Managed hosting door True

Falend noodaggregaat legt internet Telfort plat

 

Door stroomuitval in een datacenter van telecomaanbieder Telfort konden vierhonderdduizend klanten dinsdagavond 6 april urenlang geen gebruikmaken van internettelefonie en mobiel internet. Het bedrijf onderzoekt nog hoe de storing ontstond en waardoor het noodaggregaat de stroomvoorziening niet automatisch overnam. Technici van het telecombedrijf en van energieleverancier Nuon zijn lange tijd bezig geweest om de storing te verhelpen, meldt voorlichtster Renske Algra van Telfort.

Om tien uur 's avonds kwam de stroomvoorziening weer op gang. De aanbieder kon daardoor zijn dienstverlening in de loop van de nacht geleidelijk herstellen. Internetten op mobiele telefoons was tot acht uur vanmorgen voor veel mensen niet mogelijk. Het was tijdens de storing wel mogelijk om mobiele telefoongesprekken te voeren, aldus Algra.

In eigen beheer

Het getroffen datacenter van het telecombedrijf staat in Amsterdam en verzorgt het internetverkeer van de honderdduizenden abonnees. Telfort heeft de locatie in eigen beheer, net als de andere vier datacenters van de aanbieder. Het was volgens Algra niet mogelijk om het internetverkeer te routeren via andere locaties.

Het kan zijn dat routers niet automatisch met internet verbinden, legt de woordvoerster uit. Ze raadt aan om de routers in dat geval uit te schakelen en na tien seconden weer aan te zetten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3312222). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ik kon gisteren om 23:00 alweer mobiel internetten.

Boeiend wat jij als individu kon.. Belangrijk is dat dit bedrijf geen mogelijkheid heeft gezien om z'n verkeer om te leiden, en dan maar 400000 mensen te verstoken van communicatie. Begrijp goed dat veel mensen ook VOIP hebben, en dus van telefonie afhankelijk kunnen zijn. Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen, en je telefonie in ieder geval moet spreiden. (bv Telfort en T-mobile) of Ziggo en KPN.
wellicht dat bedrijven hier van kunnen leren, en de consument wat beters aan kunnen bieden in de toekomst.

Misschien een idee om over te stappen naar een ECHT data center? Zo eentje waar je betaalt voor de facilities (als stroom, koeling en veiligheid) en je jezelf kan richten op je core business?

@Tinus:
In ieder geval boeiender dan wat 1 zegt. Een moderator zou zonder problemen berichten 1 en 3 mogen verwijderen, en het aanhalen daarvan door pipo en ik.
Alleen de conclusie "Helaas zou je dan moeten concluderen dat je nooit alles in 1 moet nemen" is twistbaar. Want dan heb je over 't algemeen hogere kosten als abonnementhouder zijnde. Het is even de vraag of dat opweegt tegen wat minder kans op algehele storingen.
Inderdaad, het automatisch omleiden - dat is iets waar bijvoorbeeld wel naar gekeken kan (moet?) worden.

Zulke dingen kan je gewoon testen. Hebben ze geen UPS met voldoende capaciteit? Als ik dit zo lees, moeten ze eens heel serieus gaan kijken naar hun inrichting. Een communicatie knooppunt voor een half miljoen abonnees dat afhankelijk is van EEN aggregaat??? Dat klinkt zo jaren 80!

@Data centers rule; ik denk dat ICT de core business is van een telecom provider gezien het feit dat alles tegenwoordig dus digitaal is. Dus of je dat moet uitbesteden?

Maar goed; interessanter is waarom voor de zoveelste keer een noodstroomvoorziening niet werkt als het er op aan komt... dat komt veel te vaak voor. Volgens mij wordt er te weinig informatie gedeeld om van te leren waar hier de crux ligt. Te weinig testen? Te weinig exptertise? SPOF's over het hoofd gezien? Kostenplaatje?

@Ernst
Vaak wordt verkeerd getest. Wij zijn een gewoon kantoor met 400 medewerkers; Wij hebben 2 gescheiden nettrafo's, een aggregaat en een UPS met 20 minuten autonomiteit. Het aggregaat wordt wekelijks getest... volgens de voorgeschreven procedure. Echter hierin zitten fouten! De testen worden altijd gedaan met een nog werkende netvoeding. Het blijkt als je beide trafo's gewoon afschakeld, dat er hele andere dingen gebeuren!!! (of gewoon niets! Aggregaat start wel, maar schakelt niet... of verkeerd)
Ik denk dat ze vooral angst hebben om het te testen. Zelf ben ik er een voorstander van om tenminste 1x per jaar de trafo's uit te zetten, tijdens kantoor uren! en een echte test te doen. Dit doet meer dan de wekelijkse start test. Er zijn altijd details die over het hoofd gezien zijn tijdens de bouw.

@mm
indien je afhankelijk bent van telecom, of bereikbaar wilt zijn, zal je als consument ZELF moeten kiezen of je je "vaste" telefonie en je mobiele telefonie bij dezelfde provider neemt, of dat je van je voordeelpakket afstapt om een hogere contingency te hebben.
life's all about choices..

Het ergste is: je kan ze ook niet bereiken om te weten wat er aan de hand is, al heb je mobiel een ander provider. Bijv. alle nummers die ik voordien van Telfort had werken niet meer en het nummer die ze hebben werkt tot 21.00 uur, zo ben je verstoken van informatie.

In 99.99% zijn de verantwoordelijke ICT'ers die geen enkel flauw benul hebben van electriciteit. Het is voor hen niet boeiend of fancy. Ze vertrouwen dan maar op gewone elektiekers die geen flauw benul hebben van ICT.

Anderzijds is het wel erg gesteld met onze maatschappij als we nog geen paar uurtjes zonder telefoon of internet kunnen. Er zijn toepassingen die belangrijk zijn en die moeten goed beveiligd zijn maar bellen en surfen is er zeker niet.

Telfort moet je niet zakelijk gebruiken. Overal zijn er wel eens problemen, maar bij Telfort zijn het er te veel om je bedrijfsprocessen van afhankelijk te maken.
Telfort als provider is hier ook geen topic, alleen Telfort als ICT-klant waar nog heel veel te doen is. De infrastructuur die ze met het moederbedrijf KPN delen is heel goed, maar de rest, het stukje eigen infrastructuur en personeel is van minimale kwaliteit.

Telfort is de zwakke schakel omdat ze vooral bezig zijn met het merk Telfort en niet met de Telfort-klanten. Als je een akkefietje met Telfort hebt, dan is hun reactie al snel dat je niet moet zeuren, want ze zijn een low budget bedrijf. Telfort zakelijk is een gotspe.

Dus Data centers rule, ze willen vast niet in kwaliteit en continuïteit investeren, alleen in domme reclames.

Ik had gisteren privé ook even geen internet op mijn Telfort abo, nou en. Gelukkig zijn er echte mensen in de buurt om mee te communiceren en bellen/SMS werkte wel gewoon. Het is echt triest gesteld met ons mensen als we niet een paar uurtjes zonder mail/www etc. kunnen.

Ik heb zakelijk overigens meer problemen met T-Mobile en Vodafone dan met Telfort gehad.

@JP, 07-04-2010 13:18:

Tegenwoordig kan het wel dat er een jaarlijkse ontruimingsoefening wordt gehouden.
Maar als je als bedrijf zijnde het niet aandurft om de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten, dan geef je als bedrijf zelf toe dat je je huiswerk niet in orde hebt.

Echte zekerheid heb je nooit, het enige wat je kunt doen is het risico minimaliseren. Ik heb genoeg UPS-en zien falen. Een machine nemen met meerdere voedingsingangen, waarbij de helft via UPS loopt en de andere helft via aggregaat/net. Dan nog kan het fout gaan en daarvoor heb je redundant servers/co-location. Probleem is vaak is ergens iets niet dubbel is aangesloten op de stroomverziening en dan gaat het alsnog fout. Bepalen wat een acceptabel risico is hierbij ook van belang; mijn thuisservertje heeft geen UPS en is ook echt de investering niet waard, maar op het werk staan de servers wel op UPS en netspanning.

Dit is tevens een leuk argument als u erover denkt om zich in te laten met (op afstand) CLOUD-SERVICE-LEVERANCIERS..

Je weet immers nooit of ze aan hun UPTIME en beschikbaarheid verplichtingen kunnen voldoen.

Vanuit een heel andere hoek. Vroeger kreeg je babybooms bij stroomuitval. Zal dit ook het geval zijn bij de Telfortklanten?

@Fred, ben het helemaal met je eens, maar ik snap niet goed waarom er geen uitwijkmogelijkheden zijn naar een van de andere centre. moet je eens voorstellen als er een vliegtuig op het pand valt, erg extreem maar tot denkbaar, hoe lang duurt het dan, en misschien is het beleid wel zo dat ze dit in calculeren, maar iedereen klaagt over de verschillende providers maar als men er echt afhankelijk er van bent waarom wordt men dan zelf geen provider!!! dan heb je alles in eigen hand, Toch,

en Arie wie weet over 9 maanden hahaha

Belachelijk dat een noodaggregaat niet eens doet waar hij uberhaupt voor gemaakt is. Wij verhuren ook (nood)aggregaten, en dan is de zekerheid dat een aggregaat niet faalt een van de belangrijkste dingen! Neemt niet weg dat het wel erg zielig is als wij tegenwoordig niet eens meer zonder mobiel internet kunnen..

De wet van Johnson zegt dat Murphy een optimist was....

Normaal gesproken zouden de netwerkmiddelen in zo'n centrum met zo veel gebruikers al een redundant voeding moet hebben. Maar dan wel goed gescheiden.
Voeding vanuit twee verschillende openbare hoeken van het publieke net is voor een datacentrum ook niet vreemd.
Testen van de noodstroom eens per maand of per kwartaal, zal een aardige garantie zijn dat die het wel doet, mits de diesel aangevuld is en de diesel niet zo oud is dat die geen diesel meer mag heten.

Kortom het lijkt zinvol dat Telfort eens uitlegt hoe hun "downtime productie" georganiseerd is.... en misschien nog veel verstandiger dat ze een onafhankelijke review laten doen, net zo als andere providers dan ook wel eens doen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.