Managed hosting door True

Politie Noord-Oost kampt met netwerkstoring

Dit artikel delen:

De politiekorpsen in Noord-Oost Nederland hebben sinds 21 januari last van een netwerkstoring. Het inloggen op de computers duurt erg lang. Ook kunnen de medewerkers niet met meerdere programma's tegelijk werken. Een beperkt aantal medewerkers mag nog maar op het netwerk inloggen. De oorzaak van de storing is onbekend.

‘Het duurde soms wel tien minuten tot anderhalf uur voordat medewerkers waren ingelogd', zegt woordvoerder Mengs Gerritsen. Het gaat om inloggen in een Windows-besturingssysteem. ‘Als het programma eenmaal was opgestart, werkte het prima. Ook het werken met meerdere programma's tegelijk, bijvoorbeeld Word en Excel, ging niet goed', zegt de woordvoerder.

De ict-afdeling, voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), heeft maatregelen genomen. Er zijn extra servers in het netwerk bijgeplaatst. Ook is er een maximale belasting met de korpsen afgesproken, er mogen nu een beperkt aantal medewerkers op het netwerk inloggen.

Minder mensen ingelogd

Door de maatregelen kunnen de ingelogde medewerkers weer zonder problemen werken. ‘In het weekend zijn er sowieso minder mensen ingelogd dan door de week. Door een maximum aan ingelogde medewerkers af te spreken, hebben we vanochtend geen problemen gehad. Vanmiddag laten we meer medewerkers inloggen en kijken we hoe dat gaat', zegt Gerritsen.

Naar de oorzaak van de storing wordt nog gezocht. ‘We hebben kunnen uitsluiten dat het een hack of een virus is', zegt woordvoerder Fred Kluit. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's.'

Het gaat om de drie korpsen in Gelderland, twee korpsen in Overijssel en de korpsen in Drenthe, Friesland en Groningen.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Waarom is drukte op een server altijd een netwerkstoring???

Er klopt iets niet in dit artikel..?
Er wordt geschreven over een netwerkstoring en dan gaat men servers bijplaatsen? Verder lees ik vervolgens dat het probleem niet is opgelost, hetgeen me dan ook totaal niet bevreemd..

Does 'Concurrent Users' ring a bell ?

Does 'Concurrent Users' ring a bell ??

Sorry Tux, daar geloof ik NIETS van! immers het probleem onstond opeens op 21 januari, daarvoor werkte het blijkbaar! of zijn er opeens een hele hoop medewerkers bijgekomen? daar geloof ik niets van!
Lijkt me een duidelijk verhaal van Netwerk- of WAN-verbindingen zoals in de kop te lezen valt.

Het vreemde aan dit artiekel is de woordvoerder:

- 1,5 uur voor je bent ingelog.
- 2 programma's tegelijk werken niet.
- Verwachten niet dat het overslaat.

Zijn woorden:

‘We hebben kunnen uitsluiten dat het een hack of een virus is', zegt woordvoerder Fred Kluit. ‘Het vreemde van de storing is dat alleen de regio Noord-Oost last heeft. We verwachten niet dat de storing overslaat naar de andere regio's.'

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/netwerken/3230260/1276932/politie-noordoost-kampt-met-netwerkstoring.html#reacties#ixzz0dco4j3x5


De politiekorpsen in Noord-Oost Nederland hebben sinds 21 januari last van een netwerkstoring. Het inloggen op de computers duurt erg lang. Ook kunnen de medewerkers niet met meerdere programma's tegelijk werken. Een beperkt aantal medewerkers man nog maar op het netwerk inloggen. De oorzaak van de storing is onbekend.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/netwerken/3230260/1276932/politie-noordoost-kampt-met-netwerkstoring.html#reacties#ixzz0dcn8jVyW

Met een kluitje het riet in sturen..

Het is maar een ervaring die ik had met de MS-licensing daemon; zodra je over het maximum & de grace van het aantal licenses ging, konden er niet meer mensen aanloggen totdat er weer licenties vrijgeven werden.

De auteur van dit stuk Rian van Heur laat goed zien, hoe gebrekkig en ongeloofwaardig dit soort berichten zijn (ik neem aan een persbericht).

Het lijkt op..
Probleem: M'n auto stottert.
Professional: Vervang de Motor
Resultaat: De motor stottert nog steeds

Het is gewoon beneden ieder professioneel peil om dit soort van berichten naar buiten te brengen.
pff..

Wedden dat er ergens profiel)gegevens gerepliceerd worden naar een niet gedocumenteerde / vergeten server die niet of slecht bereikbaar is (hangt aan een verdwenen, overbelaste of dichtgeknepen communicatielijn)...

Wat een koddig artikel. Ik leid er maar uit af dat het om een thin client omgeving gaat? Anders slaat servers bijplaatsen nergens op. Staat iets - zoals hierboven al gesuggereerd - op een time-out van een of andere service te wachten of staat de server werkgeheugen te 'swappen' (om bij de volgende threat direct weer op te halen wat ie daarvoor 'geflushed' en vrijgemaakt heeft? Heb je een hoop i/o op je netwerkkaarten? veel cpu-utilization op de server? Het is net of ze met zijn allen naar een doodgereden meeuw staan te kijken.

Wellicht het gevolg van het jarenlange beleid om pc's te reduceren tot domme terminals (omdat het werkplek- en applicatiebeheer nooit het niveau van ghost-imaging van de c-partitie is ontstegen). Maar toch knap dat ze al een paar dingen hebben uitgesloten die helemaal niet uit te sluiten zijn.
Wellicht staat op alle clientsessies een of andere search-utility vol te indexeren of trekt iedere Office-applicaties een core naar zich toe voor grammar- en spellchecking (met Office 2000 of zo). Zolang ze niet even kijken, weten ze het niet.

@MH, daar zeg je wat. Het klinkt alsof je roaming profiles aanhebben op en Terminal Server of zo.

Rob , inderdaad thin clients. Laat de changemanager met de techneuten kijken naar de changes in regio Noord-Oost vanaf 20 januari. Ook rondvragen of er niet eerder vastgelegde changes zijn geweest.
Ik zou nog niet willen zeggen of het een WAN probleem is of een MS licentieprobleem.

@ICT-er, Ik zit er maar 800 meter vandaan en we zijn Gold Partner, maar ik betwijfel of het zin heeft contact op te nemen. Hopelijk zijn die bijgeplaatste servers virtuele 2008R2 en draaien ze zoveel mogelijk met remote apps ipv bureaubladen (waarvan dan weer browsers en mediaplayers gestart worden). Maar met een beetje pech zit er nog steeds een IP/IPX/SPX-stack van Novell uit 1995 op zo, voor een loginscript waaraan iemand gehecht is geraakt. Dan moet je ook nog nog weer architectuur omgooien. Meestal actualiseren we dat soort klanten eerst en kijken we daarna wat er eventueel nog van de problemen over is.

Ik snap het al!!! De Regiopolitie Groningen is natuurlijk 20 januari aangesloten op Draadloos Groningen!! Ze hadden op voorhand deelname toegezegd en maakten deel uit van het "Akkoord van Groningen". Ik zie zelfs dat ik het op 8 oktober vorig jaar al zag aankomen in twee reacties op dat superproject. http://www.gic.nl/nieuws/draadloos-internet-vanaf-donderdag-in-groningse-binnenstad-en-zernike (Met dank aan mijnheer P. van der Tang die er vandaag in een reactie op een item over het Groninger Forum aan refereerde (op diezelfde internetkrant).

@ICT'er. Ik kan me niet voorstellen dat het een licentieprobleem is. Je mag toch aannemen dat ze in ieder geval even in de eventviewer gekeken hebben voordat ze zo'n persbericht de wereld insturen?

Mn vingers jeuken bij dit bericht. Mogen we als dit is opgelost ook weten wat het probleem was? Of krijgen we een bullshit verhaaltje.
Probleem lijkt zich in ieder geval tot een of meerdere subnetten te beperken. Servers bijplaatsen lijkt me iig niet de oplossing. zoals ict'er al schrijft, Kijk vooral eens naar de changes van de afgelopen tijd. Waarom duurt het bijvoorbeeld zo lang om te authenticeren. Zit de virusscanner in alle bestanden te wroeten. In elk geval wens ik de mensen die hier aan werken sterkte en wijsheid.

@Rob Koelmans Tuurlijk, kijk aan jou soort mensen heb ik nu een hekel, voor doen komen dat je een TOP! consultant bent door te schermen met het Gold Partnerschap maar al voor dat je ooit de omgeving hebt gezien en hebt kunnen beoordelen heb je een totaal ongefundeerd antwoord klaar.
Dat soort mensen ben je nou in de ICT liever kwijt dan rijk. Vooringenomen standpunten noem ik dat. Die mensen kosten geld, te veel geld en die snoepen het af van de mensen die echt goed zijn en echt helpen! Hoe dichtbij maar toch hoe ver weg ....

Tjonge jonge, iedereen weet het antwoord hier zo te zien al, als je niets van de omgeving af weet laat dan vooral je "antwoord" achterwegen.

Het zal mischien een brakke omgeving zijn, mischien niet, who cares, ze hebben iig dikke troep op dit moment dat ze zo snel mogelijk dienen op te lossen. Wat ik er van begreep is het vooral een samenloop van omstandigheden dat uiteindelijk na een implementatie zijn tol geeist heeft.
En nog voor de hand liggender is het dat er weer een aantal pakken-mensen heeft besloten om vooral NIET te investeren want dat kost geld...

Maar goed ik weet het ook niet, denk iig dat vooral de mensen die er nu mee bezig zijn zich behoorlijk zitten te knijpen en hoogstwaarschijnlijk niet meer aan de ATW houden :( Succes voor hen, vooral vanwege de koude nacht (maar goed het datacenter is geloof ik lekker warm).

Frank heeft gewoon gelijk. Waar kletsen ze nou over als ze nog niet eens in beeld hebben of het een netwerk- of een serverprobleem is? Echt onbegrijpelijk, dat ze zo'n persbericht de deur uit gooien.

Las in het Dagblad van het Noorden dat een herstart het probleem oploste en dat mogelijk een update de oorzaak was..

@Frank, ze denken aan een update, maar wat voor update moet dat dan wel zijn dat zij daar alleen last van hebben? Dan zou het eventueel van een antivirusprogramma moeten zijn.

Wat op terminal sever behoorlijk funest wil uitwerken is een eventueel netwerkmapping naar zichzelf. We hadden in ons grouppolicy gestuurde loginscript een check op de servernaam. Als ie dan een drivemapping deed naar een netwerkshare op zichzelf als server, veranderde het script dat altijd in een Subst. Als ie niet aan een switch hing, maar aan een hub was het helemaal dramatisch.

We hebben in 1998 een keer een taart van 50 bij 50 cm gehad van Bibliotheekcentrale Brabant. Ze hadden zich ergens suf gekocht aan hardware maar het presteerde totaal niet door dit probleem. Ik weet niet of het nog in Win2008 zit, maar volgens mij nog steeds wel in 2003 Sever R2.

@iedereen hierboven die het beter denkt te weten.

Waarom wordt er vanuit gegaan dat het prutsers zijn, zonder de feiten te weten? Er zijn zat bedrijven die met dezelfde grote problemen kampen, maar die worden niet zo uitgelicht door de media als hier het geval is.

De opmerkingen lijken wel erg veel op die van onwetende gebruikers die het thuis ook veel beter kunnen dan de ICT afdeling op het werk. Waarschijnlijk is het netwerk van de politie ook iets complexer dan jullie netwerkje.

Fijne collega's zijn jullie! Gelukkig niet de mijne!

ps. Nee, ik werk niet bij de politie

@Allesbasje,
Sorry hoor, maar dit persbericht is gewoon te belachelijk voor woorden. Hoe collegiaal is het als je 3000 collega's twee weken laat aanmodderen? En hoe triomfantelijk wordt dit als excuus gebruikt naar tienduizenden burgers? En het is vanaf het begin: ik had ergens vorig jaar een agente van Bureau Vinkhuizen aan de lijn die zich direct al excuseerde met het feit dat ze die dag op een nieuw systeem waren overgegaan. Ik opperde dat ze dat toch waarschijnlijk al een tijdje getest zouden hebben waarop ze zei dat ze dat ook aannam. Daarna kwam er een soort Koefnoen-sketch van haar kant die na een paar minuten eindigde met: het spijt me, ik kan u niet helpen.

Als je dan ook nog tweemaal de Balkenende-norm toucheert (tot woede van de korpsbeheerders) om het zo complex te maken dat vrijwel geen enkele diagnostiek meer mogelijk is, heb ik niet zoveel boodschap aan collegialiteit.

@Allesbasje
Prutsers zijn mijn woorden niet dus daar voel ik me niet op aangesproken dat zijn jouw woorden.
Feit is (voor mij tenminste wel) dat de berichtgeving uiterst onprofessioneel is en de incompetentie laat zien van de organisatie.
Ik vindt het volstrekt onacceptabel dat men niet eens een onderscheid kan maken in Lan / Wan / Servers / Terminal cluster / Profielen server / (Thin) Cliënt /? .

Ik zelf denk dat de communicatie / organisatie / cultuur en niet te vergeten de politiek het probleem is. Ik denk (weet dat bijna wel zeker), dat niet de techneuten het probleem zijn (maximaal de communicatie). De types die het pluche warmhouden die zijn het probleem, zij weten niet wat (pro)actief beheer inhoud, en vinden dat nieuwe toepassingen gewoon ingevoerd moeten kunnen worden zonder dat gecontroleerd wordt of dat gevolgen heeft (dus testen, maak een blauwdruk van systeembelastingen bij x aantal gebruikers op servers en ook van verkeer op netwerk en WAN verbindingen op type en hoeveelheid dan kun je snel deduceren waar het probleem zit)

Zo moeilijk is het allemaal niet!!

En natuurlijk gaan er dingen mis, simpel toch mensen maken fouten ik ook, Overal!
Ik heb er dagelijks mee te maken, ken je systeem! Ik heb geen medelijden met systeembeheerders die 's nachts moeten werken dan had je maar een ander vak moeten kiezen, je bent dienstverlener en het hoort er gewoon bij! Immers het systeem moet in de lucht zijn, want je klant, in dit geval de diender op straat moet zijn werk kunnen uitvoeren! (wat zowiezo al niet leuk is met hun target aan bonnenschrijven, en wat Rob hierboven noemde etc.)
En laat ik het dan ook nog maar niet hebben over de onvoorstelbare hoeveelheid van onze belastingcenten er al over de balk zijn gegooit met ICT projecten Grrr... Lees de rekenkamer verslagen er maar eens op na!

Ik heb wel te doen met de (systeem)beheerder die ondergesneeuwd worden door de organisatie, de diender die niet blij is want het systeem werkt niet, hij kan het bijna niet goed doen!

Het probleem zit 'm mi. in de (macho/afreken)cultuur, mensen willen geen verantwoordelijkheid meer dragen omdat er niet naar geluisterd wordt, waardoor er een houding ontstaat van da's mijn verantwoordelijkheid niet, daar wil ik mijn vingers niet aan branden, ze willen immers niet luisteren.

frank, de wisselend macho/afreken dan weer hiërarchische ambtenarencultuur bij de politie maakt goed functioneren wel eens moeilijk. Daarbij komt dan ook nog eens de aansturing door de zij instromers met hun politieke banden en door de politici. Luisteren naar argumenten is niet de sterkste kant van van de politie, m.u.v. de recherche.
Inderdaad arme systeembeheerder, -ontwikkelaar.

Het probleem speelt al veel langer. Iemand was vandaag ergens in Heerenveen. Daar mochten maar 8 mensen inloggen en ze moesten seconden opschrijven hoelang het duurde voordat een nieuw scherm opkwam. Dat liep in de tientallen. Wat een aanfluiting. In Noord/Zuidholland bij de provinciale bibliotheken zitten ze met de 4000 man op één server!! (en dat loopt fluitend). Die doet dan ook nog echt wat (queries uit een catalogus van zoveel Terabyte). Hier zitten ze voor 99% in Windows een pdfje te beloeren of een briefje in te tikken. In het beste geval een procesverbaal macrootje. Slaat allemaal nergens op. Op een server van 256GB met vier 6-core cpu's kun je makkelijk een paar duizend man draaien als je het goed inricht. Je kunt er even makkelijk met 50 man per server al een drama van maken. Outlook 2003 per user 600MByte (real) werkgeheugen laten wegpakken en zo. IP-verkeer stelt ook geen ruk voor bij thin client. Het zal me benieuwen hoe of ze alles op laag 3 ingericht hebben. Je moet met vLans tot op de interface van de virtuals, maar ik vermoed dat het op laag 2 al een puinhoop is in die hut. Het zou met niet verbazen als ze op serverniveau met een partij virtuals zitten van ieder 4 GByte of zo (omdat ze denken dat 32bit niet meer adresseert). Maar uitgerekend bij TS speelt dat niet.

Tja zou je niet eens overstappen van Windows op Linux of Mac OS?

We kunnen ook terug naar Commodore 64. Linux is een gestolen versie van Xenix van Microsoft (waarvoor niemand rechten durfde te claimen en dus maar als public domain werd gelanceerd). Microsoft verkocht het aan SCO toen ze met IBM in zee gingen voor OS/2 voor een 20% belang in SCO. Overigens inmiddels een prachtig product als Unix systeem voor bijvoorbeeld BGP en VOIP. Echter nog lang geen desktop product. Dan nog liever OS/9 of zo wat bij de ABN nog een tijd furore heef gemaakt.

Apple is een fancy niche product voor yuppies, niet voor agenten.

4000 man op 1 citrix server?! Ben je wel goed wijs man LOL. Ga jij maar lekker bij je bibliotheek werken vraag me wel af wat je daar hebt draaien maar goed...

Mag toch echt hopen dat je meer in de trand van Oracle bedoelt (wat dan weer nergens op slaat want dat is helemaal het probleem niet VG-NoordOost)

Rob, Linux is een geheel nieuw ontwikkeld OS i.t.t. bijvoorbeeld HP-UX, Solaris of AIX die code van System V en BSD overgenomen hebben. Het is dus geen gestolen versie van Xenix, eerder een Minix look-alike met UNIX familie eigenschappen.
Microsoft heeft wel degelijk de claim tegenover Linux geuit via haar FUD campagnes. Maar dat heeft MS nooit expliciet via de rechtbank hard proberen te maken omdat ze wisten die zaak te verliezen.
Linux is ook al jaren een heel goed desktop product, alleen niet voor Windows apps. Het is zo goed dat de server versie dezelfde is als de desktop, maar dan met andere instellingen, server apps en standaard geen GUI.

Het maakt echt niet uit of je rdp op Windows draait of met Linux als je een puinhoop maakt van je datacenter.
Voor Line of Business apps en services is Linux vaak goedkoper, maar als (remote) desktop vaak bezwaarlijk.

Bij ons komt iedere klant met een eigen vLan binnen. Er zit een tag van dat Lan op de switchpoorten waar de parentservers op zitten en verder zit er een interface naar dat Lan op hun virtuele server. Het mooie is dat geen enkele parentserver zelfs maar in dat vLan hoeft te zitten (waardoor we een virtual ongestoord naar iedere willekeurige parent kunnen verplaatsen met SCCVMM want de vlan interface gaat met de server mee), laat staan dat er een IP-stack op staat in dat vlan segment).
Verder staat op laag 3 in de switches alleen maar open wat open moet staan, heeft iScsi een eigen vlan en er is een apart vlan naar de BGP-router. En er staat al nooit routing tussen klantsegmenten. Die communiceren eventueel via hun publieke adres (hoewel de switch dat dan netjes afhandelt en toch niet via de BGP gaat). Bij de klant zelf werken we zoveel mogelijk met poortisolatie in de switch.

Ik durf te wedden dat bij de politie ook maar iets met martial droppings, switchresettende spanning tree services, gammel geworden hardware of een verkeerd gepatchte utp-kabel een zoektocht veroorzaakt die zijn weerga niet kent. Anders ben je niet met een heel team twee weken in de weer. Hoe groter de site, hoe beter je het allemaal geïsoleerd moet hebben. Dat kan iedere Ziggo- of KPN-beheerder je ook vertellen.

Verder moeten je met virtual apps onder MDOP draaien op je TS zodat ie schoon blijft,je à la minuut (virtuele) servers bij kunt plaatsen en je daar ook isolatie hebt. En de client geen desktops maar per applicatie een TS-clientsessie laten starten (waardoor op de TS een virtual app sessie wordt gestart). Een paar duizend gebruikers op een 256GB/24core met SSD en een SAS-storage pool lukt makkelijk.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.