Critici waarschuwen ervoor dat de nieuwe anti-spam richtlijn, die vandaag werd uitgevaardigd, geen einde maakt aan ongewenste e-mail. De EU-richtlijn zal volgens experts in vele landen niet worden opgevolgd.
Deze Europese richtlijn ter bescherming van de privacy bepaalt dat bedrijven die marketing e-mails naar consumenten sturen, vooraf een expliciete toestemming moeten krijgen van de bestemmeling. Daarnaast is het verboden om e-mails of sms te sturen naar gsm’s, tenzij de bedrijven kunnen bewijzen dat er al een klantenrelatie bestaat voor soortgelijke producten en diensten. Elke inbreuk kan leiden tot zware boetes.
De richtlijn dreigt een vroege dood te sterven, omdat negen landen van de EU, waaronder Frankrijk en Duitsland, ze niet kunnen of willen opvolgen, zodat de Europese Commissie verplicht zou zijn tegen hen te procederen wegens inbreuk op de richtlijn. Bovendien is het Amerikaanse ‘Can Spam’-wetsvoorstel, dat vanaf 1 janurai 2004 van kracht wordt, gebaseerd op het opt-out principe, waardoor bedrijven e-mails kunnen blijven zenden tot de gebruiker vraagt om ermee op te houden.
Graham Cluley, senior research analist bij antivirus- en antispambedrijf Sophos, waarschuwt: "Deze wetten gaan geen verandering teweegbrengen. Aangezien 95 procent van de spam uit de VS komt, zal met deze nieuwe en zwakke ‘Can Spam’-wet alleen maar meer spam onze richting uitkomen."
Bovendien kan men nauwelijks wettelijke acties ondernemen tegen spammers aangezien ze zeer moeilijk te identificeren zijn, aldus Cluley: "Ruim een derde van de spam wordt vanaf gehackte pc’s verstuurd, nu steeds meer spammers ook virusschrijvers inschakelen, en vaak wordt ongewenste e-mail verstuurd vanuit landen als Rusland en China. Daar bestaat helemaal geen wetgeving tegen spam."