Cisco zegt al 45 procent van zijn orders rechtstreeks via Internet te verwerven. Bij een jaaromzet van acht miljard dollar over 1997 komt dat neer op 3,6 miljard. Daarmee nestelt Cisco zich aan de top op het gebied van elektronische handel; het behoort tot de weinige concerns die aan Internet veel verdienen.
Cisco-topman John Chambers zei tijdens een presentatie op de Cebit dat klanten die bestellen via Internet veel tevredener zijn dan degenen die dat op de traditionele manier doen. Op een vijfpuntsschaal scoort de klanttevredenheid nu 4,35. Een paar jaar geleden, toen e-handel nog in de kinderschoenen stond, was dat cijfer 3. Bij de conventionele bestelwijze is de klanttevredenheid 4,2.
De efficiëntie van de Internet-toepassingen bespaart Cisco jaarlijks 360 miljoen dollar. Het werkelijke bedrag ligt volgens Chambers hoger, maar Cisco hanteert conservatieve ramingsmethoden.
Chambers herhaalde voortdurend hoe goed Cisco momenteel draait. De markt voor datanetwerk-systemen groeit jaarlijks met 30 tot 50 procent. Cisco zit daar boven. De topman beschouwt zijn bedrijf als een typisch voorbeeld van de ‘nieuwe economie’. De onderneming is in twaalf jaar gegroeid naar een omzet van acht miljard dollar. Het personeelsbestand telt slechts twaalfduizend werknemers. De beurswaarde is 64 miljard dollar. Daarmee behoort Cisco tot de top-50 van de wereld. In beurswaarde is General Motors al gepasseerd.
Het concern acht zich niet meer puur een leverancier van datanetwerken. Volgens Chambers schuift Cisco steeds meer op in de richting van telecommunicatie-giganten als Lucent en Alcatel. Het toenemende belang van spraaktelefonie via Internet speelt daarbij een rol.
Chambers stelt dat omstreeks 2001 meer data dan spraak over het netwerk zal worden getransporteerd. Internet krijgt niet alleen op het bedrijfsleven, maar vooral op de overheid en de gezondheidszorg een enorme invloed. Momenteel is nog veel informatie verborgen, maar Internet maakt die openbaar.