Het is de regering veel aan gelegen om het imago van het Nederlandse onderwijs op te poetsen. Daarom wordt extra geld vrijgemaakt om de brede inzet van informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs te stimuleren.
Volgens het kabinet kan de kwaliteit van het onderwijs door de vernieuwende kracht van ict ingrijpend worden verbeterd. Na de fase waarin computers op de scholen zijn geplaatst, zittenwe nu in het stadium van ‘leren met ict’.
Het kabinet vindt dat het middel ict de komende tijd moet worden benut om de gewenste innovatie van het onderwijs vorm te geven. Extra geld wordt beschikbaar gesteld om de knelpunten weg te nemen, die een bredere inzet van informatie- en communicatie technologie in het onderwijsproces belemmeren.
Om de scholen gelegenheid te geven tot investeringen in ict verstrekt het ministerie een bijdrage per leerling. Daar zit ook geld bij voor de inrichting van een internetvoorziening. Vanaf 2004 is in totaal 70 miljoen euro per jaar gereserveerd voor de internetvoorziening van het primair en voortgezet onderwijs. Scholen moeten straks zelf hun internettoegang en -diensten gaan inkopen.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 19 september 2003.
Wilt U mij het verband uitleggen tussen meer ICT in het onderwijs en de verhoging van de kwaliteit? Welke kwaliteit? Zou men niet eerder meer zorg besteden aan de spelling en uitspraak? Voor ons Vlamigen zijn sommigen bijna niet te verstaan, als ze geen Algemeen Beschaaqfd Nederlands spreken. Men slikt een deel van de woorden in, de R wordt soms vergeten. Het “verengelsen” van de uitspraak van sommige woorden is al te gek, zoals bv “caravan” hetgeen als”kerrèven ” klinkt, een tram wordt trèm, … Mijn moeder is een engelse en een tram is en blijft een tram, een caravan klinkt wel carrevan. Maar zij smeert jam op de boterham in plaats van jèm. Ook het gebruik van afkortingen, zoals SVP. Wat wilt dat zeggen? Wist u dat het de afkorting van het franse “s’ il vous pla�t?” hetgeen in het nederlands AUB of “als het U belieft” is… En wat denkt u van “jus d’orange”, of “jus d’orange de tomate”? Als u daarvan de nederlandse vertaling weet zeg het mij dan… Weet u wat het franse voor “pommes frites” is? Die vraag werd eens aan kampeer-vrienden van ons gesteld door Nederlanders in Frankrijk… En al deze zaken zal ICT NIETS veranderen.
Jij zit zeker nog met je typmachine op schoot en de zwarte lintjes te vervangen en gebruik te maken van typex?
Er zijn genoeg scholen die geen of weinig computers hebben ,omdat ze geen budget hebben.
Tegenwoordig doet men niks meer zonder de computer en internet (Oh ja jij wel!)
Wat nog steeds de toekomst is.
Jij wilt liever dat iedereen blijft hangen in het verleden .
Ga toch mee met de toekomst. 1 ding moet je Begrijpen ICT kost geld en scholen hebben dat niet.
Pas op hoor dury, of we sturen het Kennis-inno team op je af, en daarin zitten nomen en logen en nu ook vraagarticulatie-consultanten (Volkskrant 20 sept).
Dus aan de articulatie wordt in ieder geval gewerkt.
�Wilt U mij het verband uitleggen tussen meer ICT in het onderwijs en de verhoging van de kwaliteit?
Dury, even serieus… Hier gaat het niet om ICT per se. Het programmeren met VB staat niet central. Kinderen zijn vaak betere computer gebruikers dan meest van de leraren. Waar het hier om gaat is de inzet van ICT in onderwijs. Communicatie, onderzoek… efficientere processen. Vandaag de dag, is de inzet van ICT, volgens mij, een van de belangrijkste voorwaarden voor een hogere kwaliteit van onderwijs.