Managed hosting door True

ICT'er kiest te snel een baan

 

vacature

Ict'ers die gaan solliciteren worden zo platgebeld door bedrijven dat ze te snel kiezen voor een bedrijf, merken recruiters.

"Zelfs toen ik de overstap had gemaakt naar Accenture kreeg ik nog telefoontjes. Maar daar ga ik niet op in", zegt Wout Bongers, Siebelconsultant bij Accenture. Hij veranderde afgelopen september van werkgever en is niet de enige die door recruiters gebeld wordt. "Mensen zijn soms verbaasd hoe in trek ze zijn in de markt", merkt ook Ramon de Meijer, manager bij Michael Page IT.

Ict'ers die op zoek zijn naar een nieuwe baan kunnen beter zelf eerst vaststellen wat voor baan en bedrijf ze zoeken, voordat ze hun cv plaatsen op een vacaturesite. "Mensen die hun cv op een site zetten worden platgebeld door recruiters. De eerste recruiters die bellen maken nog een kans, maar op een gegeven moment zijn de kandidaten het zat", zegt Vikram Kapoor, managing partner van het staffingbureau iSense. Kandidaten halen dan het telefoonnummer van de site of zetten de telefoon uit. Kapoor: "Vaak solliciteren ze vanuit een andere baan en dan kun je het niet maken dat je constant wordt gebeld door andere bedrijven die vragen of je voor hen wilt komen werken."

Verwend gedrag

Kandidaten kiezen dan te snel voor een functie: De Meijer: "Kandidaten gaan een paar gesprekken aan, maar worden dan moe van het solliciteren en kiezen dan ergens voor om er vanaf te zijn." "Door de overweldigende reactie op hun cv voelen kandidaten zich in een hoek gedrukt,", zegt Kapoor. Hij heeft de ervaring dat een kandidaat tevredener is als hij weet wat hij zoekt en op basis hiervan keuzes maakt gedurende het traject. Meer en meer gebeurt het dat een kandidaat binnen een paar maanden zich realiseert dat hij een verkeerde baan heeft gekozen en opnieuw op zoek gaat. De Meijer: "Het kan nu ook, omdat er veel aanbod is. Het is een beetje verwend gedrag, als een klein kind in een speelgoedwinkel. Gelukkig gaan de meeste er wel serieus mee om."
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2250275). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Zijn de werknemers niet zo slim of is de werkgever dan zo dom? De conclusie is gerechtvaardigd, dat een te snelle beslissing om over te stappen vaak leidt tot vernietiging van kapitaal. Bedrijven investeren duizenden euro's in personeelsadvertenties, bonusregelingen om personeel te werven, lokkertjes, opleidingen en begeleiding van nieuw personeel. Vervolgens verzilvert de werknemer na korte tijd zijn opleiding en (stage-)begeleiding bij een andere, beter betalende werkgever. De werkgever blijft met de kater En dezelfde vacatures achter. Het spel kan opnieuw beginnen, maar het bedrijf loopt intussen achter de feiten en ontwikkelingen aan..., toch? De werknemer is weer een ervaring rijker en stijgt weer een treedje op de maatschappelijke ladder. Wie 't laatst lacht heeft het voor het zeggen: De werknemer dus.

Ik ben ook net van baan veranderd en ervaar hetzelfde probleem. Plaats je cv op monsterboard of nationalevacaturebank en binnen een dag ben je 15x gebeld. Direct daarna wordt dit snel minder (ongeveer 2x per week). Overigens houdt dat ook nog enkele weken aan, ondanks dat je cv niet meer op die sites staat.

Ik zou iedereen die nu in de ict van baan wil veranderen, naast de randvoorwaarden als opleindingen, salaris en secondaire arbeidsvoorwaarden, ook adviseren goed na te denken over het type bedrijf waar ze voor willen werken. Sta je wel of niet open voor consultancyfuncties? Wil je direct een leidinggevende functie? Wil je in een productorganisatie of liever een dienstenbedrijf werken? Ben je bereid de files voor lief te nemen of zoek je het dichter bij huis?

Deze vragen hebben mij geholpen het kaf van het koren te scheiden en uiteindelijk met een geschikte werkgever in contact gebracht.

Kandidaten moeten zich niet "gek" laten maken door de arbeidsmarkt en de opdringerige buro's die vechten om de kandidaat. Aan de andere kant moet de kandidaat ook beseffen dat afspraak = afspraak ook voor hen geldt. Kom dus netjes je afspraken na en ga niet na een mondeling accoord voor 50 euro meer naar een ander toe om er na een 1/2 jaar achter te komen dat het toch niet de beste werkgever voor je is!!

De markt wordt op dit moment vooral overspannen gemaakt door wat er geroepen wordt.

Het is ontzettend prettig als je je cv op monsterboard zet en dan gelijk de volgende dag plat gebeld wordt. Ach.. wat is vervelend? Vervelend als dit een aantal dagen doorgaat, of als je na vele gesprekken en een aantal aanbiedingen op zak een keuze hebt gemaakt en weken zo niet maanden na dato alsnog gebeld wordt door buro's die al weken lang weten dat je een vaste positie binnen een bedrijf hebt ingenomen.
Tevens ben ik nogal geschrokken van de bedragen die bepaalde buro's binnen halen als ze je aanbieden bij een bepaalde werkgever.

Ik heb alles bij elkaar wel 20 gesprekken gevoerd en bij de meesten wel meer dan 1 om een goede indruk te krijgen van mijn mogelijk toekomstige werkgever.

Wat naar nu die luxe voor al die ICT-ers he..? Na jarenlang ondergewaardeerd te zijn door een wildwest landschap, geen cao, overbelast en uitgebuit te zijn door matige werkgevers... ligt dan eindelijk de markt aan de voeten van de ict-er.

Wat eens Yang was (keihard jagen achter een baan aan) is nu Yin geworden (niets doen, cv plaatsen, en mogen genieten van de overvloed aan BETERE banen, dan de plek waar je nu uitgebuit wordt/je laat uitbuiten).

Wie weet is dit een signaal naar de ICT werkgevers toe, dat ze hun personeel niet zo dienen te behandelen als hun ict-infrastructuur...

Voorbeeld:Nieuwe versie enterprise software erin, en trek meteen een blik nieuwe mensen open, of huur een externe afdeling in. Als je dan afvraagt.. Wat doe je dan met de huidige lichting ict-personeel? Hoppa, zero overhead en meteen outsourcen of offshoren die gehele ict ouwe hap.

Dan hoef je geen menselijk management te voeren over een gebied wat toch al zo'n ondergeschoven kindje is in het bedrijfsleven..

ICT, we kunnen niet zonder meer en het moet vooral niet te veel gaan kosten, qua TCO, ROI en liefde en aandacht voor de mensen die uw ict-infrastructuur ondersteunen (lees uw bedrijfsvoering mogelijk maken en het fundament van uw business vormen en supporten op menselijke maat, met hart voor de zaak en gevoel voor computers en mensen).

Waar is de tijd gebleven dat werkgevers mensen nog als mensen behandelen, zagen als hun grootste kapitaal, ervoor zorgden dat zij met plezier op de
werkvloer rondlopen, voldoende training kregen IN en DOOR hun geliefde bedrijf, waardoor zij zich ook
gewaardeerd voelden en hun 25 jarige jubileum van de zaak konden ervaren? Of geld dit tegenwoordig alleen in de management lagen van een enterprise, met salarissen van 2x modaal en hoger??

Helaas.... de ict is ondanks haar technologische vooruitgang, verworden tot een koud hart, emotieloos en onmenslijke landschap, waar geen ruimte is voor menselijk management, maar alleen gekeken worden naar de kosten. Dat tussen deze twee enterprise cost_items tandwielen letterlijk vele goedwillende icters (m/v) vermalen worden, ten bate van de personeelskosten en efficiency, daar kraait geen manager naar ;-)

Vroeger kon er gewoon een nieuw blik ict-ers open getrokken worden, nu gaat dat niet meer, want ze zijn op ;-)

Gek he, dat de ict-er dan snel weg wil hoppen, als het ergens anders warmer en hartelijker aanvoelt op de werkvloer...

Ik ben blij voor hen die dit willen dat "de mogelijkheid tot weghoppen" zo goed mogelijk geautomatiseerd is.

Gratis Ideetje - Wie wil er rijk mee worden??
Het is nu alleen nog wachten tot er eindelijk, anno 2008, een universeel ICT CV XML format afgesproken wordt tussen alle jobhop en cvhandel

Think Win-Win dames en heren:
- Voor de jobhopper 1! eenmalige invulactie actie, dan issie ervan af. geldigheidsduur van de cv>)
- Voor de tussenhandel een snellere en efficientere match mogelijkheid.

Waardoor de ict-er sneller op een werkplek met een hart voor mensen terecht kan komen..

@Ramon De Meijer:
NU kan de ict-er zich dit gedrag veroorloven (verwend kind) maar hoelang heeft de business zich niet dit gedrag veroorloofd, aangemeten? Eisen, diploma's, certificaten stellen aan potentiele kandidaten?? Nu de business een koekje van eigen deeg krijgt, ineens steen en been klagen? Kom op?
Jullie hebben dit zelf veroorzaakt en in de hand toch?

Schep en creeer zelf weer een warm en liefdevol en vooral gezellig werkklimaat op de werkvloer, ga leiding
geven met gevoel voor mensen i.p.v. alleen de sales-targets, AUTOMATISEER EENS WERKELIJK eens een groot deel van dat stomme-repeterende werk op de ict-werkvloer, stimuleer de schoolverlater op een positieve manier om in de ict te werken... en het tij zal zich vanzelf keren..
En .. oordeel vooral niet te snel over een markt waar je zelf geen kaas van gegeten hebt, geen kabel in getrokken hebt, geen netwerk hebt uitgerold. Als je zelf "in de loopgraven van de ict" hebt gewerkt, weet je wel beter hoe het eraan toe kan gaan in het fundament van een big enterprise..

Eens komt er een tijd in de ICT Business dat er weer eerst gekeken gaat worden naar de MENS, dan pas naar de stropdas, de leaseauto eisen, de laptop en pda van de zaak en het salaris.

Het IS en BLIJFT de MENS die met plezier en liefde voor ict in zijn,haar HART het werk uitvoert en NIET het
3-delige maatkostuum omhulsel, de stropdas, de van lier schoentjes, de cv, ict opleidingen en certificaten en
de carriere-vooruitzichten ;-)

Namaste !

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×