Managed hosting door True

'Business heeft geen benul van SOA'

 

Het overgrote deel van de bedrijfmanagers heeft nog steeds geen idee wat service-oriented architecture inhoudt en welke voordelen het een onderneming kan bieden.

Service-oriented architecture (soa) wordt door velen gezien als de taal die zowel business als it spreekt. Onderzoek van PMP Research wijst uit dat slechts 42 procent van de ondervraagden vindt dat de business ‘enigszins' begrijpt wat soa behelst. In 16 procent van de gevallen gaf de respondent aan dat de business werkelijk geen benul te heeft. Slechts 10 procent vindt dat de bedrijfskant van de onderneming de architectuur ‘behoorlijk' snapt en 22 procent denkt dat er een ‘redelijke hoeveelheid kennis' aanwezig is.

Veranderende eisen

De consolidatie en integratie van verschillende informatiesystemen is nog steeds een groot struikelblok voor 88 procent van de bedrijven. Maar hoewel het voldoen aan integratie en flexibiliteit bínnen de bedrijfsmuren al lastig genoeg is, rijst nu de wens om de systemen ook te verbinden met die van derden, zoals leveranciers, klanten en bedrijfspartners.

Geen plannen

Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven bezig zijn met de adoptie van integratie in een of andere vorm. SOA lijkt veel ondernemingen hoop te bieden bij het ontwerpen en bouwen van modulaire, flexibele it-systemen. Eenderde van de ondervraagde bedrijven geeft aan gestart te zijn met een soa-project en 16 procent bevindt zich in de planningsfase voor een dergelijk project. Dat betekent wel dat er nog een flink aantal bedrijven zijn die zich op geen enkele wijze met soa bezighouden, waarvan 23 procent heeft aangegeven uberhaupt geen plannen in die richting te hebben.

Adoptie

Hoewel soa een reeks voordelen kan bieden, is het wel nodig om op een andere manier it-systemen te ontwerpen en benaderen. Volgens de respondenten zijn het niet zozeer de technologische implicaties van soa die voor problemen zorgen, maar meer de adoptie van deze nieuwe manier van kijken naar it-systemen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2132477). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Hoeveel kennis heeft de overige, nog niet benoemde 10% van de organisaties, over SOA? Het onderzoek zal ongetwijfeld in grote lijnen overeenkomen met de realiteit maar vraag me nu toch af hoe correct het is als simpele dingen als op 90% uitkomen al over het hoofd wordt gezien.
Het kan ook zijn dat het persbericht verkeerd is opgezet of overgenomen, in dat geval mijn excuses en zie ik graag het correcte bericht/onderzoek voorbij komen.

In dit artikel wordt er kompleet vanuit gegaan dat soa toegevoegde waarde heeft voor "bedrijfs"managers. Waarom zou dat het geval zijn?

It'ers gooien op dit moment met de term soa alsof het de oplossing der oplossingen is. Ieder op zijn eigen manier, en daardoor lijken er net zoveel manieren te zijn om soa in te zetten als er it'ers zijn die dat voorstellen. Met als algemene invalshoek bij de inrichting van soa de it zelf.

"Gebruikers", "Bedrijfs"managers enz. willen op het juiste moment op de juiste plaats van de juiste informatie voorzien worden. Waarom zou de opzet en inrichting van de it die deze informatie voor hen zou moeten leveren interessant voor hen zijn?

It'ers zouden vakmensen moeten zijn die er gewoon voor zorgen dat de organisatie krijgt waar ze om vraagt en waar ze voor betaalt. Met soa, zonder soa of nog anders.

Zo bekeken is het eigenlijk te gek dat 10 procent van de mensen aan de bedrijfskant de architectuur "behoorlijk" snapt en dat 22 procent er een "redelijke hoeveelheid kennis" van heeft. Te gek dat niet it'ers zich zo in it moeten verdiepen, en nog vreemder dat it'ers het gek vinden dat deze mensen dat niet doen, kunnen of willen. Kom it'ers, wees een professioneel vakmens en zorg ervoor dat de mensen in de organisatie optimaal de informatie krijgen die ze nodig hebben, tegen een scherpe prijs. Soa of geen soa.

Waarom moet Business benul hebben van SOA? De meerderheid van ons rijden toch auto zonder een diploma automonteur te moeten hebben! Allemaal opgeklopte dikdoenerij van de grote ict-aanbieders en adviesbureaus om de business bang te maken dat zij achter zullen lopen als zij hun Orakels niet opvolgen.

Wij hebben in het verleden al vaker gehoord dat 3gl, 4gl, 5gl, Com, Dcom, Corba, SOAP, webservices enzovoorts het wonderolie zal zijn om het complexe ict-raderwerk te laten draaien. Tot nu toe blijkbaar zonder succes. Helaas heeft het soa-virus vele managers en onbenullen gefecteerd, getuige de vele artikelen hierover.

Hierboven wordt ervan uitgegaan dat soa een pure ITit-aangelegenheid is. Dit is het m.i. niet!

Ik ben het wel eens dat vanuit de it-hoek bijdragen moeten komen die de business nodig heeft (dit is niet altijd hetzelfde als waar de business om vraagt). Echter, sommige zaken vragen veel meer dan uitsluitend een it-oplossing in welke vorm dan ook.

De business bepaalt wat zij wil, is leading t.a.v. de ondersteunende bedrijfsafdelingen, waaronder it. Dus diezelfde business hoeft niet zozeer kennis te hebben van it, maar wel van de (eigen) bedrijfsprocessen! Immers, zonder de informatie over hoe de bedrijfsprocessen (dienen te) werken, kan it ook geen goede ondersteuning bieden. En het is dan voor it en business onmogelijk te bepalen wat de impact van bepaalde verandering zijn (al dan niet technisch).

Soa is daarom slechts een bepaalde insteek die niet altijd de beste is, maar wel voordelen kan bieden, als de business daar ook op de juiste manier gebruik van weet te maken (lees: zich daarop inricht).
Diepgaande kennis om van services gebruik te maken, zoals met soa, en wat dat doet met zowel de it-architectuur als de business-architectuur is nog lang niet overal aanwezig.

Het lijkt wel of de voorgaande respondenten bang zijn voor soa, zo angstig wordt er over gedaan. De boot gemist? Soa is helemaal niet nieuw. Gewoon het volgende stapje in de evolutie van de automatisering. Is er al wel eens eerder een automatiserings systeem gemaakt zonder dat de business er van af wist? nee toch. Het verschil met soa is dat je nu in staat bent je processen scherper te ontwerpen. Daar hoeft een business manager niet bang voor te zijn. Wanneer een bedrijf nog niets van soa af weet, hebben ze het blijkbaar ook niet nodig. Alleen (heel) grote bedrijven doen er al aan, en deze bedrijven weten echt wel wat ze doen.

Ik moet toegeven dat soa nog vaak als een it onderwerp wordt gezien. En als je de push vanuit de it software leveranciers ziet, is dat nog te begrijpen ook. Maar door om die reden soa als technologie af te schilderen gaat m.i. wel het kind met het badwater verloren. Naar mijn mening is soa een wijze van inrichting van organisaties en onderliggende it-middelen met als doel het managen van complexiteit en daarmee behouden van flexibiliteit. Elke business manager die dat laatste belangrijk vind zou toch iets van de soa-principes moeten willen begrijpen. Dat hoeft overigens niet zo'n probleem te zijn; de de hele diensten economie is er immers op services gebaseerd.

Ik herken de opmerking in het artikel dat de adoptie van soa-principes in de wijze van ontwerpen en bouwen, maar ook in organisatie en governance een knelpunt is. Er is onderzoek van Forrester dat aangeeft dat zelfs van de respondenten die zeiden iets 'van plan' te zijn er maar een heel klein percentage daadwerkelijk het jaar daarop iets heeft ondernomen. Daar staat tegenover dat die bedrijven die al wel hebben geinvesteerd tevreden waren en hun investeringen gingen vergroten.

Boeiende materie.

Onderwerpen als deze worden ook bediscussieerd op het Atos Origin Enterprise Architecture weblog: http://www.atosoriginblog.nl

Ik voel grotendeels mee met de mening van "Mijn". De business vraagt goede informatie, op tijd en plaats waar men wil. De IT-organisatie heeft als taak dit te verzorgen binnen de kaders die de directie stelt en of dat met SOA of welke techniek of methodiek dat gebeurt is een zaak van de IT.
Echter er zit een "maar" aan vast, namelijk dat de business altijd een keuze heeft namelijk wil men een structurelere maar dan vaak ook initieel wat duurdere en later-opgeleverde SOA oplossing of een ad-hoc snelle spaghetti oplossing (met alle varianten daartussen).
Het is aan de IT-organisatie om aan te tonen aan de business dat het structureel beter en op termijn ook nog goedkoper is om te gaan voor SOA. Pas dan zal er wederzijds begrip zijn en kan de business meegaan in door de IT gewenste de SOA-aanpak. Tot op heden mis ik (en ook de business) het financie bewijs waarmee aangetoond wordt dat een SOA zich op een bepaald moment terug gaat betalen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×