Managed hosting door True

Imtech ontvangt duizenden CV's door actie

 

Naar aanleiding van Imtechs wervingscampagne over de 'Dutch Guy' ontving de ict-dienstverlener enkele duizenden sollicitatiebrieven. Het doel was om een paar honderd openstaande vacatures te vervullen en een ‘brainpositie' te verwerven in de hoofden van hen die niet direct willen solliciteren.

In de drie maanden dat Imtech een wervingscampagne voerde, kreeg de Goudse ict-dienstverlener enkele duizenden cv's toegestuurd. "Alleen al in februari ontvingen we er ongeveer duizend", vertelt een woordvoerder. De actiewebsite trok bovendien meer dan tachtigduizend unieke bezoekers.

In ongeveer de helft van de gevallen solliciteerden ict'ers gericht op bepaalde functies binnen het bedrijf. De andere helft betreffen open sollicitaties. "In het begin viel ons de kwaliteit van de sollicitanten wel tegen", bekend de voorlichter. "Naarmate de tijd vorderde, werden de kandidaten gelukkig veel beter."

Hardcore technische ict'ers

De dienstverlener stelde zich met de campagne ‘The Dutch Guy' tot doel om de "paar honderd openstaande vacatures" te vervullen, duidt de voorlichter. Het bedrijf richt zich daarbij voornamelijk op "hardcore technische ict'ers met vier tot vijf jaar werkervaring en een leeftijd tussen de 20 en 34 jaar." Bovendien wilde de automatiseerder een ‘brainpositie' verwerven in de hoofden van de ict'ers die niet direct wilden solliciteren, aldus de woordvoerder. "Imtech moet hoog in de top 3 van meest favoriete ict-bedrijven komen."

In januari 2009 ging de wervingscampagne van Imtech van start. In advertenties en spotjes op internet, radio en televisie riep het bedrijf ict'ers op om mee te doen aan een vragenlijst en zich in te schrijven voor een functie bij het bedrijf. Zes tot acht mensen konden een week stagelopen op een hightech jachtwerf voor luxe boten in Moskou. Ook werd een stagereis naar de A1 Grandprix in Portugal aangeboden. Eind maart eindigt de wervingscampagne. "Dan hebben we drie maanden in de picture gestaan."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2908417). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Hmm, ik dacht dat leeftijdsdiscriminatie verboden was?
En wat lees ik daar: "... tussen de 20 en 34 jaar".
Het zal wel weer onder het mom van de economische crisis zijn.
Hoe kunnen er nou hardcore ITers met 5 jaar werkervaring, 20 jaar oud zijn???
HBO-ers komen met 18 van de middelbare school, dan nog 4-6 jaar vervolgopleiding, met andere woorden, vanaf 22-24jr oud ben je net 'vers' en dan moet je nog EN levenservaring EN werkervaring opdoen.
Men wil (zegt men) zeer ervaren ITers die over de hele wereld inzetbaar zijn. Ja, ja, men wil gewoon weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Maar in tijden van economische tegenwind is de keuze groot en heeft men maar te kiezen...
Moet toegeven, wel een knap staaltje marketing.

Met 20 ervaren zijn is inderdaad erg onrealistisch. Ik ben nu 21 en zal mezelf echt niet als ervaren omschrijven, maar heb naast mijn studie al 5 jaar een bijbaan (waarvan 3 jaar leidinggevend), al 2 jaar een eigen IT bedrijf en doe redelijk wat extra activiteiten naast mijn opleiding. Met al deze dingen hoop ik na mijn studie een kleine "ervaringsvoorsprong" te hebben op mijn collega / concurrentie op de arbeidsmarkt. Door hard te zeggen dat 22-24 jarig totaal geen ervaring hebben vind ik dan overdreven. Dat ze minder ervaring hebben als oudere mensen lijkt me eigenlijk wel logisch.

@ ErvarenITer
Er is niets dicriminerends aan. Ze richten de campagne op mensen van die leeftijd. Een marketingcampagne moet altijd een doelgroep omschrijving hebben, dat hebben ze in dit geval gedaan door de leeftijd van 20-34 aan te houden. En het is een aanname dat deze leeftijd groep geen ervaring heeft. (uiteraard minder dan een doorgewinterde IT'er van 40+) Maar goed... prijs kwaliteit en mogelijkheid tot opleiden telt ook mee in deze tijd.

Niets mis mee, goed resultaat!

Ik moet toegeven het "dutch-guy" spotje is leuk verzonnen, Zo'n bubbelbad wil ik ook op mijn jacht later. 1,2,3 en Liftoffff. Sprong me meteen nog een zo'n leuke wervinguitspraak te binnen: "If it aint dutch it aint much". Iets voor de volgende campagne Imtech?

Ik ben echter benieuwd hoeveel vactures er nu daadwerkelijk zijn en ingevuld gaan worden en op welke posities binnen het bedrijf.

Wat een resultaat, ik vraag me af of het door de crisis komt? Of is dit gewoon een retegaaf bedrijf. Wat betreft de doelgroep; Ik lees in het bovenstaande stukje twee redenen. Het werven van nieuwe mensen, maar ook de naamsbekendheid vergroten. Dit laatste slaat dan ook meteen op die twintigers die over vijf jaar voldoende ervaring hebben. Het is denk ik de bedoeling dat ze dan aan Imtech denken.

Een mondelinge reactie van Imtech na een sollicitatie:

Er is besloten een groot aantal vacatures weg te halen en er is momenteel een aannamestop ivm de verslechterde markt.

Vacature was nog niet vervuld, maar wordt gewoon gecanceld.

Vissers doen dat al jaren: Ze vissen met grotere netten en kleinere mazen. Er is een veel grotere opbrengst en wat ondermaats is zal nog in de proeftijd worden gedumpt...

@ Hardcore Technische It'er
Naar aanleiding van jouw reactie heb ik gebeld met Imtech. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat er geen aannamestop of vacaturestop is. Het bedrijf zoekt nog steeds ict'ers.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×