Managed hosting door True

Bedrijven uitgekeken op Second Life

 

Na de enorme hype rond Second Life zijn steeds meer deskundigen sceptisch over de toegevoegde waarde ervan voor het bedrijfsleven. De online bezoekers blijken geen grote shoppers te zijn, maar voornamelijk op zoek naar vertier.

In de virtuele wereld van Second Life succesvol je bedrijf of product promoten blijkt toch moeilijker dan verwacht. Steeds meer marketingafdelingen komen tot de slotsom dat gebruikers van Second Life weinig zin hebben om hun online winkels te bezoeken. "Er is eigenlijk geen overtuigende reden om in Second Life aanwezig te blijven", vertelt topman Brian McGuinness van een grote Amerikaanse hotelketen aan de LA Times. Daarom besloot zijn bedrijf kortgeleden de virtuele vestiging te sluiten.

Een steekproef van de LA Times bracht aan het licht dat op veel bedrijfslocaties in de virtuele wereld geen enkele bezoeker aanwezig was. Ook bleken er vaak geen virtuele medewerkers rond te lopen om eventuele bezoekers te helpen. De onlinekalender van Sun Microsystems was maagdelijk wit en het groene landschap van Dell Island lag er verlaten bij.

Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, verkoopt virtuele stukjes land aan particulieren en bedrijven. De plekken die het meest worden bezocht, zijn ontwikkeld door particulieren en niet zo zeer door het bedrijfsleven. Volgens de LA Times is Second Life voornamelijk een fantasiewereld met spelende fantasiemensen die geen menselijke behoeften hebben. Ze hoeven niet te eten en te drinken en zelfs je aankleden is optioneel. De meeste gebruikers bezoeken in Second Life spannende of pikante gelegenheden als casino's, stripclubs en bordelen. Die plekken zitten bomvol. Maar serieuze bedrijfslocaties blijven dus leeg.

Ook het aantal actieve bezoekers stelt veel bedrijven teleur. Linden Lab beweert dat het er zo'n acht miljoen zijn, maar het leeuwendeel daarvan hebben zich eenmaal aangemeld en komen vervolgens vrijwel nooit terug. Ook hebben veel bezoekers meerdere personages. Een analist van onderzoeksbureau Forrester berekende dat op piekuren slechts dertig- tot veertigduizend bezoekers online zijn. "Dat is een veel kleiner publiek dan adverteerders gewoonlijk bereiken", aldus de analist.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2050981). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"De meeste gebruikers bezoeken in Second Life spannende of pikante gelegenheden als casino's, stripclubs en bordelen. Maar serieuze bedrijfslocaties blijven dus leeg."

Hoezo zijn genoemde bedrijven niet serieus? Ooit in Las Vegas geweest?

Ik moet me inhouden om het "I told you so" niet te gebruiken maar 5 minuten binnen deze virtuele wereld was al voldoende om het als niet relevant te bestempelen. Traag, saai, weinig interactief en simpel waren de kwalificaties die in mij opborrelden. Wat ik wel zie is dat dit de opmaat is naar een (andere) uiteindelijke virtuele wereld is waar we allemaal op zitten te wachten.

'Een analist van onderzoeksbureau Forrester berekende dat op piekuren slechts dertig- tot veertigduizend bezoekers online zijn. "Dat is een veel kleiner publiek dan adverteerders gewoonlijk bereiken", aldus de analist.' Grappig dat je daar nu weer een analist voor nodig hebt terwijl die cijfers gewoon op de homepage van secondlife.com staan.

Al die bedrijven die het nu schouderophalend de rug toe keren, zullen over een paar jaar voor tonnen (wederom) hun domeinnaam moeten kopen in het 3D internet... Ik denk dat je als bedrijf in die wereld moet experimenteren, niet om commerciele redenen, maar om te weten 'what it takes' om een succesvolle site in deze wereld op te zetten. Je hebt dan een voorsprong als 3D internet echt doorbreekt. Bedenk eens wat er mogelijk is als je de bezoekers van je site ziet, en ook kan aanspreken.....

Jj, hoe kun je het platform als weinig interactief bestempelen wanneer aan ieder object een script te hangen is? Traagheid; het lijkt soms wel een stap terug inderdaad, maar dat is toch niet vreemd wanneer je beseft dat alle data niet lokaal staat?

Uiteraard zullen een hoop mensen nu hun gelijk op eisen die mogelijk altijd al sceptisch waren. Ik ben echter er van overtuigd dat Second life een eerste versie was of is van een 3D platform dat in de toekomst nog veel belangrijker gaat worden.

Betreft het gegoochel met cijfers, om gek van te worden. Het enige dat ik daar op kan zeggen, uit eigen ervaring, rond maart waren er overdag continue 20K mensen online, nu staat de teller op 30K.

Het zou wel aardig zijn om ook eens iets over Second Life te lezen, dat een andere vorm heeft dan de klaagzang die ik over het algemeen tegenkom. Wat meer diepgang lijkt me daarbij niet overbodig.
Binnen Second Life vindt meer plaats dan, over het algemeen, in de pers verschijnt. Een enorme diversiteit aan initiatieven, die niet aan bod komen door de ondiepe focus op randverschijnselen. Mocht u interesse hebben om uw beeld bij te slijpen, dan verneem ik dat graag.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×