Managed hosting door True

Rackable Systems neemt Silicon Graphics over

 

De overname van Silicon Graphics door Rackable Systems bezegelt het lot van een bedrijf dat ooit een leverancier van supercomputers was.

De overname van Silicon Graphics (SGI) door Rackable Systems voor 25 miljoen dollar, bezegelt het lot van een bedrijf dat ooit een leverancier van supercomputers was. Met SGI - vroeger beter bekend als Silicon Graphics Inc. - verdwijnt een onderneming dat ooit synoniem stond voor de allerhoogste prestaties in computergenereerde beelden en supercomputing.

Een aantal foute beslissingen dwong het bedrijf uit het Amerikaanse Sunnyvale evenwel om op 1 april faillissementsbescherming (Chapter 11) aan te vragen. Tegelijk werd aangekondigd dat Rackable Systems de activa van SGI overkoopt voor 25 miljoen dollar in cash. Rackable zelf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en bouw van krachtige Intel-gesteunde servers en opslagsystemen voor middelgrote tot grote datacenters.

Was SGI ooit een bedrijf met een omzet van vier miljard dollar, goed voor de systemen die de speciale effecten voor de film 'Jurassic Park' creëerden en die supercomputerbouwer Cray kon kopen, dan deden een aantal foute beslissingen het bedrijf de das om. Zo bleef het te lang bij een eigen processor - de van MIPS overgenomen gelijknamige MIPS processor - om vervolgens ietwat ongelukkig te kiezen voor de door vertragingen geplaagde Intel Itanium.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2925909). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees verder

 

Reacties

Laten we ook niet vergeten dat het niet helemaal aan SGI heeft gelegen: de markt voor superkrachtige grafische systemen is nogal op zijn kop gegaan door de enorme hoeveelheid geld (en daardoor research en innovatie) die omgaat in de markt voor games-gerichte videokaarten. Bedrijven als nVidia en ATI hebben (zonder bijbedoelingen) de markt voor SGI enorm kleiner gemaakt.

@Jeroen:

Ook daar heeft SGI de fout gemaakt door veel te laat te reageren op de ontwikkelingen aan de onderkant van de markt. Iets dat trouwens voor de meeste bedrijven lastig blijkt te zijn. Als je marktleider in een (niche) markt bent gooi je niet zo snel het roer meer om. Vaak met als resultaat dat je op een gegeven moment volledig achterhaalde producten probeert te verkopen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.