Managed hosting door True

Capgemini is favoriete adviesbedrijf

 

Capgemini/Sogeti is de favoriet onder de Nederlandse ict-adviesbedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Computable onder 3164 ict’ers. Hen werd een lijst voorgelegd van de veertig grootste ict-adviesbedrijven in ons land. De selectie werd gedaan door Mazars Berenschot op basis van openbare financiële gegevens uit 2008.

De ondervraagde ict'ers wezen in de lijst van veertig grootste dienstverleners als top vijf van hun favoriete adviesbedrijven Capgemini/Sogeti, Atos Origin, Microsoft, IBM en HP aan.

Dat Capgemini en Sogeti samen op de eerste plaats staan, heeft een financiële oorzaak. Doordat moedermaatschappij Capgemini de cijfers van dochteronderneming Sogeti consolideert in de jaarcijfers, is het niet mogelijk Capgemini als zelfstandige onderneming in dit onderzoek mee te nemen. Daardoor werden de twee bedrijven als de eenheid 'Capgemini/Sogeti' aan de deelnemers van het onderzoek voorgelegd.

De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven, die de basis vormt voor het onderzoek van TNS Nipo naar de populariteit van deze bedrijven, is gedaan door Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen, waaronder jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel.

Ruim drieduizend respondenten

De respondenten werd gevraagd uit de lijst van veertig ict-adviesbedrijven hun top drie te kiezen. Per bedrijf werd de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met drie, het aantal respondenten dat het bedrijf op de tweede plaats zette met twee, enzovoort.

TNS NIPO voerde het onderzoek naar adviesbedrijven uit in augustus 2009, in opdracht van Computable. Voor het onderzoek werden circa 20.000 it-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 3164 respondenten namen deel aan het online onderzoek. Zij konden op een speciale website de vragenlijst invullen.

Populariteit adviesbedrijven

1. Capgemini/Sogeti
2. Atos Origin
3. Microsoft
4. IBM
5. HP
6. Logica
7. Ordina
8. KPN\Getronics
9. Accenture
10. Ernst & Young
11. Deloitte Consulting
12. VX Company
13. Centric
14. Imtech ICT
15. Inter Access
16. Caesar
17. Surfnet
18. Ciber
19. AAC Cosmos
20. EDS
21. Pecoma
22. Simac
23. Fujitsu Services
24. Ctac
25. Siemens
26. Qurius
27. IT Staffing
28. Tata Consultancy Services
29. Triple P
30. Unisys
31. ICT Automatisering
32. Avaya
33. BT
34. Nobel
35. T-Systems
36. Bull
37. Altran
38. Total Specific Solutions
39. Compuware
40. NCCW

Consultancy Guide 2010

De Consultancy Guide 2010 verschijnt op 18 december 2009. De gids geeft een overzicht van de belangrijkste deelgebieden in de ict waarover consultancy-bedrijven adviseren. Daarnaast presenteert de gids alle resultaten van het onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3164515). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Met belangstelling lees ik de uitslag van dit onderzoek, maar waarschijnlijk ben ik hiervoor te dom:

De grootste 'bureaus' zijn het vaakst genoemd, meest bekend en staan bovenaan. verrassend.

Advies vraagt een klant volgens mij aan een objectieve derde met kennis van zaken. Nou valt er over de 'kennis van zaken' van bijvoorbeeld CAP Gemini en Microsoft genoeg positiefs te melden, maar zeker niet dat ze objectief zijn.
Lees de lijst verder door en de lijst blijkt vol te staan met implementatiepartners, softwareleveranciers en zelfs hardware / infraleveranciers.

Zullen we een onderzoek onder de nederlandse bevolking op zoek naar het 'favoriete' fietsenmerk? dat wordt Gazelle, Batavus of Koga Miyata, terwijl iedereen met geld en kennis idworks, cervelo oid zou noemen al naar gelang de soort fiets.

Ergo, hou ofwel een relevant onderzoek, ofwel presenteer een naamsbekendheid onderzoek anders dan nu gedaan is.

Voor advies over wat wel een (goed) adviesbureau is kunt u altijd contact opnemen.

Als twee bedrijven als één worden gezien, dan zullen dus mensen die sogeti of cap gemini als beste vinden, op dit ene bedrijf stemmen. Ergo, dit bedrijf kan in theorie op twee keer zoveel stemmen rekenen.

Ik mag toch hopen dat TNS NIPO/Mazars Berenschot hier iets op verzonnen hebben bij het optellen van de stemmen.

En het grappige is dat een Incompany onderzoek zegt dat Sogeti op 1 staat en Capgemini op 83. Tsja.

NIPO. Dat zegt al heel wat. ahahaha

Ook ik heb mijn bedenkingen bij dit onderzoek. Advies dient onafhankelijk te zijn. Maar advies vragen aan leveranciers of aan partijen die verdienen aan het aanbevelen van bepaalde producten of diensten is in Nederland helaas gebruikelijk. Denk ook eens aan hypotheken en verzekeringen...

En wordt nu het BESTE of het MEEST BEKENDE bureau gekozen?

@Ronald Noorman,

Uiteraard staan de grootste bureaus bovenaan, hun marktpenetratie is groter dan de kleine bureaus. Dat doet niks af aan de kwaliteit van die kleine bureaus, maar overweeg wel dat de grote namen niet voor niets groot zijn. Als de kleine bureaus zo goed zijn als je aangeeft zouden ze immers wel groter, en dus bekender zijn. :)

Verder is het me niet duidelijk waar je de stelling 'niet objectief' vandaan haalt. Cap en Sogeti zijn niet opgehangen aan Microsoft, en hebben uitgebreide divisies die in de Unix-/OpenSource-wereld opereren.

Het onderzoek is gehouden onder ICTers, die iets beter weten waar ze het over hebben dan 'de Nederlandse bevolking' als het over de industrie gaat. Met je eigen stelling geef je al aan dat iedereen met kennis een goede keus maakt.

Je post komt op mij vooral over als een post die bedoeld is als ordinaire spam: koop vooral bij jou. Je post heeft me een goede indruk van jouw advies gegeven.

De grote jongens doen vooral goed wat ze ook het beste kunnen, nl verkopen (wat overigens niets met goed advies te maken heeft, maar dat terzijde). In het waarmaken van wat ze verkocht hebben zijn ze doorgaans een stuk minder bedreven. Overigens is een objectief advies in de ICT markt naar mijn mening nauwelijks verkrijgbaar. Ook kleinere dienstverleners hebben zo hun voorkeuren of ontwikkelen uiteindelijk een eigen product of dienst, adopteren een concept of sluiten zich aan bij een of meer vakgroepen. Groot betekent inderdaad niet altijd goed, maar groot geeft (helaas) vaak wel de buffer om scherp aan te bieden en de eventuele missers simpel af te schrijven. En wie vaak zijn neus laat zien wordt nu eenmaal makkelijker herkend.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×