Onderzoeksbureau Giarte vroeg in opdracht van het blad Management Scope 139 cio’s en ict-managers naar trends die in 2008 hun werk zullen bepalen.
1. ICT en business raken sterker verweven
Volgens het merendeel van de managers uit het onderzoek van Management Scope en Giarte heeft de verwevenheid van bedrijfsprocessen en ict-voorzieningen grote impact op de eigen ict-organisatie. Op ruime afstand gevolgd door andere invloeden, zoals het voldoen aan verwachtingen van werknemers en klanten. Voor een kleine minderheid speelt de hete adem van concurrenten, nieuwe markrtpartijen of innoverende leveranciers een rol.
2. Meer geld voor ICT
Er wordt in 2008 weer stevig in ict geïnvesteerd. Bijna de helft van de ict-managers verwacht een stijging van het budget, een op de acht voorziet zelfs een verhoging van meer dan tien procent. Een minderheid houdt rekening met een daling, wat in iets meer dan de helft van de gevallen voortkomt uit een ‘opgelegde besparing’. Er zijn dus ruime middelen voor handen in 2008, deels door de gunstiger economie en deels doordat ict belangrijker is geworden voor de bedrijfsvoering.
3. Behoefte aan ordening
Er wordt in 2008 breed geïnvesteerd in bedrijfssoftware en systemen. Daardoor is de behoefte aan ordening groot. De top-3 van software waarin wordt geïnvesteerd, heeft die ordening als rode draad. Het gaat om de ordening van processen (ERP), van data (business intelligence) en van informatie (portals). Vorig jaar gingen deze drie ook aan kop, maar in een andere volgorde. Dat nu ERP op nummer 1 staat, geeft aan dat de ict-managers kiezen voor technologie die zich al min of meer heeft bewezen.
4. Nadruk op architectuur
In 2008 ligt er een sterke nadruk op architectuur en analyse van bedrijfsprocessen. Zij nemen de toppositie in bij investeringenter ondersteuning van de ict-organisatie. Meer dan de helft van de cio’s trekt hiervoor in 2008 geld uit. Zeer opvallend is verder dat weinig ict-managers van plan zijn volgend jaar te investeren in methoden voor softwareontwikkeling. Ook hieruit blijkt de nadruk op standaardoplossingen.
5. Systeemintegratie wordt duurder
De portemonnee wordt in 2008 vooral getrokken voor het beheer van ERP-systemen, de aanschaf van nieuwe standaardsoftware en de integratie van dat alles in de ict-organisatie. De uitgaven voor integratie nemen, net als vorig jaar, het sterkst toe. Op alle vlakken zit outsourcing in de lift, het sterkst bij infrastructuurbeheer, op de voet gevolgd door programmabeheer en desktops, kantoorapparatuur en helpdesks.
6. Focus op de interne klant
De belangrijkste doelstelling waarop ict-verantwoordelijken eind 2008 worden afgerekend is nog steeds kostenreductie. Maar het verschil met nummer 2 is miniem: het ondersteunen van de interne bedrijfsinnovatie. Dat van de ict-manager nu wordt verlangd dat hij een actieve rol speelt bij het innoveren van de bedrijfsprocessen en -systemen, is een trendbreuk.
7. Sterke positie SAP
Bijna driekwart van de ict-managers heeft een standaard of een zelf ontwikkeld ERP-systeem in gebruik en zeker een op de tien overweegt de aanschaf daarvan binnen twee jaar. ERP vormt daarmee een brede basis. De meeste grote organisaties met minimaal een standaad ERP-systeem maken gebruik van SAP. In dit onderzoek is dat zelfs driekwart.
8. Meer uitbesteding van ERP-beheer
Het beheer van ERP-systemen wordt door ongeveer een derde van de ict-managers voornamelijk zelf gedaan. Nog eens ruim een derde doet het leeuwendeel zelf, maar heeft wel bepaalde onderdelen van het beheer uitbesteed aan derden. De rest heeft dit gedeeltelijk of geheel uitbesteed. De managers die onderdelen van ERP geheel of gedeeltelijk uitbesteden verwachten dat in de toekomst licht op te voeren.
9. Weinig oog voor ICT-innovatie
Bij bijna de helft van de bedrijven draagt de ict-afdeling geen verantwoordelijkheid voor het zoeken naar nieuwe technologische mogelijkheden, die kunnen bijdragen aan innovatie. Bij een kleine groep is 1 individu bezig met innovatie en minder dan de helft heeft er een team op zitten. Blijkbaar zijn veel ict-organisaties sterk gericht op het hier en nu en is er nog geen sterke behoefte om processen, diensten en producten strategisch te vernieuwen.
10. Run op business- en ICT-architecten
De omvang van hun ict-organisatie blijft komend jaar gelijk, verwachten de meeste cio’s. Een derde verwacht groei. Knelpuntenop de ict-markt zijn er nauwelijks. Alleen bij business- en ict-architecten en bij projectmanagers worden tekorten verwacht. Minder gevraagd blijken de technische ict-functies. Er is een verschuiving te zien naar functies die op het raakvlak van ict en business liggen, en daarmee is er veel vraag naar ict’ers die op een hoog niveau processen kunnen vormgeven of leveranciers kunnen aansturen. Het tekort aan deze ict’ers zal de komende jaren naar verwachting toenemen.
Lang leve de ‘hier en nu’ CIO en ICT-manager!
Uit het onderzoek valt op te maken dat de helft van de ondervraagde CIO’s en ICT-managers geen ruimte voor ICT-innovaties heeft. Wel staat de interne bedrijfsinnovatie hoog op de agenda. Tot overmaat van ramp voelt de meerderheid van de CIO’s en ICT-managers zich verantwoordelijk voor de ondersteuning van de bedrijfsinnovatie. Zij gaan zelfs op de stoel van het management van bedrijfsvoering zitten door verantwoordelijkheid te nemen voor business architecten. De ‘hier en nu’ CIO’s en ICT-managers hollen mee in de vaart der volkeren en bekommeren zich niet over ICT-innovatie, blijkt uit het onderzoek.
Als je gaat vissen, kun je beter eerst een net knopen!
Twee megatrends ‘globalisering’ en ‘individualisering’ zijn al een tijd waarneembaar.
Heeft de ‘hier en nu’ CIO en/of ICT-manager wel eens stilgestaan bij deze trends?
Heeft de ‘hier en nu’ CIO en/of ICT-manager zich wel eens afgevraagd hoe de ICT deze trends voor de organisatie gaat ondersteunen? Is handhaven van de ‘hier en nu’ client/server ICT-systemen het antwoord op de toekomst?
Nu is de wereld ‘plat’ geworden door Internet en ‘communicatie’ is de rode draad van organisatie. In deze wereld speelt IP-technologie en ‘peer to peer’ architectuur een beslissende rol.
Individualisering betekent ook verantwoordelijkheid op de werkvloer leggen en hierop vertrouwen.
Waarom starre bedrijfsprocessen in beeld brengen als de dynamiek van markt of omgeving juist appelleert aan organisatorische flexibiliteit?
Bedrijfsprocessen zijn star en intelligente mensen zijn flexibel. Reken af op het resultaat, de waarde creatie van organisatie. Een beeld van het bedrijfsproces is dan ondergeschikt. Er zijn veel eenvoudiger oplossingen denkbaar om processen dynamisch in te richten en transparant te maken.
Helaas valt uit de studie te constateren dat er nog maar weinig CIO?s en ICT managers zijn, die af willen van kostbare en moeilijk beheersbare applicatiepakketten.
Het wordt tijd voor een strategische herbezinning op de ‘hier en nu’ cultuur van ICT verantwoordelijken!
Stilstand of achteruitgang?
***
In de reactie van Sander Heutink op het artikel wordt de combinatie van interne focus en gebrek aan ICT-innovatie terecht als stilstand gekenmerkt. Naar mijn mening is het zelfs een beweging tegen de stroom in. Hoe vreemd dan ook dat de zelfde respondenten zich druk maken om de innovatie van de business. Zeker als je de eerste trend in ogenschouw neemt: ICT en Business raken steeds sterker verweven.
Heren CIO’s en ICT-managers neem het resultaat van het onderzoek te harte en zet de deur open voor de ontwikkelingen in de wereld om u heen.
Bij punt 3 : “Dat nu ERP op nummer 1 staat, geeft aan dat de ict-managers kiezen voor technologie die zich al min of meer heeft bewezen. ”
Waarschijnlijker is dat de SAP R/3 46C versie nu bezig is om vervangen te worden door de opvolger SAP ECC.
Verder mis ik virtualisatie (van Storage, Network & Servers) als nieuwe trend. Waarschijnlijk is dit dan een van de innovaties die over het hoofd worden gezien.