Managed hosting door True

Logica blijft vaag over ontslagen na proeftijd

 

Nieuw Logica-personeel dat geen bijdrage levert aan de omzet van het bedrijf, wordt per direct op straat gezet. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hij wil niet kwijt om hoeveel medewerkers het gaat. De dienstverlener ziet zich door de recessie genoodzaakt om de contracten van nieuw personeel na de proeftijd te ontbinden.

Ict-dienstverlener Logica bevestigt dat het vrijdag 27 februari 2009 de contracten van medewerkers die nog in hun proeftijd zitten heeft ontbonden. Het bedrijf wil niet kwijt om hoeveel werknemers het gaat. Een woordvoerder benadrukt dat de dienstverlener per individueel geval bekijkt of het contract met de werknemer na twee maanden wordt voortgezet. De dienstverlener zou door de slechte economische omstandigheden genoodzaakt zijn om tot die maatregelen over te gaan. De woordvoerder wil niet zeggen hoeveel bankzitters het bedrijf heeft.

Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten naar huis heeft gestuurd. Maar volgens de woordvoerder gaat het niet om een generieke maatregel. De dienstverlener kijkt of de nieuwe medewerkers voldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De woordvoerder wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten omdat het om personen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.

De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."

Toegevoegde waarde

Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten, naar huis heeft gestuurd. Het bedrijf kijkt volgens de woordvoerder of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De voorlichter wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten, omdat het steeds om individuele gevallen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.

De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."

138 vacatures

Hoewel enerzijds medewerkers hun baan verliezen heeft het bedrijf nog 138 vacatures open staan. De gevraagde competenties lopen uiteen van Java- tot SAP-kennis. De nadruk bij de zoektocht naar nieuw personeel ligt op consultants met vier of meer jaar werkervaring. Starters komen er voorlopig niet in.

Logica nam eerder maatregelen om kosten te besparen en de zware economische omstandigheden het hoofd te bieden. In 2008 werden wereldwijd 1300 banen geschrapt. In Nederland verdwenen honderd ondersteunende functies en een deel van de functies dat door natuurlijk verloop vrijkomt wordt niet ingevuld.

Aanpassing: ‘meerwaarde' ‘toegevoegde waarde'

Oorspronkelijke tekst:

‘Logica-personeel dat geen meerwaarde levert aan het bedrijf, wordt per direct op straat gezet.'

‘Het bedrijf kijkt of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming'

De Logica-woordvoerder zei in het interview dat 'per individuele medewerker wordt bekeken welke toevoeging hij of zij levert aan de onderneming.' Volgens de zegsman is in het artikel onterecht het beeld ontstaan dat de naar huis gestuurde medewerkers 'geen toegevoegde waarde zouden hebben voor het bedrijf'. Hij wil geen waardeoordeel uitspreken over het functioneren van de werknemers en benadrukt dat de naar huis gestuurde medewerkers 'onvoldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf'.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2885436). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Publiceer ook eens een artikel over Accenture waar precies hetzelfde gebeurt. Wel heel erg makkelijk dit, om alleen Logica de zwarte piet toe te schuiven.

# 02-03-2009 'Logica ontslaat personeel in proeftijd'
# 25-02-2009 Logica wil wij-gevoel creeren

Dat zijn twee mooie koppen zo onder elkaar.
Ik denk dat dat wij-gevoel nu wel goed komt!

this is what a regular day at Lociga looks like

Waar is de insiderrrrrrr?

Ach, laat eerst de standaard negatieve reacties maar komen. Gelukkig zijn er ook mensen die verder kijken dan hun neus lang is en/of die vanuit rancune reageren. Feit is dat al dit soort bedrijven het moeilijk heeft door de economische omstandigheden die voor een groot deel gestart zijn door de financiele wereld en die vaak belangrijke klanten zijn voor Logica en haar concurrenten. Alle vergelijkbare bedrijven (Ordina, Atos,etc) hebben soortgelijke rondes al gehad. Logica wist het nog relatief lang tegen te houden.

Echter: zodra de economie weer aantrekt zal Logica gezien de positieve parameters (goede cashpositie) een van de overlevers zijn van deze crisis. En DAT is belangrijk.

* Een Logica-aandeelhouder die bij een concurrent werkzaam is :-) *

Aan mij werd verteld dat het wel een generieke maatregel is. Fijn om te horen, dat je geen waarde toevoegt aan het bedrijf, terwijl je je uit de naad werkt.

Mij kwam ter ore, dat mensen die on-job zaten in de proeftijd werden ontslagen, zodat off-job mensen die functie konden gaan vervullen.

Die consultants met vier of meer jaar ervaring bedenken zich wel vaker dan een keer voordat ze met Logica in zee gaan.

Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Logica Belgie gaat het helemaal niet goed.

Daar werden eind januari +20 mensen ontslagen, in Belgie zijn nog geen 500 werknemers, bijna allemaal pas afgestudeerden, er werden zelf interne projecten van Young Potentials ontdaan om oudere werknemers niet op de bench te laten zitten. Zo erg zelf dat ex-managers nu jobs doen van juniors ...

Volgens de geruchten zou er eind maart nog es een ronde volgen, iedereen die geen hoger level heeft zou nu een doelwit worden ...

@Insirdert Ik kreeg exact hetzelfde verhaal te horen..
Bovendien HEB ik meer dan vier jaar werkervaring, en leek het me met de toegevoegde waarde ook wel goed te zitten, aangezien ik voor de komende zes maanden onder de pannen was.

Ik denk dat de woordvoerder hier getracht heeft het verhaal mooier te maken dan het in werkelijkheid is, en niet de volledige waarheid boven tafel komt.

@Computable: alinea 4+5 = 6+7???

Is de wettelijke proeftijd van een contract niet een maand> ipv twee maanden?

@Gast2:
Wettelijke proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd met een maximum van twee jaar is een maand, voor een vaste aanstelling geldt twee maanden.

@ Insirdert Dit is GEEN generieke maatregel. Zoals de voorlichter aangeeft, individuele gevallen. Tendentieus artikel, men wil blijkbaar graag Logica de Zwarte Piet toespelen. Onzinverhaal.

Waarom altijd de negatieve kant belichten? Natuurlijk is de beslissing om een aantal mensen in hun proeftijd naar huis te sturen niet leuk om te nemen maar daardoor blijven er wel arbeidsplaatsen behouden voor mensen die al dan niet kortere of langere tijd zich al voor honderd procent hebben ingezet voor dit prachtige bedrijf! En ja, er is een economische crisis voor diegene die het wellicht ontgaan is, de financiele markt is min of meer in elkaar gestort daar hebben ICT-bedrijven last van, vrij logisch he. Ten opzichte van een hoop andere ICT-bedrijven mogen wij nog niet klagen met ons resultaat en daar zijn wij trots op! Ik hoop nog lang te mogen werken voor dit prachtige bedrijf!

@gast3

Hierbij bent u geridderd in de Orde van de Bruine Neus. Uw onverminderd positief oordeel over het bestuur van Logica is niet ongemerkt in de hogere kringen, en u zult een gratis kop koffie ontvangen met uw ontslagbrief.

Niks news onder de zon;
hetzelfde gebeurde paar jaar terug, toen CMG Noord werkende consultants naar huis heeft gestuurd en ontslagen met het motto: bezuinigen en er is geen werk....
maar ze werkten bij de klant, leuk!

Er wordt op van alles gelet, ook op gebruik van goed Nederlandsch:
Fijn om te horen, dat je geen waarde toevoegd aan het bedrijf terwijl je je uit de naad werkt.

toevoegd moet zijn toevoegt.

I rest mi casa

@ Directeur Uitspraken die wij doen zeggen vooral iets over onszelf (De bekende "1 vinger wijst naar de ander, 4 wijzen naar jezelf"). In het geval van gast3 zou je kunnen stellen, dat het positiviteit en toewijding aangeeft. In jouw geval, tja: frustratie, cynisme?

Met 800 collega's op de bank is het bij Logica NL momenteel zo dat er verlies wordt gedraaid en vandaar dat er maatregelen komen als:

1. Geen nieuwe leasecontracten (verlengingen of leenauto's);
2. Verkopen vakantiedagen 2008 (bonus tien procent);
3. Bonus wegzetten collega (150 euri per collega);
4. etc. etc.

Als insider kan ik zeggen dat aan ons gemeld is dat de vacatures binnenkort zullen verdwijnen, dus dat er nu nog een x aantal vacatures openstaan zal wel veranderen. Er zullen alleen nog maar collega's worden aangenomen wanneer ze honderd procent inzetbaar zijn en voor een langere periode.

Het probleem zit momenteel gewoon in het feit dat er te veel kosten worden gemaakt. De organisatiewijziging per 1 april (waarvan iedereen 11 maart een brief zal ontvangen) zal ook het nodige voor de non-billable's betekenen. De informatie die ik heb ontvangen is dat er binnen deze categorie nog gesnoeid gaat worden.

Wat er mist bij Logica is een visie en langetermijnstrategie. Momenteel zijn alle maatregelen gericht op de korte termijn, het is wachten op de langetermijnmaatregelen (zoals: ontslag via sociaal plan, etc.). Het blijven dus onzekere tijden.

Nou, volgens mij wil nou niemand meer een contract bij Logica MET proeftijd! Als dit in het geheugen van mensen blijft zitten zal recrutering moeilijk worden denk ik!

Ik ben een van de vele lafaards die anoniem zijn mening geeft op deze site.

Laat Logica met rust en ga lekker wat nuttigs doen met je leven!

Is dit het Logica-forum geworden? Onderhand snap ik het wel Logica is not the place to be. Elke dag slecht in het nieuws en die CEO van ze begint op de minister van buitenlandse zaken van Irak te lijken (tijdens de oorlog). Nee hoor, niks aan de hand ... gaat goed hoor... wij gevoel blabla en hop achter zijn rug om worden alle nieuwelingen eruit gegooid?! Ik weet een ding: ik ga er niet solliciteren.

Zit die kiekiekwekkerboom nog in z'n proeftijd?

@directeur: bedankt voor de orde maar die heb ik echt niet nodig, ik weet zo ook wel dat ik een echte toegevoegde waarde ben! En ja inderdaad Nike (dank!) dat noemen wij toewijding!
Het is ook zo flauw om nu te stellen dat het wel moeilijk rekruteren zal worden, Logica heeft zich altijd een goed werkgever getoond maar dat het in mindere tijden maatregelen neemt is ook alleen maar om te overleven en te zorgen dat de meesten van de ruim veertigduizend werknemers wereldwijd behouden kunnen blijven. De reorganisatie is gericht op operational excellence wie kan daar nou wat op tegen hebben?

Ik denk dat het opmerkelijk is dat deze mensen uberhaupt zijn aangenomen: de crisis was een paar maanden geleden al zichtbaar. Ook de nieuwe werknemers hebben boter op hun hoofd - ze wisten ook wel hoe het ervoor stond.

Bij mij in het bedrijf is iemand weggegaan om bij Logica te beginnen. Hij hoefde niet weg, was zijn keuze. Bij Logica is hij nu afgelopen week vriendelijk edoch heel indringend verzocht om acuut op te zouten. En dan sta je als IT'er met twee jaar werkervaring op straat.

Bij ons kan hij niet meer terug omdat we nu ook geen mensen meer aannemen.

Is dit nog een overblijfsel van het idee dat de bomen tot in de hemel groeien? Ik bedoel ik maak me met mijn twintig jaar ervaring geen zorgen. Maar als ik twee jaar werkervaring had zou ik even heel goed uitkijken voordat ik een nieuwe baan in deze tijd zou aanvaarden.

Zeg gast3. Je klinkt als PennyW die net d'r golfvariantleasebak heeft opgehaald. Vraag me af of je ook zo vol lof zou reageren als het jou overkwam. Als je goed leest zie je dat er ex-collega's van je tussen zitten die wel geld in het laatje brachten en zich (zoals jij) een toegevoegde waarde voelden.

zit de nieuwe CEO ook nog niet in zijn proeftijd? :)

Iedereen begrijpt dat er gesnoeid moet worden ... snoeien om te groeien, wees er eerlijk over en maak het niet mooier dan het is.

Logicanen, spreek je leidinggevenden hier op aan, geef ze feedback, opbouwende kritiek, ... ipv je toko te verdedigen, incasseer en verbeter.

Logica adverteert zeker al een tijdje niet meer in de Computable? Je bijt niet naar de hand die je voert?

@Ex-CMGer De meeste van de mensen die gestart zijn begin dit jaar (met een proeftijd van 2 maanden ga ik uit van een start per 1 januari) zullen ook bij hun vorige werkgever (voor zover van toepassing) een opzegtermijn hebben gehad. Ga er derhalve vanuit dat deze mensen in oktober ongeveer een procedure hebben gehad. Toen had niemand nog kunnen voorspellen dat het zo ernstig zou worden dus ik kan het me prima voorstellen.

Zo te lezen neemt je huidige werkgever ook geen nieuwe mensen meer aan dus ook zij merken de huidige crisis dus moet je ook begrijpen hoe ernstig de huidige situatie is.

* Ook een oud CMG-er die GEEN rancune heeft tegen de hand die hem jaren heeft weten te voeden. *

De vraag is hoeveel nieuwe mensen getroffen zijn? Hebben ze een regeling/vergoeding gekregen? Wat ik jammer vind van Logica is dat ze niet duidelijk communiceren en niet tijdig maatregelen nemen. Ook geven ze blijkbaar niet genoeg aandacht/nazorg aan werknemers ... Bij andere bedrijven worden ook mensen in hun proeftijd weggestuurd. Daar hoor je niks over.
Dat zegt meer over hoe Logica hun werknemers behandelt.
Als Logica nog meer banen gaat schrappen, hoop ik voor hen dat ze het op een nette manier doen. Ordina bv geeft tenminste voor april al duidelijkheid.

Veel sterkte Logica, ex-Logicanen en ex-CMG'ers

Ach, er zijn nog genoeg it-bedrijven die wel mensen kunnen gebruiken.

Volgens mij geldt er in de hele IT-branche een vacaturestop. De klanten van IT-bedrijven (banken, industrie, transport, ...) zijn ook allemaal geraakt door de crisis. En dus worden externen eruit gegooid, worden nieuwe projecten afgeblazen en worden lopende projecten ingekrompen. Daar heeft iedereen last van.

Geen (interne) communicatie
Kortzichtige kortetermijnmaatregelen
Mensen zijn ons kapitaal, maar we investeren er niet meer in
Aandeelhouders voorop stellen

Het geeft vertrouwen in het management dat ons door de crisis moet leiden. Met alle begrip voor blijkbaar noodzakelijke maatregelen, maar geen begrip voor de wijze waarop!

@G Er zijn geen vergoedingen / regelingen getroffen. Niet voor mij in ieder geval.

Lekker he, zo anoniem om je heen schoppen. Hebben jullie niets beters te doen? Ik vind het moedig van Logica dat ze ingrijpen, hoe lastig ook voor de betrokkenen. De groentjes waren te eager en de jongens (en meisjes) met een fastoenlijke CV/opleiding komen echt wel aan de bak. De jongens zonder zou ik willen adviseren weg te blijven uit de industrie. Ze hadden er sowieso niets te zoeken/zieken.

"Dit is hoe wij grote organisaties helpen kosten te reduceren" (licht geromantiseerd dan)"



Ik werk al tijden bij Logica, en daarvoor bij CMG. Voor de ontslagenen vind ik het een drama: een bedrijfsrisico wordt vrolijk afgewenteld op de medewerkers en hun managers staan erbij en kijken ernaar. De angst regeert. Het zijn lastige tijden, inderdaad, maar de huidige praktijken grenzen aan het onbeschofte. Het aantal bankzitters is hoger dan het management wil toegeven en ik vrees voor eenieder voor wie op korte termijn de assignment afloopt. Voor iedereen die nog met een roze bril rondloopt: wake up: het is ieder voor zichzelf en de WW voor ons allen.

Het nieuwe baasje, Kwiekeboom, vertoont dominant en agressief gedrag. Door nu fors in te grijpen, dwingt hij respect af bij de managers en boezemt angst in bij medewerkers. De managers weten nu dat ze niet met hem moeten sollen. Ze zullen wel 2* nadenken voordat ze dit jaar en de volgende jaren salarisverhoging durven aan te vragen voor de medior/senior medewerkers die overblijven. De consultants zullen al helemaal niks meer durven te eisen en dansen trouw naar de pijpen van het nieuwe mannetje. Zo wint Kwekkerboomkroket op meerdere fronten tegelijk. Zou me niks verbazen als ie daarvoor vanuit de directie rijkelijk wordt beloond met een immense bonus.

ik begrijp 800 man op de bank (au) bij Logica , bij Capgemini 600 man. Is de eerste aanpassing in de Nederlandse top al doorgevoerd. Wachten op de volgende maatregelen?

Heb dat in 2002 hetzelfde gezien bij Yacht, marktsituatie veranderde toen ook zeer snel met als gevolg veel bankzitters en ook toen zijn ze de fout in gegaan om toch nog starters aan te nemen en deze in opleidingstrajecten te zetten en deze aan het einde van proeftijd te ontslaan. Dat Logica nu geen keus meer heeft dan deze actie, daar kan ik inkomen maar het blijft heel erg slecht management en eigenlijk kun je nog maar een ding doen om degene die verantwoordelijk is om personeel aan te nemen met een opleiding te laten starten en deze na een maand te moeten ontslaan zelf te ontslaan en liefst zonder gouden handdruk.

De Atossen, Logica's, CAP's, Ordina's enzovoorts van deze wereld zijn niets anders dan gewone uitzendbureaus die - in principe - bestaan bij de gratie van de schommelingen tussen vraag en aanbod van personeel en uit te voeren werk. Er is echter een verschil met 'echte' uitzendbureaus, ze gedragen zich niet als uitzendbureaus ('wij zijn system integrators, leveren toegevoegde waarde en nemen risico's van klanten over' - ja ja). Ze hebben ook niets geleerd van het verleden. Management (en wellicht ook veel werknemers) hebben een geheugen dat niet verder gaat dan gisteren en een visie die net tot de komende aandeelhoudersvergadering reikt (en soms is dat zelfs al heel ver weg). In de goede tijden groeien de bomen tot in de hemel (inclusief allerlei vage overhead functies, maar zonder echte investeringen in echt nieuwe vormen van dienstverlening) en in slechte tijden slaat de paniek toe (mede door de wijde verspreiding van het 'Peters principle' dat leert dat heel veel managers hun niveau van competentie in IT land misschien al een paar promoties geleden overstegen hebben). Op zich zijn maatregelen als kostenbesparingen en verminderen van capaciteit zeker te rechtvaardigen (immers een gewone reactie van alle organisaties als de markt tegenzit); alleen de manier waarop dat gebeurt is iedere keer weer een voorbeeld van de totale onvolwassenheid van deze bedrijven en het management ervan. En let op over twee, drie jaar worden we allemaal weer aangespoord om toch vooral weer bij - vul maar in - te komen werken, want daar regeert immers het ultieme 'wij gevoel'.

Hebben die IT-gasten nou nog niet door dat in een tijd van de broekriem aantrekken ze nog steeds de hoogste tarieven vragen?
Zijn ze nou zo arrogant door iedere keer te bedelen om nog hogere tarieven omdat de wereld om ze heen zo duur wordt?
Wanbeleid is ook een beleid, maar dit zagen ze vorige jaar al aankomen, met een beetje goed bestuur.

Ter aanvulling van wat ad hierboven zegt: Dat het in de top een gesloten netwerk is en de medewerkers alleen een anoniem productiemiddel in plaats van meedenkers zijn mag wel blijken uit het feit dat bovenin de top voornamelijk tussen bedrijven wordt geschoven (Kieboom van Atos naar Logica, Jansen van Logica naar Ordina, etc). 'Peters principle' wordt alleen helder als je weet waar je moet kijken. Omdat men kennelijk intern niet verder kan (lees: mag) doorgroeien wordt bij de buren het groenere gras ondergescheten. Verticale doorstroming met hart voor de zaak alleen tot aan het middle management. Horizontaal haal je in de top vervolgens voornamelijk 're-organisatoren' met een zelfbedacht track-record binnen. Schuyt en Green zijn nog niet koud weg of de hele handel wordt overhoop gehaald, zodat een topmanager dat fijn op zijn/haar cv kan bijschrijven. Of het nut heeft valt nog maar te bezien, ik hoor nooit over een teruggedraaide organisatieverandering omdat het niets heeft opgeleverd....

Ook de aandeelhouders zijn de klos, want er zijn recent een hoop nieuwe aandelen uitgegeven voor de 'financiering van groei' waardoor het aandelenbezit enorm is verwaterd. Dat heeft niets met de kredietcrisis te maken. Je leert je bedrijf pas echt kennen als het slecht(er) gaat.

Gratis tip: communiceer wat je van plan bent. Op dit moment wordt iedereen, inclusief OR, van de domme gehouden. Doe dat Eerlijk, en Open. Die gelijkheid waren we toch al een tijdje kwijt.

Er is geen algehele vacaturestop binnen de IT-branche. Ik kan nog genoeg bedrijven opnoemen die doorgaan met werven. Wel is er sprake van een vacaturestop bij de grote it-dienstverleners (bijvoorbeeld Centric en Ordina). Indien je nog opzoek bent naar een baan kun je bij de meeste mkb it-dienstverleners nog terecht. Ook wij nemen nog (met mate) nieuwe mensen aan.

Ik heb bijna 12,5 jaar bij CMG/LogicaCMG rondgelopen.
De neergang is al begonnen toen bij de beursgang van 1995 de zorg voor de mensen omsloeg in de zorg voor de, naar geld smachtende, aandeelhouders.
De fusie met Logica heeft dit proces alleen maar versterkt.
Tel hier bij ook dat in de goede tijden veel incompetente managers naar boven zijn gezwommen en samen een veel te zware logge (niet zo competente) laag hebben gevormd.
De goede managers en de toppers onder de consultants zijn inmiddels al lang voor zichzelf begonnen of zijn ergens anders onder dak gekomen waar hun kunde wel op waarde wordt geschat.
Logica is een log ongestuurd monster geworden wat zelf niet meer weet welke kennis ze waar in huis heeft.

Met dank aan de aandeelhouders.

Zes jaar geleden maakten een aantal ICT-werkgevers doelbewust misbruik van het proeftijdbeginsel om werknemers te dumpen. Zij gebruikten hiervoor het malafide outplacementbureau Cygnus BV. De boeven daarachter zijn inmiddels tot gevangenisstraf veroordeeld en enkele werkgevers, waaronder Harvey Nash en Provide hebben hun werknemers achteraf een vergoeding moeten betalen.

Zie: http://www.freewebs.com/belverbs

De constructie die Logica toepast lijkt dan wel niet crimineel, maar is op zijn minst even onethisch. Het geeft in elk geval aan dat de ICT-branch nog vergeven is van de bedrijven die niet weten wat "goed werkgeverschap" inhoudt. Een proeftijd is namelijk bedoeld om iemands functioneren te beoordelen. Een werkgever die dat niet doet kan schadeplichtig zijn t.a.v. de werknemer.

Zie bijv: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ8036

Het is namelijk nogal wat om mensen perspectief te bieden door ze een vast contract te geven en ze minder dan twee maanden later te vertellen dat dit ontbonden wordt omdat de economische omstandigheden zijn veranderd. De financiele crisis is toch echt al wat langer bekend.

Ik zou dus alle gedupeerden willen oproepen, bij voorkeur in vereniging, na te gaan of er stappen tegen Logica genomen kunnen worden.

@Belangenvereniging Bright IT/Serengetti

Inmiddels navraag gedaan bij juristen, maar een sterke zaak zou het niet zijn. De interpretatie van de rechter zal bepalen of je in het voordeel of nadeel wordt gesteld.

Het is zeker onethisch, maar volgens de wet mag een werkgever dit gewoon. Logica zal het waarschijnlijk gooien op het feit, dat Logica van mening is, dat je niet geschikt bent voor die functie omdat je geen geld opbrengt. Of dit exact is wat ze gaan zeggen valt nog maar te bezien, maar ze zullen zekere een of ander heilig pleidooi gaan houden.

Het is allemaal buitengewoon triest gesteld met het nederlandse (ICT) bedrijfsleven:

1) volstrekt doldwaas optimistisch management neem als kippen zonder kop mensen aan, dan wel doet grote met vreemd vermogen gefinancierde overnames.
2)in goede tijden worden er volstrekt geen reserveringen getroffen voor slechte tijden - ook wordt er in contracten met klanten alleen maar uitgegaan van de meest optimistische inschatting.
3) Het gebrek aan reservering grenst aan crimineel gedrag - een bedrijf overleeft niet als het al het geld in goede tijden direct weer op straat smijdt.
4) Diverse ICT en andere bedrijven bedrijven hebben enorme schulden openstaan - en zijn in feite technisch failliet, zo moeten daarom wel ontslaan, omdat anders de banken de stekker eruit trekken. Is het voor Logica niet enige honderden miljoenen ponden? AKZO miljarden, NPX - och arme, Heineken.
5) Aandeelhouders hebben niet het beste met het bedrijf voor, maar zijn gericht op snel cashen - met als gevolg grote delen van het bedrijfsleven failliet.
6) Aanpassing van tarieven door de ICT boeren verloopt buitengewoon traag - een redelijk tarief is en was 40 euro per uur voor een ervaren kracht - als je daarvoor niet kunt leveren, vergeet het maar.

Het is volstrekt onzin om te zeggen dat Logica geen goed werkgever is. Eveneens is het larie als ontslagen ex-werknemers scanderen dat iedere nieuwe medewerker er, in zijn of haar proeftijd, wordt uitgebonjourt. Ik weet met 100% zekerheid te melden dat er vele nieuwe medewerkers zijn, waar half februari de proeftijd afliep, die wel gewoon een vast contract hebben gekregen. (waarbij ook starters/junioren)

Wellicht zijn deze "nieuwe" medewerkers, in tegenstelling tot de negatief ingestelde bloggers op deze site, WEL competent en hebben zij WEL een toegevoegde waarde. Maar ik kan mij deze rancune wel voorstellen, het is tenslotte ook buitengewoon pijnlijk om te zien dat een "broekie" een beter/indrukwekkender cv heeft dan jijzelf. Wellicht moet je je IT-arrogantie opzij zetten over het ontslag heen zetten en een nieuwe baan zoeken. Er zijn nog vele bedrijven opzoek naar ICT-ers.

Beste Blabla

Als Logica medewerker (reeds 11 jaar in dienst) kan ik je melden dat in Rotterdam op diverse lokaties een sessie is geweest waarbij deze actie is toegelicht.

Hetzelfde geldt voor de vestigen in Amstelveen etc.

Met alle plezier wil ik een aantal namen van gedupeerden noemen

Zelfs mensen bij de klant (die in hun proeftijd zaten) zijn er vanaf gehaald en geruild. Consultants zonder opdracht en in proeftijd zijn niet verlengd. Bel anders even naar ING CAR lease of Leaseplan en vraag hoeveel huurauto's er terug zijn gekomen.

O ja en wellicht kun je de academie ook benaderen en vragen waarom de trainingen zijn afgelast en waarom tijdens de masterclass diverse mensen zijn verwijderd met het verzoek om hun auto in te leveren

Wees eerlijk

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×