Managed hosting door True

Kapotte router laat luchtreizigers 9 uur wachten

 

De oorzaak van de urenlange vertragingen zaterdag op de luchthaven van Los Angeles is te wijten aan falende netwerkhardware. Voor zover bekend was een kapotte router in het LAN van de grenspolitie de boosdoener.

Een netwerkstoring bij de grenspolitie CBP (US Customs and Border Protection) heeft het afgelopen weekeinde de vlucht van 17.000 luchtreizigers veranderd in een marteling. De problemen begonnen zaterdag om twee uur 's middags. Pas om half vier 's ochtends op zondag kwamen de laatste passagiers het land in.

Tot het moment waarop de grenspolitie weer bij de informatie kon over mogelijke terrorristen onder de reizigers, moesten passagiers in hun toestel op het platform van de luchthaven wachten. Om te voorkomen dat de airconditioning zou uitvallen, werden verschillende toestellen tussentijds bijgetankt.

Toen het CBP-netwerk uitviel bestond het idee dat het probleem snel zou worden opgelost. De grenspolitie nam contact op met Sprint Nextel, de leverancier van haar netwerk. Die kon na drie uur op afstand geen fouten in het netwerk ontdekken. Om 8 uur 's avonds werd een monteur eropuit gestuurd. Die stelde een hardwaremankement vast, waarna het probleem snel verholpen was.

Renovatie

De oorzaak van de kapotte hardware is niet bekend. De luchthaven wordt op dit moment gerenoveerd. Maar of bouwstof, trillingen of hitte de apparatuur had aangetast, kan een woordvoerder van de luchthaven niet zeggen.

Later op zondag en maandag vielen de CBP-computers opnieuw uit. Die problemen duurden slechts 45 minuten en hadden te maken met stroomuitval.

Een woordvoerder van de internationale luchtvaartassociatie IATA verwijt CBP dat deze de omvang van het probleem niet snel genoeg heeft ingezien. Volgens hem had de grenspolitie te weinig gekwalificeerd ict-personeel beschikbaar om bij problemen snel op te treden.

Noodprocedure

Bovendien ontbreekt een noodprocedure om passagiers bij een computerstoring toch te kunnen controleren. "Daardoor kan dit probleem zich op elk moment op elke Amerikaanse luchthaven opnieuw voordoen", zegt de IATA-woordvoerder. 
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2089475). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat *chterlijk dat ze zulke primaire configuraties niet dubbel uitgevoerd hebben. Wat kost het nou om zo'n router te kunnen laten wijken? Het is volgens mij veel duurder om alle gemaakte kosten zoals onderdak, als ze zoiets al regelen, achteraf te vergoeden. Bij banken worden betalingssystemen ook altijd dubbel uitgevoerd, juist om dit soort onzin te voorkomen.

Configuratiefoutje in het Border Gateway Protocol zeker?
Of was het toch een te*** aanslag. Wie zal het zeggen?

Een "leermoment" voor LAX IT-department. Ik hoop dat de WiFi nog wel werkte, want wachten op een delay is n ding, maar wachten zonder je Twitter te kunnen updaten... Moet er niet aan denken ;)

Volgens mij is het probleem deels veroorzaakt door een gebrek aan een adequate procedure en deels gewoon hardware die weleens kapot kan gaan.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×