Managed hosting door True

Luchtvaartmaatschappijen investeren in IoT

 

Luchtvaartmaatschappijen wereldwijd zijn van plan om de komende drie jaar flink te investeren in internet of things (IoT). Dit blijkt uit het Sita 2015 Airline IT Trends-onderzoek. Een grote meerderheid van de maatschappijen (86 procent) verwacht dat IoT de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden en meer dan een derde (37 procent) heeft hier al budget voor gereserveerd. Het onderzoek toont bovendien aan dat de geplande IoT-investeringen vooral gericht zijn op het inchecken van passagiers en bagage en het ophalen van bagage.

Het onderzoek van luchtvaartautomatiseerder Sita in samenwerking met Airline Business, uitgevoerd onder zo'n tweehonderd maatschappijen, laat zien dat meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen van plan is om de komende drie jaar te investeren in IoT. 16 procent van de respondenten is zelfs van plan om grootschalige IoT-programma’s te lanceren in de komende drie jaar. Daarnaast is 41 procent van plan om te investeren in onderzoek & ontwikkeling. De vliegtuigmaatschappijen spelen hiermee in op het grote aantal passagiers (83 procent) die reizen met een smartphone.

Bi en datacenters

Als zaken zoals voorwerpen, passagiers en medewerkers met elkaar verbonden worden, creëert dit een immense hoeveelheid data. Deze data dienen omgezet te worden in bruikbare data voor luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor krijgen zaken als business intelligence (bi) en datacenters steeds meer prioriteit, aldus het Sita 2015 Airline IT Trends-onderzoek. 94 procent van de ondervraagde luchtvaartmaatschappijen investeert al in bi en 74 procent is van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. Tevens heeft 68 procent plannen om de komende drie jaar te investeren in datacenters en gaat 14 procent investeren in r&d of een proefproject.

Beacons

Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar 9 procent van de luchtvaartmaatschappijen beacons, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 44 procent in 2018. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat beacons met name ingezet gaan worden bij bagageafhandeling. 44 procent van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om ze te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43 procent bij het ophalen van bagage.

Apps

Een ander aspect dat hoog op de agenda staat voor luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele apparaten. Vooral locatie-gebaseerde informatie zal centraal staan bij deze diensten. In veel gevallen komt deze informatie tot stand door het inzetten van beacons. Hierbij kan gedacht worden aan diensten voor het oplossen van problemen met bagage-afhandeling. Daarnaast is het mogelijk om berichten te verzenden aan passagiers op basis van hun locatie, zodat ze op tijd boarden, zelfs als die zich nog niet in de luchthaven bevinden.

Momenteel biedt 60 procent van de luchtvaartmaatschappijen actuele vluchtinformatie aan passagiers via een smartphone app. In 2018 zal dit naar verwachting stijgen naar 96 procent. Ook bij deze diensten worden voornamelijk beacons ingezet. Tenslotte gaat 57 procent in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.

Whitepaper

Data zijn onmiskenbaar een essentieel onderdeel in hedendaagse besluitvorming. Daarbij komt ook nog dat business data analyses steeds vaker deel uitmaken van werkzaamheden bij werknemers. Dit whitepaper biedt de lezer inzicht in hoe organisaties met het nemen van een aantal simpele stappen hun data analytics en diens distributie-infrastructuur essentieel kunnen verbeteren, bijvoorbeeld bij een data-explosie.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5420300). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

De begrippen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen worden in dit artikel flink door elkaar gehaald. Nogal slordig, dit is het zelfde als de wegbeheerder en autofabrikanten door elkaar halen.
Het is beter om van de luchtvaartsector te spreken. Ook vreemd dat de invloed van vliegtuigfabrikanten buitenbeschouwing is gelaten. Deze hebben een grote invloed op de mogelijkheden op het gebruik van IoT.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×