Internetaanbieder Chello, een onderdeel van UPC, heeft een nieuw spamfilter in gebruik genomen. Op de eerste dag werden al zo’n zeven miljoen mailtjes geblokkeerd.
Chello, internetaanbieder via de kabel, kondigt aan dat het een strenge aanpak van spammail heeft ingevoerd met de ingebruikname van een nieuw spammail filtersysteem. In de strijd tegen spam blokkeert Chello nu inkomende en uitgaande e-mails van haar klanten aan de hand van een zwarte lijst. Als het ip-adres van de verzender van de e-mail op de zwarte lijst voorkomt, zal de e-mail als spam worden aangemerkt en niet aankomen. De verzender van de spam krijgt een foutmelding. Met deze maatregel wil men de overlast van de gebruikers door spam verminderen. Bovendien zal de invoering van dit spamfilter de werking van het mailsysteem verbeteren.
Het nieuwe filtersysteem blokkeerde, na volledige implementatie, op de eerste dag ongeveer zeven miljoen e-mails. Dit is meer dan 50 procent van het totaal aantal e-mails dat door Chello dagelijks in Europa wordt verwerkt.
Chello’s zwarte lijst wordt bijgehouden door spamcop.net en is gebaseerd op de klachten die deze instelling van verschillende internet service providers (isp’s) over de hele wereld ontvangt. Als spamcop.net een bron identificeert, wordt het ip-adres op haar zwarte lijst gezet. 48 uur na de meest recente klacht wordt het adres weer vrijgegeven.
"Met deze pro-actieve aanpak van spam, reduceren wij het aantal ongewenste e-mails van 50.000 klanten in 10 Europese landen op een drastische wijze", aldus Sudhir Ispahani, chief technology officer van UGC Europe, het moederbedrijf van UPC en Chello.
Indien een Chello-abonnee op de zwarte lijst voorkomt, worden de e-mails van deze geblokkeerd. Andere maatregelen neemt Chello vooralsnog niet, omdat de computer van de abonnee wordt gebruikt voor het versturen van spammail, zonder dat de klant hier weet van heeft. In dergelijke gevallen adviseert Chello neemt dan wel contact op met de abonnee om met het advies een antivirusprogramma te installeren of om voor verdere assistentie contact op te nemen met de helpdesk.
Aan de ene kant als chello abonnee blij, dat mijn isp eindelijk eens maatregelen neemt.
Jammer genoeg zijn de maatregelen al sinds 10 december actief en het effect is vooralsnog
afwachten.
Heb met een spamfilter de spam op vrijwel alle accounts tot nul gereduceerd, maar op
chello blijft nog van alles binnenkomen….
Het is nog veel te vroeg voor gejuich en gejubel.
Een “krachtig” spamfilter op basis van 1 (één) blacklist is lachwekkend en veroorzaakt gegarandeerd problemen. Het lijkt gewoon een goedkope oplossing en het artikel vermeld nergens welke anti-spam module door Chello wordt gebruikt. Persoonlijk is mij een ISP anti-spam oplossing die uitsluitend op basis van 1 blacklist filtert volstrekt onbekend. De 5 grootste ISPs ter wereld gebruiken brightmail (.com), een dure en zeer complexe multi-layer filter. Ik heb de indruk dat Chello hier een lege doos met een mooi lintje poogt te PR-en.
Hoe dom ben ik nou. Als de spammer JAP op z’n pc heeft draaien wat dan? Wat is er nou krachtig aan een IP filter? Een boef op een tractor pleegt een bankoverval. Tot en met een maand nadien worden alle tractorbestuurders aangehouden om zo proberen de boef te vangen? Ja hoor!
Tja…….
Chello gebruikt blijkbaar nog veel meer. mail van legitime mailinglijsten ed (niet op enige blacklist dan ook)komen ook niet meer aan 🙁
Zoals gebruikelijk is Chello voor commentaar niet te bereiken…
Verwacht van Chello niet al te veel. Het is nog steeds puinruimen
sdf