Vereenvoudigen en verkorten van implementatietrajecten van erp-software zijn de criteria die de productontwikkeling van Baan sturen. Met de introductie van Baan Series, de op componenten gebaseerde Baan-software, en de nieuwe Dynamic Enterprise Modeller (DEM) komt Baan tegemoet aan belangrijke markteisen.
Bovendien profileert het zich niet langer als productleverancier, maar als ‘aanbieder van oplossingen’ – geheel volgens industrietrend.
British Airways gaat een groot aantal componenten van Baan Series implementeren. Baan boekte verder succes in Duitsland, de thuismarkt van erp-marktleider SAP. De deelstaat Nedersaksen plaatste een order voor financiële software op zeshonderd departementen, met in totaal tienduizend gebruikers. De financiële software van Baan liep lang achter bij die van SAP en Oracle. Door samenwerking met Hyperion en de acquisitie van Coda heeft Baan zijn positie op dat gebied verstevigd.
Andries Bottema, tot voor kort president van Baan Institute en nu ‘ambassadeur’, erkent dat er lacunes bestaan in de software. Op de erp-markt voor consumentenproducten ensupply chain management is Baan niet sterk. Acquisities zitten er voorlopig niet in. Baan hanteert drie criteria bij overnames: de functionaliteit van de software moet een hiaat opvullen in de eigen applicatie; er moet behoefte bestaan aan het product; en er moet sprake zijn van een groeimarkt.
Baan Series claimt de functionaliteit van het totale pakket te verdubbelen. De ontwikkeling, waarbij 50 procent van de broncode vernieuwd is, kostte honderd miljoen dollar. Baan Series bestaat uit Baan erp en het modelleergereedschap DEM. Met DEM zijn in het voortraject de bedrijfsprocessen te modelleren, gebaseerd op standaard branchemodellen. Aan de hand van de bedrijfsmodellen kan de implementatie starten.
Als de bedrijfssoftware in gebruik is, kan DEM de gevolgen van wijzigingen in bedrijfsprocessen grafisch zichtbaar maken. Ook ondersteunt het tussentijdse opwaarderingen van het systeem. Met de componenten zijn grootschalige projecten naar nieuwe versies niet meer nodig; per component kunnen kleine projecten uitgevoerd worden.
Baan zelf profiteert ook van de vernieuwde implementatiemethode. In het gebruikelijke verkooptraject verdient Baan niets. De DEM-fase rekent Baan tot het advieswerk, dat wel betaald moet worden.