Managed hosting door True

Bankencrisis noopt Pecoma tot ontslagen

Crisis

Automatiseerder Pecoma ontslaat zeventig medewerkers, voornamelijk als gevolg van de crisis in de bankensector. Directeur Simon de Koning legt uit dat zeventig procent van zijn klanten in de financiële sector zit.

Ict-dienstverlener Pecoma ondervindt zo veel last van de crisis in de financiële dienstverlening, dat het bedrijf zeventig van 360 medewerkers moet ontslaan. Dat vertelt algemeen directeur Simon de Koning aan Computable.

"Zeventig procent van onze klanten zit in de financiële dienstverlening. Omdat het daar de afgelopen maanden heel slecht gaat, was het een kwestie van tijd voordat wij daar ook een tik van zouden krijgen", legt De Koning uit. Hij vertelt dat zijn bedrijf in het laatste kwartaal van 2008 nog de beste kwartaalcijfers ooit boekte. "In januari liep het echter al erg terug en vooral vanaf februari zet de verslechtering in."

Afvloeien

Pecoma ziet zich daarom genoodzaakt om zeventig medewerkers te laten afvloeien, zegt de directeur. Het betreft onder meer vijftig ‘mensen in het veld', zoals software-ontwikkelaars, testers, projectmanagers en architecten. Ook schrapt het bedrijf twintig ondersteunende functies. "Dat zijn mensen op de administratie, de personeelsafdeling en op het secretariaat." De Koning paste bij de bepaling van de afvloeiers het afspiegelingsbeginsel toe en overlegde steeds met de ondernemingsraad.

Voor veel medewerkers kwam het besluit niet geheel onverwacht. "Ze zagen dat een groot aantal mensen van hun opdracht terugkwam", zegt de directeur. "Volgens mij snappen ze het wel. Ze vinden het hartstikke erg, maar je ziet dat de inspanningen van het bedrijf om de medewerkers te herplaatsen worden gewaardeerd." Na de afvloeiing heeft de onderneming nog ongeveer twintig bankzitters, ict'ers die niet op een opdracht kunnen worden ingezet. "Twintig is nog wel acceptabel", zegt De Koning. "Die kunnen we binnenkort vast wel ergens onderbrengen."

Andere bedrijven

Om de getroffen medewerkers te helpen bij het zoeken van een andere baan, benadert Pecoma actief bedrijven waarvan bekend is dat ze ict'ers werven. "We praten onder andere met ProRail, Nuon, PGGM en de politie. Dat zijn geen bestaande klanten van ons. De gesprekken duren wel lang, ze stellen veel eisen."

De Koning verwacht dat het werk in de tweede helft van 2009 weer zal aantrekken. "Maar het zal dan niet volledig zijn hersteld tot het niveau van 2008."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Toch merkwaardig. Pecoma is voornemens 20% van zijn personeelsbestand te ontslaan en reactie 0.....Wordt het pas "leuk" om van alles zowel van binnen als van buiten een bedrijf te roepen als het om de grote jongens gaat?

"Het betreft vijftig mensen die het bedrijf niet bij klanten kan plaatsen en nog eens twintig stafmedewerkers. "We hebben moeten herstructureren door de verslechterende omstandigheden waarmee we sinds het begin van 2009 te maken hebben"

Helaas zijn deze 70 mensen de dupe van slecht management en eenzijdig klantbeleid. Zet nooit al je geld op 1 paard.

Bedrijven zoals Pecoma, Getronics, Logica, etc. zijn toch gewoon veredelde UITZENDBUREAU'S. Je bent toch gek als je daar gaat werken?

Altijd hetzelfde liedje, de werkpaarden zijn weer de dupe en de luxe paarden, die zakkenvullers in driedelig pak zullen wel weer ongemoeid blijven.

"laatste kwartaal van 2008 nog de beste kwartaalcijfers ooit"

Wat is er met die winst gebeurd? Een beetje fatsoenlijk bedrijf vult daarmee zijn reserves aan, je weet dat je in een crisis zit.

Ik moet zeggen dat ik het bericht zoals het hier gesteld wordt niet kan begrijpen. Zoals Erik al aangeeft, 3 maanden geleden de beste cijfers ooit en nu moet je van 20% van je personeel af?

Tuurlijk, de crisis slaat hard en snel toe, maar ik kom niet van het idee af dat veel bedrijven de situatie aangrijpen om de 'zwakke broeders' uit hun personeelsbestand te filteren onder het mom van...

Een terrechte constatering? Wat vinden jullie?

UIt mijn reactie op het artikel 'Attitude en Crisistijd': "Goede werkgevers reserveren over de totale looptijd voor 'hun' personeel. Dus wie de afgelopen, zeg, drie jaar volledig ingezet is geweest, zou minstens een half jaar betaald op de bank moeten kunnen blijven zitten. Slechte werkgevers reserveren slechts per jaar en steken de winst in hun eigen zak. In dat geval ben je in slechte tijden na twee maanden het haasje en heb je hooguit je eigen oprotpremie bij elkaar gereserveerd. Ik denk dat we kunnen constateren dat er veel slechte werkgevers zijn in Nederland."

Kris, dat geloof ik niet, als je als bedrijf 20% 'zwakke broeders' hebt, dan klopt je aannamebeleid ook voor geen meter. Dit klinkt toch echt als mis-management of oud-Hollands liegen over Q408.

Dat krijg je met koehandel. Welnu, straks is er weer een tekort. Tip: ga niet met dit soort bedrijven in zee die personeel sec als urenmachines gebruiken.

Hoe je het ook bekijkt Michel heeft gelijk, beter niet met dit soort bedrijven in zee gaan want het is inderdaad koehandel met een korte termijn visie. De winst over Q4-08 is hoogstwaarschijnlijk in de zakken van die driedelige zakken beland.

Ik wens de pecomezen heel veel sterkte in deze donkere dagen.
Oud gezegde, er is altijd weer licht aan het eind van de tunnel. Ik spreek de wens uit, dat het een korte tunnel is.

Uit de reacties maak ik op dat het onderscheid tussen een Uitzendbureau en een Detacheerder niet duidelijk is. Het wezenlijke onderscheid is dat een Detacheerder eigen personeel heeft die het ook doorbetaald als er geen werk is. Een Uitzender daarentegen betaald slechts als er gewerkt wordt. Een Detacheerder van de omvang van Pecoma die 50 mensen op de bank heeft zitten is in 1 maand het complete resultaat van een 'mooi kwartaal'kwijt. Zelfs als de winst over dat kwartaal niet in de driedelige zakken is beland. Een trieste zaak, zeker voor de betrokkenen, maar ongetwijfeld noodzakelijk voor de continuiteit van het bedrijf en de werkgelegenheid voor de blijvers.

@Stef
Uit de reacties maak ik iets heel anders op. Het verschil tussen een uitzendbureau en een Detacheerder is wel duidelijk. Maar een detacheerder die zodra het te veel mensen zonder opdracht heeft, gelijk mensen ontslaat is de naam Detacheerder niet waardig en is meer een 'veredeld' uitzendbureau. Door te ontslaan betaal je immers niet door als personeel geen opdracht heeft en dat is nu juist het door jou genoemde verschil tussen een detacheerder en een uitzendbureau.

Ik weet dat ze 3 maanden lang heel veel mensen op de bank hebben gehad. Het meteen ontslaan is hier dus niet van toepassing.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.