Marketingbureau Exterion Media start in samenwerking met inBeacon en TMG Landelijke Media een beacon-pilotnetwerk uit. In Alkmaar en Purmerend worden alle buitenreclame-objecten voorzien van beacons. De pilot heeft als doel om de mogelijkheden van de beacons te testen en de opgedane kennis te delen met de markt. Exterion Media zegt met deze uitrol de eerste te zijn die de beacon-technologie toepast en test op zo’n grote schaal.
De pilot start deze maand. Hiervoor is eerst een voortraject gestart. Hierbij heeft inBeacon alle buitenreclame-objecten op 250 locaties in Alkmaar en Purmerend voorzien van beacons. Er is gekozen voor Alkmaar en Purmerend omdat Exterion Media in deze steden een nagenoeg 100 procent dekking heeft.
De partijen zijn met de pilot gestart om de mogelijkheden van beacons te testen en de opgedane kennis te delen met de markt. Guy Grimmelt, marketing & business development director bij Exterion Media: ‘Ruim vier maanden geleden zijn we met dit project gestart. Alleen al het voortraject heeft ons veel leermomenten opgeleverd en het is enorm spannend om nu te gaan ervaren hoe het in de praktijk uitwerkt. De komende maanden geven we regelmatig updates met onze bevindingen.’
Wat zijn beacons?
Beacons zijn Bluetooth 4.0 zenders die gesignaleerd kunnen worden door iOS en Android apps. Beacons zenden alleen uit en kunnen niet ontvangen of registeren en staan niet in contact met internet. Alle interactie vindt plaats via de app op de telefoon van de gebruiker. De leverancier van de app heeft allerlei mogelijkheden om acties te initiëren die zijn toegespitst op plaats, tijd en het profiel van de app-gebruiker. Het is een opt-in voor de gebruiker om hier open voor te staan.