Managed hosting door True

Ronald Kasteel: Ordina viert wel kerstfeest

 

"Ordina voldoet aan de financiële verwachtingen voor 2007." Dat zegt bestuursvoorzitter Ronald Kasteel in reactie op berichten dat Ordina alle zeilen bij moet zetten om een winstwaarschuwing te voorkomen. In een interne memo zou Kasteel een grootschalige bezuinigingsronde en het opschorten van kostenposten zoals het kerstfeest aankondigen. Kasteel spreekt die berichten tegen. Ordina viert wel kerstfeest.

Ordina laat in een officiële reactie op de eigen website weten dat de berichtgeving over financieel zwaar weer niet klopt. BNR nieuwsradio en Het Financieele Dagblad berichtten eerder deze week dat de financiële situatie er voor Ordina zo slecht uitziet dat een winstwaarschuwing nabij is. BNR zegt de hand te hebben gelegd op een interne memo van Ordina waarin het management een reeks maatregelen aankondigt om de financiële verwachtingen voor 2007 in te lossen.

Ordina bestuursvoorzitter Ronald Kasteel laat in reactie op het Computable- artikel Geen kerstfeest voor Ordina' weten "nooit een mail met de vergaande maatregelen te hebben verstuurd". De bestuursvoorzitter legt uit dat er op managementniveau gesprekken zijn gevoerd over het ‘vierde en belangrijkste kwartaal'. Kasteel: "Daarin is gezegd dat we voor het vierde kwartaal de schouders eronder moeten zetten met de nadruk op kostenbeheersing en facturabiliteit."

Kasteel geeft toe dat er bij een bedrijfsonderdeel van Ordina (welk onderdeel dat is, wil hij niet zeggen) een memo is verstuurd tussen directie en managers waarin een aantal voor dat bedrijfsonderdeel geldende maatregelen genoemd wordt. Kasteel wil uit concurrentieoverwegingen ook niet zeggen of dat gaat om de in de berichten genoemde maatregelen.

Over een opschorting van het kerstfeest zegt de bestuursvoorzitter: "Binnen Ordina wordt al een aantal jaren geen centraal kerstfeest gevierd, dat wordt per individueel bedrijfsonderdeel gedaan." Het is dus niet zeker of binnen alle bedrijfonderdelen van Ordina de kerstboom kan worden opgetuigd. Kasteel blijft ontkennen dat hij de Ordina-medewerkers een memo heeft gestuurd met noodmaatregelen om aan de financiële verwachtingen te voldoen.

De noodmaatregelen die door BNR en Het FD worden genoemd zijn:

  • Het kerstfeest wordt opgeschort en zal in 2008 in de vorm van nieuwjaarsfeest worden gevierd.
  • Het annuleren van opleidingen en cursussen voor medewerkers.
  • Beoordelingsgesprekken worden buiten werktijd gevoerd, zodat ze niet ten koste gaan van de declarabele uren.
  • Sinterklaasgeschenken mogen pas in januari gefactureerd worden.
  • Een grote strategiesessie van eind 2007 wordt verplaatst naar begin 2008.
  • Verbod op ‘out of pocket' kosten.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2208251). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Dat kerstfeest boeit me eigenlijk niet zo.
Ik vind dat punt m.b.t. opleidingen en cursussen veel belangrijker.
Daar zou ik wel een uitspraak van Ronald Kasteel over willen hebben

Tja, meestal is het zo: "waar rook is, is vuur!" Ook hier lijkt dit het geval te zijn. De heer Kasteel is wel happig op het feit dat er een melding is van geen Kerstfeest bij Ordina.

Ronals Kasteel kan dan wel verbloemen wat inmiddels is uitgelekt, het blijft echter als een paal boven water staan dat Ordina een korte termijn geleid bedrijf is, waar shareholder value te hoog in het vaandel staat. Dat dit ten koste gaat van binden en boeien en recrutering van personeel blijkt voor Ordina een onhandelbaar groot probleem te zijn. Daarmee zijn wij weer bij af: Ordina zal zijn belofte in 2007 niet waarmaken.

Geen opleidingen en cusussen zou het begin van het einde zijn... Al gaat het op korte termijn minder, als het kennisniveau omlaag gaat en de vraag vanuit de markt op termijn niet beantwoord kan worden, zal het alleen maar minder gaan. Lang leve de (kortzichtige) beurs....Kortom een mindere winstverwachting kan op termijn juist positief zijn...

Helaas, helaas,

Bedrijven die hun medewerkers werkelijk als de drijvende krachten beschouwen laten desnoods een jaarlijkse winsstijging(let op, er wordt dan nog steeds vette winst gemaakt) gaan om mensen te binden en te boeien (en daarmee intrinsieke motivatie bevorderend). Dat zijn waardevolle bedrijven. Waarschijlijk weet Ordina niet hoe dat moet en vervalt in het uitzendprincipe. Jammer
bedrijven

Ordina is een bedrijf dat zegt graag resultaatverantwoordelijkheid te nemen voor klantprojecten. "Dat is wat de markt vraagt en het biedt hogere marges". Ordina blijkt echter niet in staat zich van het platte detacheringsmodel te ontworstelen en dat heeft vooral te maken met een korte termijn blik. Er is nauwelijks ruimte voor investering in aansprekende proposities. Een doorsnee Ordina-medewerker vindt daardoor weinig inspiratie bij de eigen organisatie.

Volgens mij werkt dit zo bij alle detacheerders, dat op het einde van het jaar iedereen wordt aangezet om zoveel mogelijk billable te zijn. Toevallig werk ik bij dat bedrijf waar binnenkort het stukje 'CMG' vervalt in de naam, daar kan je in een loterij allerlei prijsjes winnen. Hoe meer declarabele uren, hoe meer kans op spiegeltjes en kraaltjes. Oh oh oh, wat is dit toch een ontzettend volwassen bedrijfstak waarin we werken..... :-)

Even het juiste perspectief: het gaat niet slecht met Ordina. We behalen significant meer winst dan vorig jaar en het resultaat van dit jaar is dan ook goed te noemen. Alleen: korte-termijn-denkende aandeelhouders willen de maximale winst. En dat gaat misschien niet helemaal lukken. We voldoen niet aan de verwachtingen en daardoor is er onrust.
Zijn die verwachtingen reeel? Als je uitgaat van een hype-gevoelige business zoals een paar jaar geleden, dan misschien wel. Maar als je er van uitgaat dat de ICT een steeds professioneler en volwassener vakgebied aan het worden is, waarin er sprake is van meer continuiteit, dan springt de koers ook minder op en neer. En dan zijn aandeelhouders teleurgesteld en ontstaat er onrust. Maar diezelfde aandeelhouders vroegen wel om meer continuiteit en dat krijgen ze nu ... in de vorm van minder excessieve winsten. Vervelend he?

Er is nooit een interne memo verstuurd aan alle mederwerkers. Ik snap niet waar dit vandaan komt. Een hoop paniek om niks. En ook al wordt er dit jaar misschien geen kerstfeest gevierd, dat wil nog niet zeggen dat het niet goed zou gaan.

En wel degelijk wordt het kerstfeest geschrapt, alleen onder het mom van een kick off, maar dat slaat nergens op, want een kick off houden ze ook elk jaar wel.
Het personeel heeft dan wel het memo niet gezien, maar voelt wel degelijk de verschijnselen hiervan, want naast schrappen van cursussen wordt dus ook al het kerstfeest geschrapt, wat elk jaar wordt gehouden en dan is het niet eens bij een slecht draaiend onderdeel. Die blijven gewoon maar strooien met geld. Maar ja, de directie wil natuurlijk weer slijmen bij de baas en doet dus maar meteen zo hard mee.

Er is wel degelijk een mail verstuurd waarin staat dat het Kerstfeest niet plaats zal vinden. Die Kasteel is een grote leugenaar, een bluffer 1e klas! Ik ben hevig teleurgesteld in Kasteel en dat hele bedrijf Ordina. En dan maar blijven hameren dat we het tevredenheidsonderzoek moeten invullen. Nou, ik heb het gedaan. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Maar ja, die zullen ook wel weer verdraaid worden, net zoals de jaarcijfers.

@Ordinees: Dat jij 'm niet gehad hebt wil niet zeggen dat die memo er nooit geweest is. Dan nog geldt, waar rook is ..

To zo ver de nationale nummer 1 (kuch), AKA "kennisbedrijf" ... Gelukkig komt de kerst eraan en kan Kasteel weer naar elke variatie en herhaling van Scrooge kijken.

Of er wel of niet een mail is verstuurd durf ik niet te zeggen. Ik kan in elk geval wel zeggen dat IK hem niet heb gehad. Daarnaast hebben wij met onze Business Unit in elk geval WEL een kerstfeest. Ook start er 4 december een cusus waar ik aan deel neem.
Wat geschreven wordt kan dus best van toepassing zijn op 1 of enkele onderdelen, maar zeker niet Ordina-breed!

Een Ordinees schreef op 12 november om 8.25u:
"...Die Kasteel is een grote leugenaar, een bluffer 1e klas! Ik ben hevig teleurgesteld in Kasteel en dat hele bedrijf Ordina. ...Ik ben benieuwd naar de resultaten. Maar ja, die zullen ook wel weer verdraaid worden, net zoals de jaarcijfers."
Wat een flauwe reactie zeg, je eigen CEO lekker anoniem uitschelden. Makkelijk zo'n forum, maar bepaald geen volwassen gedrag.

Is Ordina dan alleen maar slecht? Zeker niet. Het is een uiterst onhandige manoeuvre en tegengesteld en hoe ze zichzelf geprofileerd hebben de afgelopen jaren. Maar om nou zo uit je slof te schieten...

Ik kan me ook niet onttrekken aan de gedachte dat Kasteel liegt. Begrijpelijk? Natuurlijk! Zijn baan staat op het spel. Hij komt nog een paar miljoen te kort op zijn uitgesproken winstverwachting. Dat Ordina rete goed draait op dit moment wordt daarbij vergeten. Wat ook vergeten wordt is helaas dat het de medewerker is die voor deze winst zorgt. Van alle kanten wordt er geprobeerd mensen binnen te halen, maar ontnemen ze ons wel het kerstfeest. Want ondanks zijn verhaal gaat dit dus NIET door.
Alles in het memo is waar. Dit is overigens niet naar de medewerkers gestuurd maar naar de managers van de diverse afdelingen.
We kunnen alleen maar hopen dat als Kasteel zijn baan behoudt hij daar zo blij mee is dat hij enerzijds iets minder enthousiast is met het geven van een winstverwachting voor 2008 en anderzijds ons Ordinezen zo enorm beloont dat we het kerstfeest spontaan vergeten ;-)

Ik heb dit zo eens aangekeken en er wordt wel veel geklaagd, weet je, gelukkig zijn er ook nog ict-bedrijven in ons land die staan te springen om goede krachten.

Want over het algemeen is mijn mening, je comformeert je aan het beleid van je werkgever, of, als je het er niet mee eens bent, dan moet je op zoek naar een andere werkgever. Maar afgeven op je organisatie is zo dom....

Dus, elke (goede) ordinees die het heeft gehad met zijn of haar bedrijf nodig ik uit om te solliciteren bij mijn werkgever. Denk aan goede opleidingen, naast kerst- ook sinterklaasfeesten, marktconform salaris maar bovenal, een leuke sfeer om te werken.

Ik stel voor dat we de aanbrengpremie welke ik ontvang fifty-fifty delen. Deal? Kun je dat geld wellicht in een pot doen en met een stel (oud) Ordinezen een eigen kerstfeest vieren....

En blijf je bij je werkgever, ook geen punt, maar hang dan niet de vuile was buiten, maar probeer trots te zijn en te blijven, ook al zit dat soms in kleine dingen.

Groet van een collega ICT'er

Ordina was altijd een leuk bedrijf om voor te werken. Dat heb ik van jan.1998- april 2002 gedaan. De arbeidsvoorwaarden waren voor de meeste medewerkers niet geheel 'marktconform' - het zat daar net onder. (bv: in die tijd: de helft van je pensioenpremie zelf betalen, de helft van je ziektenkostenverzekering ook, een iets lager leasebedrag dan bv CMG, iets lagere salarissen). Maar al met al uiteraard wel uitstekende arbeidsvoorwaarden! En een heel leuk bedrijf om voor te werken in die tijd.

Pas toen de markt in 2001 inzakte werd het allemaal heel erg snel heel veel minder. Waar ik toen op afknapte was dat mensen die net 5 jaar nonstop voor omzet hadden gezorgd (bij bv KPN) van het ene andere moment via een korte leegloop de laan uit werden gestuurd. Daar waar slecht (middle-)management bleef zitten. En ook daar waar de leus altijd was geweest: "we betalen misschien net ietsje minder goed, maar zo houden jullie ook je baan als de markt zou teruglopen". Achteraf gewoon een leugen.

Ronald Kasteel heb ik 1 keer van dichtbij meegemaakt en ik vond het zeker iemand met visie. Maar ook iemand die zich door de junglewetten van de beurs laat leiden, mogelijk zonder daar zelf nog erg in te hebben.

Als je daar moeite mee hebt, zoals ik dat toen kreeg, ga dan naar een ander soort werkgever op zoek. Want zoals het bij Ordina gaat, is regel bij beursgenoteerde bedrijven, geen uitzondering.

Voor diegenen die denken dat het gras groener is..... Ik heb onlangs diverse gesprekken gevoerd bij Atos, Logica en Cap. Bij al deze bedrijven heb ik een aanbieding gekregen. Ik kan zeggen dat de arbeidsvoorwaarden bij Ordina beter zijn! Ook de sfeer ervaar ik nog steeds als prettig. Ik vind het werkelijk schandalig dat collega-Ordinezen hier Ronald Kasteel onder een pseudo af lopen te bekken. Wees dan een vent en richt je mail aan hem persoonlijk. Ik weet uit eigen ervaring dat hij openstaat voor kritiek en dat hij desnoods een kwartier voor je vrijmaakt om jouw verhaal aan te horen. Feit blijft dat de beste man verantwoordelijk is voor een grote onderneming en in die hoedanigheid verantwoording af moeten leggen aan de markt en vooral chronisch ontevreden aandeelhouders. Ik vind het niet meer dan normaal dat het management de toko financieel scherp en gezond dient te houden. Dat kerstfeest kan me gestolen worden, als je daar druk over loopt te maken dan is er goed wat mis met je prioriteiten. Op de dag dat dit bericht naar buiten kwam heeft Logica een winstwaarschuwing uitgegeven. Kosten zijn dus, zo aan het eind van het jaar, niet alleen bij Ordina een punt van aandacht. Feit is dat Ordina naar verhouding beter draait dan de concurrentie. Zelf ben ik ook bijzonder kritisch, en daar is niks mis mee, maar wees professioneel en spreek frustraties intern uit!

ik werk nu een jaartje bij Ordina en geef mijn Ordina-kerstfeest en zelfs mijn vakantie naar Italie zonder moeite op voor wat extra werk voor de jaarwisseling. Ik heb vorige week nog een dure cursus achter de rug die gewoon geannuleerd had kunnen worden. Dus hierboven staat een hoop kolder p een rij.
Ik heb (een jaar geleden) geshopt naar een nieuwe baan. Het is dus Ordina geworden. Ordina laat mij op verschillende manieren zien dat het momenteel het beste bedrijf is om voor te werken. Dat merk ik eens te meer wanneer ik met collega's uit de branche spreek. Ongelofelijk hoezeer bij diverse concullega's de sfeer is verziekt, als ik de verhalen mag geloven.

Ordina is momenteel hard bezig met de transitie van een traditionele detacheerder naar een business partner. De keuzen die daarvoor zijn en worden gemaakt zijn dan ook in een aantal opzichten vooruitstrevend. Een wel degelijk langere termijn visie wat de meeste economen minder waarderen. Het resultaat is daarvan zichtbaar. En daarom zijn alle medewerkers gevraagd een steentje bij te dragen. En dat doen de meeste collega's die ik ken dan ook graag.

Ik persoonlijk denk dat Ronald echt wel een kersfeestje heeft. Als je kijkt naar beursgenoteerde bedrijven is het lastig om gedane overnames goed in te bedden in organisaties. Er is snel na de overname verloop van personeel en dus ook van klanten. Autonome groei kan alleen als de uitstraling van een ict-bedrijf laat zien dat er sprake is van vernieuwing en innovatie. Kwakman zegt het simpel zo: capaciteit regelen bij klanten is iets anders dan oplossingen bieden en die twee naast elkaar doen levert duale situaties op in strategie, werknemerstevredenheid (waar hoor ik bij, wat wil ik zelf). Beursgenoteerde ondernemingen kunnen niet anti-cyclisch denken. Ze worden shareholder value savers. Maar goed bestuur betekent dat je beide kunt en doet: werken aan waarde voor de onderneming door voortdurende innovatie. Met het oog op morgen. Want vandaag is alweer voorbij.

Onze business unit heeft afgelopen december geen kerstfeest gevierd. Intern is hier ook helemaal niets over gecommuniceerd. Soort van radiostilte.

Ordina heeft geen kerstfeest gevierd. Ik was werkzaam bij 1 van de "best presterende" business units (uurtje-factuurtje) maar alle non-billable activiteiten zijn gewoon gecancelled. Dat is voor hardwerkende medewerkers niet eenvoudig te accepteren. Aandeelhoudersbelang stellen boven werknemersbelang is geen sterke interne marketingstrategie. Aan aandeelhouders had heel goed uitgelegd kunnen worden dat tevreden medewerkers beter gemotiveerd zijn en daardoor op de langere termijn productiever. Basiskennis management dus.

Dat er een interne memo door RK is gestuurd, is niet zonder meer aan te tonen. Wat echter wel opmerkelijk is, is dat een ingezette en broodnodige interne herstructurering van een bedrijfsonderdeel plotseling wordt bevroren. Alle nadruk komt ineens te liggen op het terugbrengen van de kosten. Investeringen, opleidingen, ingehuurd personeel ... overal moet worden gekeken of er gesneden kan worden in de kosten. Spreadsheet-managers maken de dienst uit bij Ordina en aan een duidelijke visie lijkt het hen te ontbreken. Ondernemen betekent echter risico's durven nemen vanuit je visie op de toekomst.

Ordina was goede wegen ingeslagen door de acquisitie van Innovity en Infradesign in 2006, die onder de naam Ordina Finance Solutions verder gingen. Immers, de detacheringsbranche is een uitstervende branche nu meer en meer bedrijven zich gaan richten op hun kerntaken. Ordina lijkt echter geen visie te hebben ontwikkeld voor dit bedrijfsonderdeel dat twee softwarepakketten ontwikkelt. De enige visie die het lijkt te hebben is assimilatie en kostenbeheersing. Zolang Ordina deze koers handhaaft, zal het uiteindelijk geen andere keus hebben dan het verkopen van Ordina Finance Solutions, want de twee bedrijfsculturen verschillen daarvoor veel te veel van elkaar.

A propos verkopen? Waarom zoveel nadruk leggen op kostenbeheersing en maximalisering van de omzet/winst verhouding van Ordina? De reden waarom er minder winst wordt gemaakt is zeer wel duidelijk te maken aan de aandeelhouders. Dus waarom? Is Ordina soms bezig zichzelf te positioneren als gewilde partij om te worden aangekocht? Hmmm ... interessante gedachte. Misschien moet ik eens met mijn bank gaan praten ...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×