Volgens marktanalist IDC zal de marktpenetratie van web services zorgen voor een grotere vraag naar hardware dan naar software.
Op die manier zouden web services tegen 2007 zorgen voor een hardwaremarkt ter waarde van 4,3 miljard dollar. Volgens IDC-analist Vernon Turner wordt dan in totaal 3,4 miljard dollar besteed aan software, en 7,5 miljard aan diensten. Aan web services zou dan maar liefst 15,2 miljard dollar worden gespendeerd. IDC verwacht dat die investeringen in web services dit jaar al goed zijn voor 3 miljard dollar.
IDC leidt die voorspellingen onder meer af uit de resultaten van een recente enquête. Ruim 80 procent van de respondenten bleek van plan om te investeren in hardware als onderdeel van hun web services-plannen. Meer dan 30 procent wilde zelfs volledig nieuwe server- en storage hardware aankopen.
Door die antwoorden stelde IDC zijn verwachtingen bij. Voordien ging het onderzoeksbureau er namelijk van uit dat bedrijven hun bestaande hardware zouden blijven gebruiken na de introductie van web services in hun onderneming.
Het probleem van web services die voor een bedrijf worden ontwikkeld moet beheerd en onderhouden worden. Alleen daarvoor dient de infrastructuur te worden aangepast. Microsoft heeft producten als application server en bizztalk server in de markt gezet om de webservices te kunnen aanbieden aan gebruikers en om zo integratie van de diverse bedrijfsprocessen te kunnen integreren.
Nu klinkt dit allemaal leuk en aardig, maar kijken we naar het huidige investeringsklimaat binnen de diverse bedrijven dan zien we dat er steeds minder aan automatisering wordt uitgegeven. Als bestaande software voldoet aan de eisen en wensen binnen een bedrijf, dan wordt de noodzaak om iets te gaan doen met deze nieuwe technologie gebasseerd op webservices naar de achtergrond geschoven.
Ook een aspect van de webservices is dat je voor deze diensten moet betalen, voordat je een webservice uberhaupt mag integreren in een bedrijfsapplicatie. Als een webservice niet meer wordt ondersteund door een leverancier is een bedrijf genoodzaakt de hele applicatie opnieuw te laten ontwikkelen.
Het zal nog jaren duren voor het fenomeen webservices voor grote bedrijven voordelen kan gaan opleveren. Op tv is op dit moment een reclame campagne te zien van Microsoft waarin wordt gesuggereerd dat er per transactie 5 cent gewonnen kan worden. Maar wat er niet bij wordt verteld dat een bedrijf eerst diep in de buidel moet tasten wil men deze technolgie kunnen opzetten en onderhouden.
Ook wordt er niet bi verteld dat de netwerk infrastructuur veranderd binnen een organisatie die deze technolgie wil gebruiken.
Maar het aller storendste is dat Microsoft de technolgie van webservices heeft ontwikkeld en bedacht. Nee, ook dit is door Microsoft van Unix afgekeken. Soap is een allang bestaande technolgie die door Microsoft in een ander jasje is gestoken qua marketing en nu aan de man wordt gebracht als iets nieuws.