Managed hosting door True

ICT-werkgevers vrezen personeelstekort

 

sollicitatie

Hoewel een groot deel van de bedrijven noodgedwongen ict'ers de laan uit stuurt, zijn er veel werkgevers die de noodzaak zien van het behouden van personeel. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Top ICT Werkgevers Nederland 2009 van uitgeverij CRF. De werkgevers verwachten in 2012 de grootste uitstroom van personeel, omdat dan de werknemers uit de babyboomgeneratie met pensioen gaan.

Door een dalend geboortecijfer en toenemende aandacht voor balans tussen werk en privé wordt de uitstroom vanaf 2012 niet aangevuld, verwachten de werkgevers. Voordat de recessie begon, zou dit hoog op de agenda staan, maar nu zou die gedachte naar de achtergrond verdwenen zijn.

Volgens CRF lijkt dit logisch, omdat personeel tijdens een recessie niet gemakkelijk overstapt naar een andere baan. Toch zou een derde van de medewerkers overwegen elders te solliciteren als de economie weer aantrekt.

Flexibiliteit

De werkgevers zouden er dan ook goed aan doen nu al te proberen ict'ers aan zich te binden, aldus de onderzoekers. Het gaat vooral om personeelsleden die geboren zijn tussen 1977 en 1990, omdat zij gewend zijn aan luxe en andere wensen hebben dan de babyboomers. Zo zouden zij vooral flexibiliteit, afwisseling en waardering belangrijk vinden.

Uit onderzoek van werving- en selectiebureau Harvey Nash bleek onlangs dat de Nederlandse chief information officer nu al behoefte heeft aan meer ict-professionals. Vooral netwerkarchitecten en analisten zouden in veel bedrijven ontbreken.

Generatie Y

De werknemers die geboren zijn tussen 1977 en 1990, ook wel generatie Y genoemd, hebben andere wensen dan hun voorgangers. Enkele tips om deze personeelsleden te behouden:

1. Maak gebruik van de relaties waarin de medewerker wel loyaal is
2. Zorg voor afwisseling in het werk (meer projectmatig)
3. Ga de dialoog aan met deze groep
4. Bied op zichtbare momenten erkenning/waardering
5. Bied flexibiliteit, bijvoorbeeld door sabbaticals of langere vakantieperiodes

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2986266). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Dit is weer typisch zo'n stukje waarin de appelflauwte van de dag moet worden gemaskeerd. Er is geen nieuws maar we moeten toch wat uit de pen persen..... Nou dat is gelukt.

Werkgevers zijn op zoek naar de grote Y factor..... misschien kunnen ze een nieuw programma beginnen bij SBS 6 en misschien lukt dat, maar heb zo mij twijfels..

Er zijn heel wat ICT'er die op de bank zitten dus dat wordt makkelijk vissen voor de werkgevers zou je zo denken.
Echter deze generatie heeft gezien hoe er omgesprongen wordt in de IT met medewerkers dat ze een andere richting kiezen/hebben gekozen...

Dat betekent dat ik nu met 'pensioen' moet gaan, want na 2012 krijg ik daar de tijd niet meer voor. Meteen de oplossing voor de huidige crisis.

Geboren tussen 1977 en 1990. Laat ik nou wat ouder zijn, geboren in 1955. Als ik dit stuk moet geloven zijn de jongeren meer gewend aan luxe? Sorry hoor, dat ben ik ook. En welke andere wensen hebben die jongeren dan? Lekker generaliserend stukje.

En ook ben ik een ICT'er die best nog wel van baan wil veranderen, ik kan nog ruim 10 jaar mee...

@ Jaap,

Misschien dat ze de generatie Y willen binden, aangezien de ouderen meer per uur kosten? ;-)

Er worden alleen maar punten genoemd die werkgevers ertoe dwingen werknemers binnen te houden:

-babyboomers. Tja hoeveel zijn die en wat is het totale effect op het arbeidstekort?

-medewerkers opnieuw gaan solliciteren. Dan krijgen we een wisselwerking: de ene werkgever krijgt een nieuwe medewerker van een andere werkgever en andersom.

Hoelang duurt de recessie nog? Kunnen dan andere onverwachte ontwikkelingen plaatsvinden die ertoe leiden werknemers bij dezelfde baas te blijven ?

Veel babyboomers hier. Dit is trouwens niet alleen een probleem binnen de ICT-sector. Dit geldt ook voor veel onderdelen binnen de overheid, het (hoger)onderwijs, etc.

Ik, bouwjaar '80, weet wel wat ze bedoelen met luxe. Jullie generatie wilde hard werken voor zijn geld. Mijn generatie wil alleen nog maar werken voor zijn waardering, extra vrije tijd en geld zodat hij bijvoorbeeld voldoende op vakantie kan. Tijd en plezier zijn het belangrijkst. Geld is er alleen maar middel om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.

@Kanariepietje:

Dus het gaat weer ordinair om geld. Maar de Y-generatie wil wel meer luxe (denk aan de lease auto, bonus e.d.) en zo mogelijk interne opleiding (nog zo'n wens). Kost ook geld.

Als een bedrijf slim is, laten ze de jongeren onderwezen worden door de ouderen (even plat gezegd). 'Mijn' generatie heeft gewoon meer ervaring, die kan dus doorgegeven worden. Voordeel voor een bedrijf is dat er continuiteit ontstaat.

Soms hoor ik dingen van jongere collega's waarvan ik denk: 'dat is er allang, alleen jij weet dat niet'.

Tja.

@Gast:

"Mijn generatie wil alleen nog maar werken voor zijn waardering, extra vrije tijd en geld zodat hij bijvoorbeeld voldoende op vakantie kan. Tijd en plezier zijn het belangrijkst. Geld is er alleen maar middel om in je levensonderhoud te kunnen voorzien."

Tuurlijk is geld om in je levensonderhoud te voorzien. Ook 'wij' babyboomers (what's in a name) willen ook waardering, vrije tijd en wat extra centjes.
Dat is wat 'mijn' generatie voor elkaar heeft gekregen in de jaren '60 t/m '80 en waar de Y-generatie nu van profiteert. Je zou eens kunnen proberen dat te waarderen.

BTW: waarom niet gewoon je naam vermeld?

@ Jaap,

Ik kan mij deels in jouw verhaal vinden. Daarnaast merk ik dat oudere mensen nog teveel met oude technieken werken. Ze zijn een te grote specialist geworden in het werk dat ze doen. Hierdoor weten ze niet of er andere workarounds o.i.d. zijn om tot hetzelfde doel te komen met minder inspanning.

Meer ervaring hoeft niet bij voorbaat te betekenen dat het efficienter en doelgerichter is.

@Jaap: de vorige generatie (je ouders) zullen precies hetzelfde zeggen toen ze in de jaren 60-70 naar hun "jeugdigen" keken en die vonden de hippie generatie en babyboomers waarschijnlijk ook maar een vreemd zooitje.

Waardering voor de inzet van een vorige generatie moet je altijd hebben. Net zoals er waardering moet zijn voor de huidige en komende generaties, want daar kan je ook van leren.

De wereld evolueert nou eenmaal en daar kan je je tegen verzetten en zeggen dat vroeger alles beter was, maar daar schiet je niet zoveel mee op. Face it, je leeft in andere tijden (die je zelf hebt geholpen om te creeren) en daar zal je mee moeten leren omgaan.

Dat de Y-generatie dus anders tegen het leven en werknemerschap aankijkt kan je beter op waarde inschatten dan het te veroordelen, want de toon van je voorgaande berichten is als neerbuigend te beschouwen.

On-topic:
ICT is geen ambachtelijke sector en in mijn mening is de houdbaarheidstermijn van de meeste kennis dus behoorlijk kort. De veranderingen gaan gewoon te snel. Echter, de "waarde" van een medewerker is niet per definitie gebonden aan een bepaalde generatie maar aan een bepaalde instelling.

Elke ICT-er die zijn leven lang bereid is om te leren in welke richting dan ook, breedte of diepte en die deze kennis kan omzetten in bruikbare resultaten is waardevol voor een bedrijf. Ongeacht de generatie.

Hoe elke generatie tegen het leven aankijkt is een uitdaging voor elke werkgever. Werkgeverschap voor het leven is steeds zeldzamer, beloningen worden steeds hoger (net als de kosten), loyaliteit lijkt minder belangrijk dan vroeger. Zowel van werkgever als werknemer overigens. Relaties zijn vluchtiger. Dat hoort erbij en het een is niet beter dan het ander.

De Y-generatie is wel meer gewend aan het continue vanuit verschillende bronnen absorberen van informatie en neemt zaken minder snel voor waar aan. Simpelweg omdat ze vanaf kinds af aan de beschikking hebben over meer en andere informatiebronnen.

En ja ook ik hoor bij de Y-generatie.

Hoe dan ook: het probleem zal steeds meer zichtbaar en voelbaar zijn. Tenzij er iets gedaan wordt. De tekorten worden groter? Er zal onder de bankzitters toch wel potentie zitten voor netwerkarchitect of analist?
Potentie, dus zorg als werkgever voor opleiding en een goede baan. Dat betekent automatisch 'retentie'; behoud van werknemers die waarderen dat juist nu geinvesteerd wordt in het belangrijkste bedrijfsgoed: personeel.

Ik behoor zelf tot generatie X en ik vind de kop van dit bericht prachtig en tergelijkertijd triest om te lezen.

De Wereld veranderd, De Tijden veranderen, de Mentaliteit veranderd, De Mensen veranderen
Alleen het stokoude (beyond babyboom) business - ,maatschappij en arbeidsmarktmodel van werk-gever, werk-nemer blijft nog even star en onbuigzaam als het beton in het fundament van werkgevers gebouwen..

Can you change? Yes you must!
Zoals de inhoud en reacties van dit artikel laat zien is het einde van een tijdperk inzicht waarbij De tredmolen van het loonslavenbestaan, werken van de tot aan je graf gaat verdwijnen, mede dankzijn Generatie Y en de opvolgende Generatie Z!

Generatie Y zal de maatschappij dwingen om (weer) meer menselijkheid te brengen in een arbeidsrelatie. De mens komt op de eerste plaats, de relatie op de tweede en oh ja "het werk wat gedaan moet worden" moet hen ook een mogelijkheid bieden ZICHZELF te kunnen ontplooien.

(No waardering + No respect) = No results ;


Hoog tijd dus voor het - nu alweer klagende en jammerende bedrijfsleven - om de hand in eigen boezem te steken. Ga zelf eens kijken wat je ZELF kunt doen om Generatie Y werknemers te INSPIREREN om voor uw bedrijf te komen werken.

Hier een paar tips:
1 - Zet Human Resource Management (vanuit hart en ziel!) weer boven aan je lijst met corporate prioriteiten. ICT is en blijft MENSENWERK.
2 - Laat werksfeer en werkklimaat belangrijker zijn dan je eigen winstmarge voor het volgende kwartaal. Laat je personeel ook oprecht meedelen ik het corporate succes.
3 - Zorg ervoor dat je een omgeving creert waarin de komende Generaties (Y, Z, A) zich willen en kunnen ontplooien onder jouw corporate paraplu.


Generatie Z...:
zal helemaal niet staan te trappelen om voor een ander te gaan werken. Die zijn hier op aarde geincarneerd om vooral hun EIGEN DOELEN in hun leven te realiseren, niet die meer van een ander. Dat is waar Generatie Y je nu al een voorproefje geeft, of je nu wilt of niet als bedrijf.

LIFE = LIFE!
Het Leven is vooral bedoeld OM TE LEVEN, TE GENIETEN, en dan vooral vanuit JEZELF, je eigen INNERLIJK en niet in een door de maatschappij opgedrongen harnas, waarbij je
"40 urige werkweken in loonslaven verband tot aan je pensioen voor een andermans idealen"

The choice is yours als bedrijf /werk-gever:
Blijf je verbitterd vasthouden aan oude machtsstructuren of durf je los te laten, de lessen van Generatie Y te leren en mee te stromen je mee met The new generations to come???


"The age of Aqurius" waar menig babyboomers in hun flowerpower en hippi tijd zo mooi over konden dromen, zingen en dansen is NU realiteit. Durf je oude normen en waarden los te laten en mee te gaan met The New Generations (y,z,alpha, omega)???

Nog een mythe, dat het 'jonge' personeel vooral afwisseling en flexibiliteit wil. Dat je flexibel en afwisselend werk wil hebben is van alle leeftijden.

Maar werkgevers bedoelen iets anders. Namelijk dat ze alleen nog maar personeel via uitzendbureaus wil hebben zodat ze niet gebonden zijn aan (vaste) contracten. Om dit te rechtvaardigen zeggen ze dan dat het personeel dat wil. Terwijl het juist andersom is. Het is bijna onmogelijk om buiten de uitzenders om nog een baan te vinden. En jongeren zijn daar dan nog eens extra de dupe van en hebben bijna geen andere mogelijkheid om via het uitzendbureau te werken. Niet direct verkeerd omdat je dan wat rond kan kijken op de markt maar uiteindelijk willen de meesten toch een vorm van vastigheid.

Als je nu op de middelbare zit moet je wel heel onverstandig zijn wil je nu nog kiezen voor een baan in de ICT. Men wil gewoon niet betalen voor een ICT-medwerker. Loodgieters, iedereen mag meer verdienen maar bij ICT word altijd gekeken naar het tarief. Tel daarbij op dat je na je 40ste steeds moeizamer aan klussen kunt komen en iedereen begrijpt dat iemand die ICT doet zijn eigen graf aan het graven is.

Bovenstaand verhaal klopt helemaal.De room is er af en je zou wel gek zijn om ict te kiezen zeg ik als ervaren IT'er. Je kan beter advocaat worden of dokter of loodgieter.Of net als in de verpleging moet het een roeping zijn om de ict in te gaan!! Zo kijkt helaas het meeste management en eindgebruikers er tegenwoordig tegenaan.Als of wij het leuk vinden om onszelf te kwellen. Ik probeer alleen maar mijn boterham te verdienen.Wat respect voor onze inzet en zwoegen en soms bovenmenselijke prestaties zou geen kwaad kunnen !!

Ik vind de tekst een beetje een horoscoop gevoel hebben. Er zit altijd wel iets in wat voor iemand klopt.

Als (blijkbaar) 'Y-Generatie' kan ik mij op zich wel vinden in wat er gezegd wordt.

Eigenlijk kan het heel goed samen gevat worden tot: "Ook ICT-ers zijn mensen". En hiermee bedoel ik dat ook de ICT-er gewaardeerd wil worden. Ook de ICT-er wil op vakantie kunnen. Ook de ICT-er wil meer geld verdienen. Iets wat ieder mens wil.

Eigenlijk is het allemaal ook heel erg logisch. En toch heb ik vaak genoeg gemerkt dat werkgevers omgaan met ICT-ers alsof het volslagen idioten zijn en/of dat ze niet in staat zijn normaal te communiceren.

Zelf ben ik ontzettend loyaal naar een bedrijf toe. Wil mij 150% inzetten voor het bedrijf. Zeker als ik 100% achter het doel van het bedrijf sta. Maar, voor al deze onconditionele inzet wil ik wel blijk van waardering en begrip.

Helaas zijn die laatste punten vaak het probleem. De ICT-er wordt behandeld als oud-vuil. Als een ordinaire recht-toe-recht-aan werknemer. Iemand die 8 uur per dag continu hetzelfde trucje uitvoert, iets waar geen creativiteit of denkvermogen voor nodig is.

Als de werkgever zich wat meer focust op de 'mens' achter de ICT-er (iets wat in een eerdere reactie ook al stond) de 'mens' er achter het gevoel geeft dat hij/zij speciaal is. Dan zal het resulteren in een loyale harde werker die net dat extra beetje inzet toont die je gehele bedrijf tot een succes maakt.

Als iemand mijn reacties neerbuigend vind, so be it. Dat is echter zeker niet zo bedoeld. Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat elke generatie, of dat nu X, Y of straks Z is, graag zijn werk wil doen. Dat wil ik dus ook nog steeds. O ja, ik zit niet vastgeroest in oude technieken en methodes om tot een doel te komen. Ook de X-generatie (of hoor ik nog tot tot V of W?) is in staat nieuwe dingen te leren en te gebruiken. En de weg van A naar B is daarom nog steeds het kortste met een rechte lijn, zonder omwegen (of workarounds...)
Zo, dat moest ik nog wel even kwijt.

Ik ben zelf een hoog opgeleide en ervaren 'ICT-er', en ik zou niemand tegenwoordig meer aanraden de ICT in te gaan. Zeker niet als je echt goed bent. Er wordt gewoon niet gemeten hoe goed je bent, en de waardering is navenant laag. Je wordt er doodmoe van. En de arbeidsmarkt voor ICT fluctueert als een idioot. Ga lekker wat anders en beters doen.

Zoveelste ONZIN van Computabll...!!!
Nu zoeken naar goed personeel, tekort aan ICT'ers paar weken geleden!!!!
Houden jullie (red. Computable) net deze ONZINBERICHTEN!!! Ze zoeken GEEN ICT'ers!

@RoodKapje: Jij hebt helemaal gelijk, ik ben en ik ervaar exact hetzelfde, ook ik adviseer niemand tegenwoordig in de IT te gaan!
Wat een enorme aanfluiting; in de 15 jaar dat ik nu bezig ben in de IT/ICT, is dit de 3e crissis periode (1993/1995, 2001/2003, 2008/2012?) die een zo'n enorme dip in de totale financiele kant en budgetering laat zien in de gehele IT/ICT-branch, dat ik er echt over na denk een totaal andere richting te gaan kiezen!

@Tho:
Het is blijkbaar in de journalistiek net zo positief gesteld als in de ict. Er zijn gelukkig op internet nog andere, kwalitatief serieuzere en betere nieuwsbronnen over ons vakgebied zoals:

http://www.theregister.co.uk/
http://slashdot.org/
http://tweakers.net
http://www.zdnet.com/
http://www.webwereld.nl/
http://idg.nl/

Da's het mooie van internet, je bent (nog) nergens aan gebonden :-)

"Door een dalend geboortecijfer en toenemende aandacht voor balans tussen werk en prive wordt de uitstroom vanaf 2012 niet aangevuld, verwachten de werkgevers"

Ook een intrigerende zin....Nou een eventueel uitblijven van de aanvulling van de uitstroom heeft toch echt NIETS te maken met een dalend geboortecijfer, lijkt mij.

Jawel hoor. Alleen speelt dit al jaren. Vanaf eind jaren 60 is er een daling van het aantal kinderen. Een daling in het geboortecijfer heeft zo'n 25 jaar later gevolgen voor de instroom op de arbeidsmarkt. Daarbij komt dat de babyboomers nu met pensioen gaan en dat er dan nu een relatief grote groep werknemers (vrijwel) tegelijk met pensioen gaan. (je zou kunnen zeggen dat de babyboomers 40 jaar geleden niet goed genoeg hebben gezorgd voor hun opvolging ;-))

Dan vind ik de relatie met de aandacht voor balans tussen werk en prive minder logisch. Immers als werkgever kun je niets doen aan de geboortecijfers (alhoewel...?) maar op de werkverhoudingen heb je wel invloed. Dus als je om deze reden een tekort verwacht dan heb je dat als werkgever aan jezelf te danken.

Toch grappig om te lezen, want behalve de IT-sector zullen alle sectoren hiermee te maken krijgen. Ik denk niet dat het zo'n probleem is, hooguit een wisselwerking van de arbeidsmarkt. Laat dat nu net is goed zijn voor de werknemer ipv de werkgever. Ik zie het probleem niet, ik kijk uit naar 2012! Sta je als werknemer eindelijk weer is sterk in de onderhandelingspositie. Het enige gevaar lijkt mij de toenemende kans op inflatie. De tijd zal het leren.

E�n probleem. Hoeveel mensen boven de 60 die binnenkort met pensioen gaan, werken in de IT? Of wel heb je jezelf dan omgeschoold tot IT'er, of wel werk je al 35 jaar in de IT, dus sinds begin jaren '70! In die tijd waren er in Belgi� toch bitter weinig IT'ers of denk ik nou verkeerd? Ook zie ik zelden op de firma, iemand van 60 rondlopen hoor! Laat staan in andere bedrijven. Dus volgens mij is de invloed van babyboomers op de IT z��r beperkt.

Dat zijn er meer dan je denkt. Het is zeker niet zo dat iedereen vanaf het begin van de loopbaan in de IT zit.

Er zijn hele volksstammen die zijn omgeschoold, denk maar aan eind jaren 90 (millennium en euro projecten). En het is al altijd zo geweest dat mensen een ander pad in hun loopbaan inslaan. Ik heb collega's die van origine een heel ander vak hadden en om uiteenlopende redenen in de IT terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld omdat ze wat anders wilden, omdat hun toenmalige baan werd wegbezuinigd, omdat ze weg wilden bij hun vorige baas, noem maar op.

Misschien is het wel zo dat er, vergeleken bij andere beroepen, minder oudere werknemers rondlopen in de IT maar de impact van de babyboomers is ook in de IT echt wel iets om rekening mee te houden.

Nu nog maar hopen dat met het enorme tekort de parttime banen eens tevoorschijn gaan komen! Kan ik als ICT vrouw met kind ook weer aan de slag, in plaats van bij de Albert Heyn achter de kassa te zitten met al mijn dure Microsoft opleidingen!

Met meer dan 20 jaar ervaring als hoog opgeleide ICT-er zou ook ik niemand meer aanraden in de ICT te gaan. Als je echt goed bent kun je beter voor een modern bedrijf kiezen waar meer ruimte is voor ontwikkelen van diensten en je eigen vakgebied.

De IT-bedrijven zijn weinig transparant qua managementlaag. In het informele circuit worden de visieloze beslissingen genomen. Je moet de klus nemen die op dat moment beschikbaar is zodat je weinig grip hebt op je eigen ontwikkeling. De mentaliteit van de manager met de dikke auto en de bleke programmeur op zijn eigen zolderkamertje die bij nacht en ontij zit te werken tegen een fooi en blij mag zijn dat hij mag werken zit er nog altijd in.

Het gaat niet om objectieve berichtgeving het gaat om feiten!
nu: op 1 baan 30 kandidaten....(verl. week op eenABNAMRO specialist vacature b.v.)
2012: op 1 baan 5 kandidaten.....

leuk.........!!!! het wordt echt beter!!!!!tekort????????

Tekort?

het gaat goed ... anno nov 2009: geen banen meer beschikbaar ... uithouden Jungs! TEKORT KOMT ER WEL AAN, volgen Computable!

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.