Deze week staat Rein Hoogland één jaar aan het hoofd van Siemens Nixdorf Nederland (SNI). Onder zijn aanvoering is stevig gereorganiseerd om het bedrijf winstgevend te maken. Ook nu Amerikaanse PC-bouwers hun winstverwachting bijstellen, verwacht hij geen problemen in Europa.
Hooglands opdracht was om SNI Nederland organisatorisch weer op de rails te zetten en winstgevend te maken. Terugkijkend tijdens de Cebit zegt hij: "Met de benoeming van Eus Pontenagel per 1 december van het afgelopen jaar als manager van Siemens Business Service (SBS) is ons managementteam compleet. We hebben het aantalbusiness units teruggebracht van zeventien naar drie. De organisatorische maatregelen zijn daarmee afgerond."
Daarnaast besloot SNI de ongeveer zestig programmeurs die het in Nederland in dienst heeft, af te stoten. Dit past in het beleid dat Hoogland voorstaat met dienstverlener SBS. "We zijn op zoek naar diensten met een duidelijke toegevoegde waarde. Programmeerwerkzaamheden vallen hier niet onder. Dat kunnen wij niet goedkoper dan bijvoorbeeld Randstad. In het verleden waren we ook in onze dienstverlening sterk op de techniek gericht. Applicatiekennis en kennis van het bouwen van oplossingen stonden daarbij centraal. SBS wil nu veel dieper ingaan op bedrijfsprocessen. De applicaties en de kennis daarover komen bij bedrijven als SAP, Baan en Peoplesoft vandaan."
Hoogland verwacht dat SNI en moederbedrijf Siemens bij dienstverlening steeds nauwer zullen samenwerken. Het op termijn losweken van de dienstverlening uit SNI Nederland ligt voor de hand. "Maar zolang Siemens ook een van onze grote klanten is, bijvoorbeeld op het terrein van uitbesteding, is het beter om SBS bij SNI onder te brengen."
In de VS voorziet de IT-sector een terugval in de PC-verkoop. SNI maakt zich daar geen grote zorgen over. Hoogland: "Ik verwacht niet dat de markt in Europa dit jaar zal inzakken. In de VS ligt de PC- en Internet-penetratie een stuk hoger. Hier is meer ruimte voor groei." Wel kan het lastig worden als grote Amerikaanse PC-leveranciers zich op Europa storten nu Azië even stil ligt en de groei in de VS tegenvalt.
SNI koos vorig jaar voor indirecte verkoop van zijn hardware via dealers. Ook bij een teruglopende markt handhaaft het deze strategie. Hoogland werkt nu aan de verkoopstrategie voor Internet. "Over uiterlijk twee maanden brengen we naar buiten hoe wij Internet inzetten bij de verkoop.