Managed hosting door True

Capgemini Nederland zet mes in organisatie

 

Capgemini Nederland gaat de komende maanden zijn organisatie reorganiseren. Over aantallen ontslagen wil de ict-dienstverlener nog niets zeggen, maar dat het ingrijpen fors zal zijn, is duidelijk. Capgemini heeft het op meerdere vlakken zwaar. Zo heeft het last van prijsdruk, kampt het met prijserosie op de marges, haalt het minder overheidsopdrachten binnen en werken zzp'ers met andere kostprijzen.

Het turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, heeft gevolgen voor de onderdelen Application Services, Financial Services en de ondersteunende stafdiensten. Er wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar richting de centrale ondernemingsraad (cor) en de vakbonden heeft de dienstverlener laten doorschemeren dat het meer richting oplossingen dan diensten wil gaan.

Application Services

Volgens een woordvoerster van Capgemini blijven diensten belangrijk voor het bedrijf, maar zal het ook gaan werken met andere contractvormen en wordt er meer projectmatig gewerkt. Zij wijst erop dat het turnaround-programma een vooraankondiging is en dat het waarschijnlijk in de tweede week van september meer duidelijk wordt wat de herstructurering inhoudt. Zij ontkent dat deze reorganisatie voortvloeit uit de aangekondigde organisatorische wijzigingen in februari 2012. 'Dit is een op zichzelf staand ding dat Capgemini-breed wordt uitgevoerd.'

Toen werd aangekondigd dat de Application Services-divisie zijn productdivisies Customer Software Development, Testing en Packages ging samenvoegen met de marktgerichte sectoren Public en Private. Dat had toen naar eigen zeggen geen personele gevolgen. Het personeel van Application Services lijkt nu alsnog met ontslagen geconfronteerd te gaan worden.

FNV, CNV en De Unie

In februari 2012 waren de vakbonden niet betrokken bij de organisatorische aanpassingen bij Capgemini en keken zij vanaf de zijlijn toe. Bij FNV kwamen toen geluiden binnen dat die aanpassingen gevolgen zouden hebben voor vierhonderd medewerkers. Het is op dit moment niet duidelijk of die aantallen in deze nieuwe reorganisatie worden meegenomen. FNV heeft nog niet kunnen reageren op de meest recente ontwikkelingen bij Capgemini.

Vakbonden CNV en De Unie konden wel al wat zeggen over de aangekondigde reorganisatie bij de ict-dienstverlener. 'Volgens Capgemini staat de hele sector onder druk en wordt Nederland harder geraakt als andere landen', zegt CNV-vertegenwoordiger Afshin Towhidi. 'Capgemini heeft te maken met een prijserosie op de marges van 30 procent. Dan moet er ingegrepen worden en willen wij de onderhandelingen aangaan. Zodra wij een positie aan de onderhandelingstafel krijgen, willen we praten over een goed sociaal plan.'

Ook De Unie is in gesprek met Capgemini, laat Huug Brinkers weten. 'We praten over de sociale afhandelingen. Reorganisaties zijn nooit leuk, maar het is wel netjes dat we door Capgemini vooraf geïnformeerd zijn. Bedrijven van dergelijke omvang reorganiseren continu, maar deze ronde is meer dan regulier bedrijfsonderhoud.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4539601). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

De hele sector staat onder druk??? Wat een onzin! Wij kunnen de vraag niet aan en komen handjes te kort en kunnen ze niet vinden. En wij niet alleen, onze concurrenten (ook technische IT bedrijven) ook. Ook gezien de aanbiedingen die ik wekelijks via LinkIn binnen krijgen, ondanks dat in mijn contact settings van mijn LinkIn profiel heb staan dat ik niet open sta voor vacatures. Goede technische mensen zijn namelijk niet of nauwlijks te vinden! Het probleem van de grote system integrators is dat er bijna alleen grijze muizen rondlopen. Mensen die bij ons solliciteren en van zo'n system integrator komen maken dan ook niet tot nauwlijks kans. Dat is trouwens ook hun eigen schuld. Een technisch carriere pad hebben ze niet, dus als je carriere wil maken binnen zo'n club moet je zo snel mogelijk uit de techniek. En dat gaat ze nu opbreken. Geld overigens voor heel NL en ook niet alleen voor de IT. Techneuten worden ondergewaardeerd, zowel financieel als maatschappelijk, dus je bent gek om als student voor techniek te kiezen: zware studie, geen maatschappelijke waardering en lagere salarissen vergeleken met andere HBO of universitaire opleidingen.

Met ingang van de maand maart 2012 is de wet collectief ontslag gewijzigd waardoor individuele vertrekafspraken ook gaan meetellen of er al dan niet sprake is van een collectief ontslag. Hierdoor wordt Capgemini gedwongen om een andere koers te varen wat dus nu zal resulteren in een collectief ontslag. Verwacht wordt dat Capgemini ook nog eenzijdig de salarissen naar beneden zal bijstellen. Immers sinds vorig jaar is men zonder enige vooraankondiging begonnen medewerkers negatief te beoordelen omdat opeens het salaris te hoog is in relatie tot de prestatie. Wat nu wel ‘positief’ is dat Capgemini eens eindelijk gaat kijken naar al dat management dat al jaren geen toegevoegde waarde heeft voor de organisatie en vegeteert op de successen van haar medewerkers. Ik ben benieuwd via welke constructie Capgemini haar overtollige medewerkers gaat dumpen. In ieder geval verwacht ik niet dat Capgemini de beurs zal trekken. Ik denk dat de juristen van Cap het weleens zeer drukz zullen krijgen omdat medewerkers hun recht halen via de juridische weg.

@Emiel,
Ik herken deels wat je zegt. Er zijn veel automatiseerders maar slechts weinig hebben ook echt affiniteit met technisch systemen die een industrieel productie proces aansturen. De meeste zitten in een branch waar administratieve, informatieve, financiële systemen en websites de overhand hebben. Zelf ben ik gelukkig enkele jaren geleden gewoon weer met de techniek aan de slag gegaan (sensors, camera en RF).
Toch klopt je verhaal niet helemaal. Ja er is een te grote bovenlaag die voor de contacten (opdrachten) met de buitenwereld moet zorgen. Die raak je niet zomaar kwijt. Echter bij een club als Cap lopen er genoeg echte techneuten rond. Helaas zullen hier de meeste klappen vallen omdat het werk wat zij nog hier doen veelal heel goed op afstand gedaan kan worden.
De bovenlaag waar jij je zou tegen afzet zal echter ook op zijn donder krijgen maar de klappen komen uit een andere hoek. De Wibra's,de InfoSys en al die andere bedrijven die vanuit India/China/Korea? naar Nederland komen zorgen daar nu al voor of gaan daarvoor zeker nog zorgen. Voor de lokale markt hebben deze toko's graag nog wel inheemse vertegenwoordigers in dienst. Ergo, jouw bovenlaag van Cap zal straks heel welkom zijn bij hun om deze Expat bedrijven een vertrouwd Nederlands gezicht te geven.
De hardcore IT-er die mag vertrekken bij CAP heeft het een stuk lsatiger om weer aan de bak te komen. Ondanks zijn technisch inslag zal er steeds minder behoefte zijn aan zijn diensten.
Op afstand kan het immers ook.

In meerdere opzichten is dit bericht natuurlijk uniek, zoals al ook uit de eerdere reacties naar voren is gekomen. Allereerst treedt Capgemini hiermee voor het eerst expliciet naar buiten; tot nu toe werden dit soort dingen vooral 'binnenskamers' behandeld. Dit zal inderdaad wel door de gewijzigde wetgeving komen, maar ook door te verwachten omvang. Daarop duidt ook de mededeling dat er in staf- en managementlagen gesneden gaat worden. Dat zou dan volgens mij voor het eerst zijn.... Ik ben benieuwd of dat trouwens echt doorgaat, want de 'management' cultuur (je moet vooral manager op je visitekaartje hebben staan) is binnen Capgemini nog altijd heel sterk.

Tja.. zoals vroeger wordt het nooit meer, hele team jaren wegzetten, beetje aanrommelen, uurtje factuurtje, geld zwemt zo makkelijk binnen.
Nu wordt toch verwacht dat je iets presteert binnen een x aantal maanden, iets waar sommige IT bedrijven veel moeite mee hebben.

Het geeft alleen maar onkunde aan van de top van een bedrijf als er medewerkers moeten worden ontslagen om daarmee de winst weer zeker te stellen, het zijn korte termijn oplossingen zonder echte oplossing van wat in de basis niet goed is en wordt dan opgevolgd door weer een ontslag ronde en weer een en... tot er alleen nog maar een lege huls over is.

Helaas laten op dit moment alle bedrijven hetzelfde zien, hetgeen iets zegt over de kwaliteit van het huidige management in het bedrijfsleven, geen visie, geen innovatie helemaal niets, alleen maar Pavlov reacties... op aandeelhouders die niet tevreden zijn met de dividend en zo gaat de economie (met dit toch al niet meer werkende systeem) in de grabbelton......gelukkig is het niet de eerst keer in de geschiedenis dat een samenleving op zijn top in een hard tempo onderuitgaat,we hebben gelukkig een fail save switch ingebouwd...

Capgemini is het kindje met het waterhoofd, teveel managers en te weinig doenders. De vice presidents en principel consultants vliegen om je oren terwijl de groep die het geld binnenhaalt wordt ondergewaardeerd.

Er moet meer gemanaged worden ! En juist Guido dat kost nu Cap, maar ook andere grote IT organisaties de kop. Nederlandse bedrijven schreeuwen om doeners en mensen die oplossingen tot een goed einde kunnen brengen door zich kwetsbaar en transparant op te stellen. Onze ervaring is dat juist door die mentaliteit we dagelijks nieuwe klanten mogen ontvangen die ontevreden zin over de houding van dat soort organisaties waar de kennis al jaren geleden is weggelopen.

Als 'manager' bij CapGemini heb je wel een probleem. Je bent in de veertig, salaris rond de 80-90K, weinig concrete skills, hypotheek van 400K, tiener kids....en je vliegt eruit.

Kan me toch wel het beste vinden in de reacties van Emiel en Diablue.

Ik zou wel eens een TCO analyse willen zien van een paar lokale technici tegenover een groep managers met een offshoring contract.

Ik denk dat de platte organisatie ook meer de toekomst heeft. Al die dasjes kosten alleen maar bakken met geld en leveren niets op.

was dit die organisatie, die recent naar een nieuwe hoofdkantoor gegaan is om het nieuwe werken in te kunnen gaan zetten?

Bekend is dat Capgemini zo'n 400 tot 600 medewerkers buiten de deur zal zetten. Een heel klein gedeelte van die groep zal inderdaad management zijn. Het overgrote gedeelte zal echter betrekking hebben op medewerkers waarvan Cap het werk naar India heeft overgeheveld en medewerkers uit eerdere overnames die eveneens overbodig zijn geworden door mismanagement omdat de opdrachten en klanten naar Atos e.d. zijn gegaan. Het artikel doet vermoeden dat het enkel om management en ondersteunende functies gaat en dat lijkt me toch niet het geval.

@Insider:

Dat het zo'n 400 tot 600 medewerkers zullen worden kan ik ook bevestigen, maar ik heb juist in de wandelgangen begrepen dat het toch echt de management/staf lagen zullen worden waar de harde klappen gaan vallen.
Het bedrijf is een waterhoofd met grijze haren, en dat moet veranderen.
Ik ben jong en zit zelf in de uitvoerende laag en maak me weinig zorgen.

Capgemini is als een zwaarlijvige man die zich in een hardloopwedstrijd laat voorttrekken in een riksja. Terwijl hij nog druk zit te telefoneren over het wedstrijdreglement is de rest van het deelnemersveld allang de eindstreep gepasseerd.

Natuurlijk zullen ook de managementlagen van Capgemini worden getroffen, maar ik denk dat het overgrote deel van de ontslagen toch echt in de onderste lagen zullen vallen.
Want zeg nou zelf, wie heeft er nog benen nodig als je niet meer hoeft te lopen? Het managementvet rond de Capgemini buik maakt dan ook niet meer zo veel uit.

@insider en @andere insider

Laatste is vrij accuraat. Zolang je een opdracht hebt loopt je baan geen gevaar lijkt me. Dat je kosttarief 2,5x over de kop moet is het gevolg van dat enorme waterhoofd (4 dimensionale organisatie).
Als technisch specialist maak ik me geen zorgen.
Overigens heeft het nieuwe hoofdkantoor er weinig mee van doen, dat gaat Capgemini alleen maar geld opleveren

Het grote probleem voor Capgemini is, dat alle toppers allang zijn opgestapt. Snel groeien of carierre maken was niet mogelijk. Wel werden het soort schreeuwerige tweedehands autoverkopers types gepromoveerd op hoge posten. Die figuren zorgden er voor dat Capgemini versneld werd uitgehold.
Dat er te veel midden management is, is al jaren bekend. Managers die dagen spendeerde om elk bonnetje van je declaratie na te trekken. En dan vervolgens niet betaalde, omdat er aanvullend bewijs moest komen. Dat ging om normale declaraties zoals hotelkosten, die hopeloos complex werden gemaakt. Resultaat veel frustratie en medewerkers die ook opstapten.
De gevolgen zijn duidelijk. Er werken alleen mensen met 20+ dienstjaren, of mensen die niet een betere baan konden vinden. Al het talent is de deur uit. En terecht wie gaat er 10 jaar wachten op een minieme promotie. Om er dan achter te komen dat je niet eens meer gaat verdienen.

Het is zo makkelijk om Capgemini Nederland weer gezond te maken.
Ik zou dat in 1 jaar makkelijk kunnen bereiken. Alleen de top en de VP's zouden een hele zware tijd krijgen.

Natuurlijk speelt hier het offshoren van werk naar India ook een grote rol. In Amerika is het offshoren van werkgelegenheid inmiddels een hot verkiezingsitem. Hier in Nederland haalt iedereen zijn schouders erover op.

Dat offshoren (India, China, Wit Rusland, etc) gaat de Nederlandse it juist handen vol geld opleveren. Ik heb meerder projecten meegemaakt, allemaal een drama. Dat ligt niet aan de technische skills, maar aan de communicatie. De lijnen zijn lang, veel verwarring en miscommunicatie en zeker bij India is het cultuurverschil toch echt een probleem. Als iets niet duidelijk is zullen ze nooit bellen en geef ze ongelijk. Ze worden afgerekend op hun productiviteit, dus een aanname gaat sneller dan een vraag stellen naar de klant in Nederland en wachten op een antwoord.
Daarbij creeer je bij het offshoren aan twee kanten een extra communicatie laag (weer langere lijn, weer meer kans op miscommunicatie). Ook dienen de specs veel dichter te worden gespecificeerd wegens cultuurverschillen, niet kennen van de business, etc. Ga in dit proces eens na hoe lang 't duurt voordat een bug gevonden is en voordat hij opgelost is...
De trend in de toekomst is weer IT dicht op de business, korte lijntjes, snel schakelen, etc. En dat in combi met scrum.

Dat offshoring is puur een managementbeslissing, niet omdat het veel goedkoper is. Men heeft iets opgezet in een of ander gat in een derdewereldland, en men gaat koste wat het kost offshoren.
Wat men niet beseft is dat coderen maar een klein aspect van de totale kosten. En dan heb ik niet eens over de communicatieproblemen.

@Emiel
Datzelfde communicatieprobleem geldt ook voor het outsourcen van beheer waar vaak het aantal closed incident tickets als KPI voor de factuur telt. Structureel problemen oplossen telt dan niet in het eigenbelang van de outsourcing partner.

Outsourcing betekent in de praktijk dat dikke managementlagen worden gefaciliteerd hier in Nederland doordat lokale technici worden ingeruild voor goedkopere mensen elders.

Wat beheer betreft is de trend in de toekomst ook zo dicht mogelijk op de business gecombineerd met een maximum aan techniek en kennis en een absoluut minimum aan managementoverhead.

Vergeet ook niet dat de grote outsourcingsdeals door dezelfde schreeuwerige tweedehands autoverkopers types zijn verprutst. Het hoger management liet dat allemaal toe. Sterker nog deze mannen kregen een mooie promotie.
In elk ander bedrijf zouden ze er uit zijn gezet.
Het hoger management heeft toen flink geblunderd.
Dat kunnen ze de komende weken recht gaan zetten.
Moeten ze wel de ballen hebben om deze VP's er uit te trappen.
Beter laat dan nooit.

Nog even over offshoring en culturele problemen. Hier een leuke blog over hoe lastig dit wel niet is, in dit geval over India:
http://www.accelerance.com/blog/the-7-ways-an-indian-programmer-says-no/

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×