Microsoft startte onlangs het Skills 2000-programma voor de Benelux. Met dit initiatief wil het honderden mensen onderwijzen in producten van Microsoft. Een nieuw idee? "Qua omvang is het uniek; wat inhoud betreft niet", analyseert Frits van Ede, verkoopleider bij Sun. Bovendien valt de werving van werkzoekenden tegen.
Microsoft introduceerde Skills 2000 onder het motto ‘het antwoord op de kenniskloof in de ict’. De deelnemers kunnen zich met dit programma certificeren. "Het heeft iets weg van Educate the world", reageert Van Ede schamper. Microsoft hoopt meer mensen enthousiast te maken voor een carrière in de IT. Partners, zoals wederverkopers, consultants, ontwikkelaars en marketing-medewerkers, krijgen ook scholing. Microsoft tracht de opgeleide werkzoekenden bij deze partners te plaatsen. Uiteindelijk moet dit tevreden klanten en kopers opleveren. Meer kennis van Microsoft-producten onder professionals zal op den duur ook vruchten afwerpen; bedrijven zouden die producten dan sneller implementeren.
Onder werkzoekenden selecteert Microsoft trainingspartner Azlan Akam de kandidaten, die al over een bepaalde hoeveelheid kennis van de automatisering moeten beschikken. De werving verloopt echter minder voorspoedig dan verwacht. Directeur Ernst Pietersen van Azlan Akam: "We wilden 130 mensen selecteren. Ik denk dat we met tachtig tot honderd kandidaten tevreden moeten zijn."
Woordvoerder Walter van het Hof van IBM is niet bijster onder de indruk van Skills 2000. Zijn onderneming heeft al lange tijd trainingprogramma’s voor nieuwkomers en mensen die al in de automatisering werken. Ook is IBM in het onderwijs actief en maken zakenpartners gebruik van de trainingen. IBM werkt eveneens aan een programma dat werkzoekenden omschoolt.
Ook Sun heeft een scholingsprogramma voor bestaande partners en medewerkers. De partners krijgen onderwijs in de producten van Sun en de bijbehorende technieken. De onderneming traint ook schoolverlaters, die vervolgens bij een partner aan de slag kunnen. Sun werkt volgens Van Ede al jaren met specifieke programma’s voor het onderwijs. "Wezenlijk wijkt Skills 2000 hiervan niet af. Het is in een ander jasje gegoten." De aandacht voor het programma vindt hij niet vreemd. "Microsoft is natuurlijk een marketingmachine.