Managed hosting door True

Cisco zoekt innovatie met partners

 

Cisco kondigde woensdag op zijn eerste financiële analistendag in New York forse uitbreiding aan naar aangrenzende consumentenmarkten. Ceo John Chambers is nog niet 100 procent zeker hoever hij daarmee wil gaan.

Don Proctor, hoofd van de Voice Technology Group, rekende voor dat Cisco zijn omzet kan verdubbelen door meer applicaties bovenop de netwerklaag te leveren. De markt voor Unified Communications zou nu 24 miljard dollar waard zijn en 35 miljard in 2010. “Daar zijn behoorlijk interessante marktkansen”, zei Proctor.

Cisco’s nummer twee Charles Giancarlo stelt dat de thuisnetwerkmarkt bijna is verzadigd. “Om te blijven groeien moeten we nieuwe consumentenmarkten betreden”, aldus Giancarlo, de voormalige topman van kabelboxfabrikant Scientific-Atlanta dat vorig jaar is overgenomen door Cisco.
Het Scientific Atlanta-team werkt met Cisco’s partner Microsoft al aan IPTV. “Volgende kansen die ik zie zijn andere apparaten in de huiskamer”, zei Giancarlo. “De uitvoering van die strategie moet nog beginnen.” 

Wel concrete resultaten lanceert Cisco in november met ‘Telepresence’. Giancarlo noemt dat geavanceerde videoconferencing-project “het slechtst bewaarde geheim in de it-industrie”. De Nederlander Wim Elfrink werkt voor Cisco aan een project in India waarin videoconferencing een rol gaat spelen als 'disruptief leveringsmodel' van diensten. Meer mag Elfrink er nog niet over zeggen.

Charles Giancarlo lijkt de drijvende kracht achter Cisco’s ambities in video en de consumentenmarkt. “We transformeren niet alleen industrieën”, zegt hij, “we transformeren Cisco.” 

Chambers klinkt minder zeker. “We moeten beslissen wat we gaan doen met de consumentenmarkt. Die beslissing is nog niet genomen. Er zijn veel nabijgelegen markten waar we in kunnen stappen. De grootste uitdaging is hoe agressief we die markt, de digitale huiskamer, in gaan.”

Analisten wijzen op tegenvallende resultaten van Linksys als mogelijke verklaring voor Chambers’ terughoudendheid. Linksys is zeker in Europa niet het grote consumentenmerk geworden waar Cisco op had gehoopt. Giancarlo leidt Linksys binnen Cisco. 

Innovatie bij Cisco kwam volgens Chambers de eerste tien jaar uit interne ontwikkeling en de tien jaar daarop uit overnames. Van 2005 tot 2015 komt daar 'partneren' bij. Deze maand heeft Cisco een bijeenkomst met vijf partners. “Wij geloven dat daar de innovatie plaatsvindt”, zegt Chambers, zonder verder op de agenda in te gaan.

Chambers stelt “moordende consolidatie” in de it-industrie in het vooruitzicht. “Alle informatie technologie beweegt zich naar het netwerk. Dat geeft ons een vrijbrief uit te breiden naar nabijgelegen markten.” Desondanks verwacht Chambers geen botsingen met partners. “Het zou me enorm teleurstellen en verbazen als EMC, IBM en Microsoft over vijf jaar geen partners meer van ons zijn. We vullen elkaar aan.”

Peter Verkooijen


Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1693848). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×