Van de kleine Belgische ondernemingen beschikt 49 procent niet over een internetaansluiting. 43 procent gebruikt niet eens computers. De regering hoopt de digitale kloof tussen grote en kleine ondernemingen te dichten.
Spirit-kamerlid Annemie Roppe vroeg deze week aan Peter Vanvelthoven, staatssecretaris voor informatisering, om niet alleen aandacht te besteden aan de sociale digitale kloof, waardoor kansarmen, ouderen en minder opgeleiden uit de it-boot vallen. Hij moet om ook een beleid te voeren dat de micro-bedrijven aanmoedigt om in de digitale evolutie mee te stappen.
Uit een recent onderzoek blijkt dat een groot deel van de allerkleinste Belgische bedrijven helemaal niet geïnformatiseerd is. Het gaat daarbij om bedrijven met niet meer dan 10 werknemers – erg kleine ondernemingen dus, maar die zijn voor de Belgische economie wel heel belangrijk. Maar liefst 92 procent van de Belgische bedrijven zijn zulke ‘micro-ondernemingen’. Samen zijn ze goed voor een derde van het totale arbeidspotentieel in België en hun gezamenlijke omzet bedraagt een kwart van de totale bedrijfsomzet van het land.
Staatssecretaris Vanvelthoven ging dan ook volledig akkoord met de ‘bezorgdheid’ van Annemie Roppe, en hoopt de nodige stappen te kunnen ondernemen om de digitale kloof tussen de micro-ondernemingen en de grotere ondernemingen te dichten.