je nodig om bij de grote bedrijven aan de slag te kunnen. Deze bedrijven (vooral met name de centrale en lokale) zijn gebonden aan aanbestedingregels. De kosten van een aanbesteding zijn hoog. Gevolg hiervan is dat in veel gevallen alleen de top 10-100 detachering/consultancy clubs worden gekozen. Freelancers vallen dus al bij voorbaat af (ook al heb je nog zulke goede contacten).
Ik weet waar ik het over heb want ik ben Freelance projectmanager en doe veel opdrachten voor de centrale overheid (inclusief de aansturing van aanbestedingstrajecten).

@ Dhr. Helmers:

Geachte heer Helmers,

Bent u wel een ICT'er?

MVG,

mnomic.

Deze meneer is vandaag goed bezig met zelfpubliciteit.
Vanmorgen ook al in de metro "ZZP-ERS moeten zorgen voor buffers want na de vakantieperiode wordt het moeilijk met nieuwe opdrachten" ik heb spijt van mijn lidmaatschap van ZZP NEDERLAND!!

De kop had dan ook moeten luiden: "Inkopers/wervers ICT capaciteit moeten ondernemender zijn" :

Het is ongelovelijk al biedt je je diensten voor EUR 5/uur aan en heb je een dijk van een c.v. met exact de gezochte ervaring en kennis, dan nog MOET je, zoals Haldar al zegt, nog via via via een ellenlange en vaak bijzonder incompetente 'waarde'keten van groezeligen en niet-transparante en niet terzake kundige bemiddelaars af voor je bij grotere bedrijven laat staan overheden aan de slag kunt.

Gelukkig dat ik met 10 jaar ondernemerservaring inmiddels over een groot netwerk van kleine ondernemers met .com ambities beschik die mij rechtstreeks inhuren, want ik werk liever niet meer via-via-via en eigenlijk ook liever niet meer voor bedrijven met meer dan 1000 man personeel omdat IT afdelingen en -projecten aldaar je toch al niet het gevoel van grote persoonlijke toegevoegde waarde leveren.

Leve het kleinbedrijf en de ZZP-er en w?g met alle risico averse, niet ondernemende schapen op PZ, HRM en IT-inkoop of hoe ze zichzelf ook noemen !

Er wordt regelmatig slecht gesproken over bemiddelaars en hun (te) hoge marges. Toch vervullen deze partijen een belangrijke functie voor menig freelance IT-er. Een bemiddelaar kan niet alleen helpen om als freelancer aan tafel te komen bij grote opdrachtgevers, wel of geen aanbesteding, maar kan doorgaans ook zorgen voor een continu?teit in opdrachten. Bemiddelaars willen goede freelance specialisten aan zich binden zonder een vast dienstverband aan te gaan en zijn daarom ook vaak bereid daar extra moeite voor te doen. Diverse bemiddelaars bieden daarom een uitgebreid pakket aan diensten. Zo is ons bedrijf (IT-Staffing) druk bezig diensten te ontwikkelen die freelancers helpen om zelfstandig ondernemer te worden en te blijven. Problemen als het aantal werkgevers per periode of het verkrijgen van een uitkering na een opdracht, krijgen daarbij veel aandacht. Het oplossen van dergelijke problemen kan van grote waarde zijn voor freelancers, maar niet iedere freelancer heeft de kennis, tijd en energie om deze zaken zelf uit te zoeken.
Als freelancer wil je doorgaans wel de vrijheid om je opdrachten te kiezen, maar niet de rompslomp die bij het vinden van een opdracht hoort. Een goede bemiddelaar kan werkzaamheden uit handen nemen zodat je je als specialist op je specialisme kunt blijven focussen. Wil je als freelancer alles zelf regelen, dan moet je ook echt ondernemer worden, het is echter ook mogelijk om vrijwel alle werkzaamheden uit te besteden.

ZZP-ers en de vraagzijde vormen samen een marktplaats. Op dit terrein bewegen zich nu nog steeds 'high margin' detacheerders en bemiddelingsbureaus. M.i. kan dit slimmer, sneller en een stuk effici?nter. Kunnen een aantal ZZP-ers zonder opdracht niet eens de koppen bij elkaar steken om voor dit probleem een echt mooie oplossing te bouwen? Als Johan Marrink zijn leden serieus neemt werkt hij daaraan in plaats van het rondstrooien van komkommernieuws. (sorry Johan, maar dit nieuws bevatte voor mij in ieder geval niets nieuws: sparen voor mijn eigen 'WW' doe ik al en een netwerk onderhouden is voor elke ZZP-er in ICT land volgens mij de eerste prioriteit, nog geen tegen gekomen die daar niet bewust aan werkt...)

Vraag & aanbod de markt en weten wat je moet vragen voor je diensten, een hoop freeelance itc ?rs leven (extreem gezegd) vanuit hun (koffer) rugzak in een kraakpand mentaliteit.Dit moet veranderen willen ze serieus genomen worden door de maatschappij en hun collega's moet dit veranderen.Verder moet ICT?rs zich niet uit laten spelen tegen elkaar bodem prijs afspraken ,een CAO realiseren en tijd nemen voor
je produkt en administratie.Discipline.De Metaliteit van een Nerd en lekker Freaken is over wil je erkend worden als echte proffesionele ondernemer

Helaas moet ik constateren dat tijdens de afgelopen maanden alleen maar negatieve dingen over ZZP'ers wordt geschreven. Ze vragen te hoge tarieven, moeten meer gaan ondernemen etc. maar ondertussen zijn dit volgens mij de personen die het minst last hebben van de crisis. Het enige waar ze last van hebben is het verzoek om het tarief te verlagen, omdat de eindklant het liefst met bemiddelaars werkt. En ja, je hebt wat mij betreft een heel groot verschil in bemiddelaars. De ene is inderdaad welwillend en transparant naar de freelancer toe. De andere die hoor of zie je een heel jaar niet en stuurt je alleen een mail met het verzoek je tarief te verlagen. Kortom, zoals je bij bemiddelaars verschillende versies hebt, zo heb je die ook bij freelancers. De echte "ondernemers" overwinnen, de andere komen zichzelf tegen.

Mijn ervaring is dat klanten waar je via een bemiddelaar bent binnengekomen en waar je goed werk hebt gedaan, dit na het aflopen van een klus en vervolgens het aflopen van een eventueel concurrentiebeding nog wel weten.

Ikzelf heb in mijn beginperiode als ZZP'er regelmatig gebruik gemaakt van bemiddelaars om aan klanten te komen maar met een aantal van deze klanten heb ik vervolgens een duurzame relatie opgebouwd. Bij de financiele afhandeling wordt er dan nog weleens verplicht een bemiddelaar tussengeschoven maar dat zijn marginale kosten.

Het is zaak dat je bij de klant met de juiste mensen (en deze weten te herkennen) een goede relatie opbouwt.

Bemiddelaars kunnen dus een goede manier zijn om aan klanten te komen maar het is zaak om deze klanten vervolgens voor jezelf te winnen. Goed werk leveren is hierbij al bijna voldoende.

Ik mis iets fundamenteels in de discussie. Is een zzp-er een bijzonder soort flexibele werknemer op zoek naar verschillende uitdagingen of toch meer een ondernemer op zoek naar vrijheid in combinatie met skills? Volgens mij hebben beiden een eigen bestaansrecht. Wordt in de discussie gemakshalve alle type zzp-ers op ??n hoop gegooid? Sommige zzp-ers zijn niet goed in het zelf vinden van nieuwe opdrachten en maken graag gebruiken van derden, maar bieden wel inhoudelijk kwaliteit. Anderen onderscheiden zich juist in hun netwerk. Prima toch?
In relatie tot hoe ontmoet vraag en aanbod wil ik toevoegen dat er steeds meer laagdrempelige marktplaatsen ontstaan bij met name de overheid, waarbij uitdrukkelijk MKB en zzpers worden uitgenodigd. Dit binnen de kaders van de aanbestedingswetgeving.
Een mooie aanvulling op de "macht" van de traditioneel grote aanbesteding-winnende bureaus en voor de ondernemende zzp-ers een mooie kans.

gaat de Computabel weer!
"ZZP-er moet aan toekomst denken"
wat denkt de redactie, waaraan denkt de ZZP-er???
dat wil ik graag weten, meer niet...........

Ik ben juist hartstikke blij met de bemiddelaars. Zij beschikken over de juiste contacten en voeren acquisitie uit. Soms agressief, maar ja, als ik maar aan een opdracht kom waar ik goed in ben en dat is het leveren van ICT advies & diensten. Het eindtarief wat zij in rekening maakt mij niet zo uit. Daardoor zijn ze immers gedreven om een opdracht voor me te vinden. Zolang maar aan mijn tarief tegemoet wordt gekomen! De freelance ICT-er zou geen ondernemersvaardigheden moeten ontwikkelen, maar juist zijn ICT kennis... Met het oog op toekomstige opdrachten heb je meer aan kennisverbreding en -verdieping op ICT vlakken dan aan ondernemersvaardigheden...

De heer Marrink doet naar mijn mening in deze de zelfstandig professional en veel goede ondernemers te kort.

Juist in de automatisering wordt er vanaf de jaren 70 veel met freelancers gewerkt. Ten opzichte van veel sectoren hebben wij veel meer ervaring met deze materie. Sterker de serieus te nemen bemmidelaars zijn bijna allemaal opgericht door freelancers in de jaren 80 en 90. De grondleggers van deze bedrijven hadden als doel het vinden van projecten te vereenvoudiggen, te vechten voor het zelfstandig ondernemerschap van de freelancer en dit met bescheiden marges en scherpe betaaltermijnen.

Volgens mij bieden deze bedrijven die allemaal nog steeds bestaan en succesvol zijn nog steeds exact deze dienstverlening. Deze bedrijven hebben vorig jaar ongeveer allen tussen de 50 a 80 % omzet groei gerealiseerd, ze realiseren nu nog steeds omzet groei.

Als ondernemer moet je streven naar onderscheidend vermogen in jouw dienstverlening. Als automatiseerder betekent dit vaak specialisatie en het bijhouden van kennis in jouw vakgebied. Er zijn veel ondernemers die hun kennis perfect in beeld weten te brengen via Internet en hierdoor ook veel aanbod van werk rechstreeks krijgen, daar zou ik dus wel tijd in steken. Maar 1 dag per week commercieel de weg op gaan, ik heb daar echt mijn vraagtekens bij. Dat is namelijk 20% van jouw omzet laten en extra reiskosten etc maken? Overigens welke bemiddelaar hanteert 20% marge dat is echt niet aan de orde bij de traditionele spelers die zitten tussen de 5 a 10% marge hooguit.

@ mnomic

Ik heb dagelijks met ICT(projecten) te maken; ik zit in media en ben ondernemer. Ik heb besloten - al vorig jaar toen de eerste berichten over ons neerdaalden - dat ik niet aan die flauwekul van een kredietcrisis meedoe. Ik kruip niet in de slachtofferrol: ik ben ondernemer en ik pak aan. Ook met mijn ICT-projecten.

"Overigens welke bemiddelaar hanteert 20% marge dat is echt niet aan de orde bij de traditionele spelers die zitten tussen de 5 a 10% marge hooguit."
Mijn recente ervaring: Standaard marges zijn 20 tot 30%. Afhankelijk van het detacheerder is dat onderhandelbaar. Sommigen dalen misschien tot 10% als ze je echt nodig hebben. Anderen, vooral de beursgenoteerde, blijven minimum 25% eisen.

Conclusies op een sample van 10 detacheerders.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×