Corporate bloggen komt in Nederland nog niet van de grond. Voor ict-bedrijven liggen er kansen op dit gebied.
"De grootste kansen voor corporate bloggers in Nederland liggen momenteel in een blog over ict of professionele diensten, zeker de nichegebieden waar in de traditionele media weinig informatie over is te vinden", aldus Jurriaan de Reu, senior creative executive van Lewis PR in Nederland. Het communicatiebureau deed onderzoek naar corporate bloggen bij middelgrote tot grote bedrijven. Minder dan 5 procent van deze bedrijven wereldwijd blijkt over een corporate blog te beschikken. In Europa ligt het percentage bedrijven dat over een corporate blog beschikt (2,5 procent) veel lager dan in de Verenigde Staten (14 procent). Marinda van Leeuwen, principal consultant innovatie van VODW Marketing dat onderzoek deed naar de invloed van een blog op de corporate reputatie, ziet inderdaad dat bedrijven wat terughoudend zijn in het starten van een blog. "Het is een relatief nieuw fenomeen. Bedrijven vragen zich nu eigenlijk vooral af wat ze ermee kunnen doen."
Volgens Van Leeuwen liggen er kansen voor bedrijven. 70 procent van de consumenten zegt positief tegen een corporate blog aan te kijken. "Consumenten vinden het consumentgericht, het maakt het bedrijf toegankelijk en open en het bedrijf wordt gezien als een innovator, iemand die voorop loopt", zegt ze. Ook Paul Honout, online marketing Group lead bij Microsoft, herkent dit. Bij Microsoft Nederland bloggen twintig werknemers op regelmatige basis. "Het maakt het bedrijf transparanter. Je laat zien dat er bij je leuke, enthousiaste mensen werken die over het bedrijf schrijven."
Eén van de dont's is volgens Honout dat de blog wordt ingezet als een marketinginstrument. "Dan is de blog ten dode opgeschreven." Volgens Van Leeuwen is het verstandig goed over de blog na te denken, voordat een bedrijf ermee start. "Je kunt er niet zomaar mee stoppen. Een bedrijf moet goed nadenken wat het met de blog wil bereiken en moet zoeken naar de goede vorm". Een bedrijf kan kiezen uit een persoonlijke blog, waar een werknemer onder naam van het bedrijf een persoonlijk verhaal schrijft of voor een expertise blog. De eerste blog is een goede manier om een ‘kijkje in de keuken te geven aan potentiële nieuwe medewerkers. Volgens Lewis heeft de laatste blogvorm kansen. De Reu: "Omdat professionals in de ict en professionele diensten erg intelligent op technisch vlak zijn en op zoek zijn naar goede informatie, hebben kwalitatieve, bedrijfsblogs met een dergelijke insteek een goede kans een serieuze lezer aan te trekken".
Blog jij?
Heb jij een weblog in naam van het bedrijf waar je voor werkt? En ben je, als je een blog, schrijft je bewust van de rol binnen het bedrijf? Laat het ons weten op computable.lezers@bp.vnu.com.
Bloggen is inderdaad een onderschat instrument. Zelf heb ik een zakelijke blog sinds een jaar of twee. De reacties erop zijn zeer positief en ik doe er een schat aan ervaring mee op. Onlangs heb ik 2 artikele gepubliceerd, uiteraard via mijn weblog. Kijk maar eens op http://www.bloomingbizz.nl/publicaties.
Bloggen is mijns inziens een uitstekend instrument om diverse doelstellingen te bereiken. Zeker ook voor ICT-bedrijven is het interessant. Voor missionaris werk, voor uitleg betreffende ontwikkelingen voor communicatie met klanten etc. Ik ben wel van mening, dat het noodzakelijk is, dat zowel de bloggers als de markt ervaring met bloggen moeten krijgen. Mijn collega’s en ik zijn vanuit 12 Care bezig om zowel een richting betreffende ontwikkelingen aan te geven, informatie uit te wisselen als terugkoppeling betreffende functionaliteit te krijgen. Het is nog niet makkelijk om de juiste snaar te raken en dus veel reacties los te krijgen. Zie onze blog http://www.careweb.nl/blog.
Zelf ben ik sinds kort begonnen met een corporate blog. Zeker in het begin is het wel wennen en je moet jezelf verplichten om regelmatig een artikel te schrijven. Zeker in de IT-wereld is het niet eenvoudig om met baanbrekend nieuws te komen, maar een persoonlijke touch aan een artikel is soms voldoende.
De bedoeling van deze blog is vooral om onze (potentie) klanten telaten inzien dat we professioneel bezig zijn met ons vak en dat we ons goed informeren. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen doelstellingen, maar ik denk dat dit toch een belangrijke is die altijd aanwezig moet zijn. De consument wordt tegenwoordig overstelpt met producten, dus een emotionele vertrouwensband creen is daarom o zo belangrijk.
Voor de geteresseerden, kijk maar eens op http://www.web-hosting-blog.be
Alle reacties zijn welkom 😉
Bloggen is slim. Op diverse niveaus heeft het impact. Niet alleen de voor de hand liggende marketingtechnische voordelen (contact met prospects), met name de imagoversterkende werking is effectief. Het is ook een prachtig middel om kennis over branches uit te wisselen. En… om communicatiebrandjes te blussen! Sommige (veel) organisaties zijn nog wat huiverig voor corporate bloggen. Ze zouden hierdoor teveel sturing over beeldvorming uit handen geven. Niets is minder waar: als er een gesprek over je bedrijf gaande is, kun je er maar beter zelf deel van uitmaken! 🙂
Met name ict-gerelateerde bedrijven hebben op diverse manieren baat bij bloggen. Interne blogs dragen bij aan kennisuitwisseling en efficitere informatiestromen (minder volle mailboxen!), externe blogs dragen bij aan de menselijke beeldvorming van een it-minded organisatie. Win-win!
Mijn zakelijke blog: http://eoscommunicatie.web-log.nl