Managed hosting door True

Panel: bijblijven in ict is belangrijk

 

Computable vroeg het panel waarom er toch zoveel mensen op de bank blijven zitten, ondanks de vraag naar mensen. Bijscholing is het toverwoord.


Erik Hendrikx (46), Utrecht, ict-consultant, YoungWood Solution BV

Als we het hebben over een tekort aan ict'ers en 8.000 ict'ers die op de bank, waar hebben we het dan over? Wat is een  ict'er? Is het wel mogelijk alle beroepen die binnen de ict bestaan, onder één noemer te vangen. Ik vind het daarom moeilijk om een uitspraak te doen over het feit waarom er 8.000 ict'ers op de bank zitten. Het is net zo’n algemene term als ambtenaar. Hierin bestaat ook een enorme variatie. Dus laten we nu eerst eens kijken op welke ict-gebieden er mensen nodig zijn en welke ict'ers er op de bank zitten.


Frank Huybreghts, Nuenen, Adviseur

 

De ict-branche is over het algemeen een dynamische omgeving. Behalve dat een werknemer geschoold moet zijn om in deze branche serieus te kunnen starten, dient deze in zijn of haar loopbaan continue aandacht te schenken aan bijscholing. Elke technische branche, en vooral die van de ict, vereist een snelle aanpassing van het kennisniveau van de werknemers. Behalve de bovenstaande mogelijke reden kan het natuurlijk ook zijn dat de medewerker die geregistreerd staat als ict'medewerker, helemaal niet meer in de ict-branche werkzaam wil zijn. Weg van de snelle it-gekte is voor steeds meer oudgedienden in de ict-branche een serieuze overweging. Nederland voorziet immers in voldoende mogelijkheden om een overstap naar een andere branche te realiseren.


Michel van der Kleij (45), Delfgauw, Senior Unix/Linux Consultant, Tukcedo Services

Ik denk dat dit iets te simpel gesteld is. De werkelijkheid is veel complexer: je kunt bijvoorbeeld de juiste skills voor een job hebben, maar in de verkeerde regio wonen. Dit geeft ook al aan dat er 'flexibiliteit' in
het spel is, van beide kanten wellicht. Overigens is de behoefte aan specifieke kennis bij werkgevers nogal trendgebonden en ook dat kan een reden zijn dat je ondanks een aantrekkende markt niets vindt.


Theo Koster (41), Utrecht, Directeur, Conclusion Communication Consultants

Het heeft mij altijd verrast hoe conservatief ict'ers kunnen zijn als het gaat om de keuze van de technologieën of methodieken waarmee ze werken. Eenmaal geleerd om te werken met bijvoorbeeld Oracle, Microsoft, Unix, HP of Flash, dan vertonen veel mensen een bijna religieuze betrokkenheid met het product van keuze. Vol overtuiging kunnen ze je uitleggen waarom product X toch oneindig veel beter is dan product Y. Dit maakt echter wel dat nieuwe ontwikkelingen in technologie of oplossingen voorbij gaan aan eenmaal opgeleidde professionals. En daarmee loop je het risico jezelf buiten de markt te plaatsen.


Richard Kroezen (31), Vlaardingen, Director Benelux, IWConferencing BeNeLux

Er zitten zowel laagopgeleide als oude ict'ers op de bank omdat bedrijven niet in ze willen investeren.
Laagopgeleide ict'ers moeten opgeleid worden en zich ontwikkelen met in het achterhoofd of zij met al die know how wel binnen de organisatie blijven. Oude ict'ers zijn te duur om ze aan te nemen en met een risico of zij zich in de organisatie ontwikkelen. Voor veel oud ict'ers hoeft omscholing e.d. niet meer.


Michel de Man (40), Amsterdam, Accountmanager, Hitachi Data Systems

Ik denk aan de combinatie van feiten. De betrokkenen zijn niet perse laag geschoold, maar zij  zijn wellicht niet in de juiste/benodigde cq door werkgevers gewenste materie geschoold. Ik denk op basis van bovenstaande niet per definitie aan laagopgeleid of oud, maar aan een jonger of ouder iemand die niet over de juiste skills beschikt en die groep mensen is kwetsbaar.


Albert Mietus (41), Apeldoorn, R&D-Architect

Het 'ict-vak'  is nog jong en onvolwassen; met vele excessen, zowel  aan werkgevers als -nemers kant. Zo waren voor 2000 de eisen (te) laag; waardoor iedereen maar instroomde. Daarna was er recessie : uitstroom maar ook stilstand aan de kenniskant. De techniek gaat maar door en voor veel mensen in dat lastig te volgen.  Maar voor goede, bijgebleven professionals is er altijd werk! Het is een kwestie van bijblijven! Zowel voor werknemers, maar ook voor werkgevers! Immers jonge, goedkoope 'jaren-zeventig' programmeurs zullen er nooit meer komen!


Els Timmerman (50), Herveld,
 Projectmanager, LogicaCMG

De wereld draait door, ook binnen ict. Vooral binnen ict is er sprake van vooruitgang en behoefte aan andere competenties dan diegene die thuis zitten hebben. Hier ligt de bal gedeeltelijk bij de mensen zelf (zin hebben om in zichzelf te investeren) en deels bij werkgevers, die onvoldoende investeren in opleiding. Het ict-opleidingsbudget en daarnaast het opdoen van ervaring in een nieuwe omgeving is altijd een heikel punt. Anders dan in andere takken van 'sport' verandert de wereld, waarin competenties, zowel hard (kennis) als zacht (gedrag) een rol spelen


Gerwin Vaatstra (20), Dronten, Bedrijfskundige Informaticastudent, Hogeschool Windesheim

Ik denk dat het it'ers zijn die zijn 'blijven hangen'. Je kan niet zonder bijleren. Meer en meer ontstaan ook specialisten. Allrounders komen er minder (tenminste op hoog niveau). Denk bijvoorbeeld maar aan SaaS, outsourcing en offshoring. De tijd dat ieder zijn eigen (standaard) intern regelt is voorbij en maakt plaats voor externe dienstverleners (met specialisten).


Steven van ’t Veld, Rotterdam, Principal Informatiearchitect, AIM

Ga er maar vanuit dat er altijd mensen op de bank zullen blijven zitten, om welke reden dan ook.  
Er is wel iets anders in dit kader aan de hand. Door de manier waarop tegenwoordig zaken gedaan worden domineren enkele grote it-leveranciers de markt sterk. Doordat zij de contracten mogen afsluiten bepalen zij ook wie wel en wie niet in aanmerking komt voor werk. Daarmee wordt onafhankelijkheid bijvoorbeeld geminimaliseerd: je moet in lijn met de eisen van de leverancier werken. Daarmee worden bepaalde mensen gediskwalificeerd voor werk.
Er is nog een ander praatje in de markt: in de categorie roddel. Iedereen is op zoek naar mensen die net van school (Hogeschool, Universiteit) af zijn, ongebonden en bij voorkeur blank. Die kosten weinig (50-80 euro per uur), en doen dingen waar zeer ervaren mensen alle zeilen voor bij moeten zetten. In dat soort zware jobs kunnen ze niet echt functioneren, maar dat schijnt niet belangrijk te zijn. Maar er wordt wel erg veel geld aan verdiend. En de roddel is, en de praktijk zit vol voorbeelden, dat dit laatste leidend is. Voor wat het waard is.


Robert van Weverwijk (25), Utrecht, Bell Services Nederland B.V. (in- en outbound callcenter)

Sommige vacatures zijn erg specialistisch en je kunt nou eenmaal niet overal verstand van hebben. Het aantal vacatures kan in de lift zitten, maar wie houdt dit bij? De helft van de vacatures van detacheringsbureau's is immers verouderd, reeds vervuld of heeft nooit bestaan. Als je ouder bent gaat solliciteren en een baan krijgen lastiger. Werkgevers discrimineren daar nu eenmaal op. En verder wat is het aandeel van de mensen dat niet wil werken in die 8000 werkloze ict'ers? Dus tja.. wie zitten er thuis op de bank? Ik denk veel oudere ict'ers, specialisten waar momenteel weinig vraag naar is en natuurlijk de mensen die te lui zijn om te werken!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2104447). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Er zitten genoeg gekwalificeerde mensen op de bank, omdat ze te oud worden bevonden. Tegenwoordig ben je al "oud" als je 45+ bent. Ik vind het een vorm van kapitaalvernietiging.

Het is goedkoper om net afgestudeerden aan te stellen, maar die kun je, met alle respect, echt niet op alle werkzaamheden zetten. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Bijscholen is belangrijk, daar zijn we het allemaal over eens. Maar daarnaast vind ik dat de leeftijdsdiscriminatie eens moet ophouden.

Het verbaast mij dat er veel mensen op de bank zouden blijven zitten. Ik moest onlangs gedwongen veranderen van baan en het aantal reacties wat ik kreeg was fenomenaal. Gemiddeld 8 per dag.
Oorzaak was volgens mij vooral dat ik al 10 jaar in een it-functie zit. Werkgevers selecteren deels op basis van aanwezige kennis. Volgens mij is het een kwestie van breed ervaren zijn en jezelf kunnen verkopen, dan wel dat de betreffende accountmanager de mensen goed moet kunnen verkopen. En ik ben het eens met Els Timmerman. Het gaat om de competenties, de persoon.

Ik ben 35 en begin langzaam aan ook een oude it'er te worden. Buiten hetgeen reeds besproken is, denk ik dat het probleem meer hier zit (beschouwd vanuit detacheringsoptiek):

Iets nieuws erbij leren c.q. een cursus volgen is geen probleem. Wat wel lastig is, is om voor hetzelfde hoge uurtarief ingezet te worden op een nieuw traject waarvoor je wel opleiding hebt gehad maar nog geen relevante werkervaring. Dan blijkt dat de heren accountmanagers je toch liever op de oude meuk blijven inzetten, zodat ze braaf centjes kunnen ontvangen. Even iemand bijvoorbeeld 2 maanden tegen nul-tarief inzetten om zo de nodige ervaring op te doen, is er helaas niet bij. Lekker kortzichtig. Maar ja, da's het kenmerk van detachering: de koe zo lang mogelijk uitmelken en vervolgens dumpen.

Men zegt wel eensdat ik vaak cynisch ben.... ik denk eerder dat men cynisme met realisme verwart :-)

Ik vind dat het oordeel dat een ict'er moet bijblijven in zijn vakgebied erg overschat wordt. Wat is dan ook uberhaupt het vakgebied, er zijn zoveel differentaties/specialisaties binnen de ict, dat het het bijspijkeren dan toevallig voor een gebied moet zijn waar vraag naar is binnen jouw werkgebied in de periode dat je beschikbaar bent. In mijn beleving is een goede ict'er dan ook niet alleen iemand die van allerlei specifieke zaken kennis heeft, maar op welke wijze hij/zij met nieuwe ontwikkelingen weet om te gaan, weet hoe de specifieke kennis daarvoor eigen gemaakt moeten worden, weet waar specifieke informatie op te vragen is. Echter, een bedrijf die op zoek is naar personeel, of dit nu een ict'er is of niet, zal in de regel echter eerder een nieuwe medewerker aannemen die qua profielschets het beste aansluit bij hetgeen gevraagd wordt als iemand die hiervoor nog aanvullende opleidingen nodig heeft. Tenslotte wil men iemand niet alleen redelijk direct kunnen inzetten, maar bespaart men zo ook nog eens kosten die al door eerdere opleidingen, vaak genoten via eerdere werkgevers, zijn vormgegeven. Als werkloze ict'er jezelf bijspijkeren voor een markt die altijd in beweging is, lijkt me bovendien bijna ondoenlijk. Een ontwikkeling is het ene jaar 'hot' en het andere jaar 'not', tenslotte is ict ook onderhevig aan trends die wel/niet aanslaan, het vooruitzien wat wel of niet gevraagd wordt aan ict specialisaties is hetzelfde als voorspellen wat de beurskoers van een fonds in de AEX zal doen over een x-aantal maanden. Het verder bijblijven op het gebied van ict is als ict'er altijd zinnig, maar dat kan ook gewoon door het volgen van specifiek ict-nieuws/ontwikkelingen op internet, zoals lezen van artikelen op een site zoals Computable.nl, waarbij je voor een interessant onderwerp verdere acties via internet verricht om achterliggende feiten op te vragen.

Een ict'er die zijn marktwaarde wil behouden en in de ict actief wil blijven, zal wel degelijk een modus moeten vinden om met de snelle veranderingen om te gaan.

Als je kunt programmeren, in welke taal dan ook, kijk dan naar de populaire talen die nu worden gevraagd. Ga eens experimenteren met C#, maak een kleine databaseapplicatie met .NET.

Als je systeembeheerder bent, download VMWare en experimenteer met virtualisatie-technieken. Installeer Exchange eens een keer. Installeer ook eens een Linux-distro en zorg dat LAMP goed draait.

Ga op onderzoek uit, alles is te downloaden. Het barst van de forums met voorbeelden en tips. Het lezen over de ontwikkelingen is niet genoeg. Je moet het hebben gedaan. Als jij jezelf die praktische basiskennis aanleert, komt de rest vaak bij een werkgever.

Het is niet ondoenlijk maar het kost wel tijd, jouw tijd in eerste instantie.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×