Gedurende een seminar van Blauw Marktonderzoek in Rotterdam pleitten diverse sprekers voor een samenwerking tussen bedrijven uit de IT-branche om het imago van de IT te verbeteren. De bedrijfstak moet gezamenlijk naar buiten treden en duidelijk maken wat de automatisering te bieden heeft voor werknemers.
Volgens professor Cees van Riel van de Erasmus Universiteit biedt zo’n samenwerking veel voordelen. "Zo kan de IT zich aantrekkelijker maken ten opzicht van concurrerende takken als de bankwereld. Bovendien levert het kostenbesparingen op en ontstaan er garanties voor de kwaliteit van de banen." Van Riel stelt dat de functies in de IT vaak te onduidelijk zijn omschreven, waardoor de kandidaat niet weet wat de inhoud van de baan is. IT-bedrijven moeten een consistent beleid voeren. "Ze moeten niet bij elke orkaan mensen eruit gooien en op mooie dagen de sluizen weer openzetten. Mensen onthouden dit en dragen het de branche na."
Dinand Jansen, directeur van het bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie ACA, stelt voor dat IT-bedrijven 5 procent van hun budget voor campagnes afstaan aan de Fenit. De branche-organisatie moet dit geld besteden aan een collectieve campagne voor de bedrijfstak. Ook Paul van ’t Hooft, manager personeelszaken bij Raet, pleit voor een gezamenlijke aanpak. "Nederland kent het belang van ict niet en veel mensen weten niet wat voor beroepen erin bestaan. We halen de kranten met een wervingsactie waarbij een auto wordt aangeboden en niet met de inhoud van het vak."
Machiel de Rooij van de Fenit zegt in een reactie dat de branche-organisatie nog niet concreet heeft gedacht aan een campagne voor de bedrijfstak. "De signalen nemen toe. We wachten met het opperen van een idee als we weten dat de bedrijven het oppakken. De komende maanden zullen we wel iets in deze richting ondernemen. Maar zo’n campagne kan nooit op heel korte termijn georganiseerd worden."
Volgens directeur Kees Weug van CMG-diensten staat de concurrentie tussen de bedrijven samenwerking in de weg. "Verder besteden we veel aandacht aan het imago van ons bedrijf. We kunnen hierdoor niet veel energie stoppen in het beeld van de branche.