Het delen van kennis wordt in Nederland niet beloond, dit blijkt uit het onderzoek ‘Variabel Belonen 2003’ van de Breed & Partners Beloningsonderzoeken. Volgens onderzoeker Jeroen Bertrams is dit een slechte zaak.
Om de Nederlandse Kenniseconomie te laten floreren, is het essentieel dat daarin verandering komt. Dat stelt Bertrams, auteur van het onlangs verschenen boek ‘De 49 basisregels voor het delen, benutten en belonen van kennis’. Ondanks het feit dat een groot deel van de respondenten van het onderzoek werkzaam is in een kennisintensieve branche als de ict, gaf geen enkele respondent aan een bonusregeling te hebben voor het delen van kennis. Dat is opmerkelijk, omdat steeds meer bedrijven aangeven dat het beter benutten van kennis hoge prioriteit heeft.
"Organisaties zoeken nog te vaak alleen ict-oplossingen, en vergeten dat kennis met name in de hoofden van medewerkers zit", stelt Bertrams. Volgens hem zorgt het belonen van het delen van kennis voor een sterker innovatief vermogen van bedrijven. Door een goede combinatie van een financiële en niet financiële beloning worden medewerkers gestimuleerd actief kennis te delen.
Het doel van het onlangs opgerichte Innovatieplatform – het beter benutten van beschikbare kennis – lijkt, afgaande op de resultaten van het onderzoek, nog ver weg. Volgens Bertrams ligt er voor het platform een belangrijke taak om het delen van kennis binnen bedrijven te stimuleren.
“Delen van kennis moet beloond worden”,
helemaal mee eens, ik deel al meer dan 10 jaar mijn kennis,
en ik wordt alleen maar ontslagen, omdat ik “te duur ben” voor deze tijd.
Het tegengestelde is dus de praktijk….
Mijn werkgever heeft een paar jaar geleden al besloten dat kennisdeling beloond hoort te worden. Medewerkers hebben de mogelijkheid om hun kennis in een (via internet te benaderen) Knowledge Base te dumpen. Maandelijks wordt bekeken welk item voor de beloning, een paar honderd eurootjes, in aanmerking komt.
Er zijn zoals blijkt twee kanten aan de medaille en er zal dus inderdaad wel degelijk een stevige beloning moeten tegenoverstaan wil men deze kennisdeling stimuleren. Tenslotte, kennis is macht ….en geld.
Wie de slimste is verdient het meest, ook in dergelijke zogezegde kennisdelingsbeloningen : de kunst zal er dan in bestaan zogezegde kennis te delen, te doen alsof , een stuk te delen dus maar toch het neusje van de zalm voor zichzelf te houden en te gelde te maken….zodat men de concurrent-collega voor zal blijven…
Mijn ervaring hiermee is uiteindelijk dat dit msibruikt wordt door het management. Waar ik jaren kennis heb opgebouwd, beschreven en gedeeld om zodoende een stap verder te kunnen komen, zie ik dat taken en verantwoordelijkheden die ik had worden nu verdeeld over medewerkers die niet gekwalificeerd zijn om die taken uit te kunnen voeren. Waar je jaren aan gewerkt hebt, zonder dat dit deel heeft uitgemaakt van je functie wordt het op deze manier vernietigd. Informatie ligt niet meer centraal, maar bij afdelingen die hier niet eens verantwoord mee omgaan. En dan heb ik het niet eens over beloningen.
Naar mijn inziens mogen zulke zaken dus zeker goed beloond worden, en moet er verantwoord met deze kennis en medewerkers worden omgegaan.