De leveranciers in de telecomindustrie geven geen duidelijkheid over de millenniumbestendigheid van hun producten, aldus directeur Coert van Ee van de Nederlandse vereniging van bedrijfstelecommunicatie grootgebruikers (BTG) tijdens een conferentie over het 2000-probleem in de telecomindustrie.
BTG heeft enkele maanden geleden leveranciers van bedrijfstelefooncentrales en verwante producten gevraagd in hoeverre ze hun zaakjes op orde hebben. "Er kwam geen enkel antwoord binnen dat vertrouwen gaf", aldus Van Ee. BTG onderzocht ook wat grote Nederlandse bedrijven doen om de 2000-problematiek op telecom-gebied op te lossen. Uit deze enquête blijkt dat 25 procent niets doet. "De kleinere ondernemingen vormen een nog groter probleem", zegt Van Ee. "Zij beschikken immers niet altijd over voldoende middelen om de problemen te bestrijden", vult vice-president Nick White van de internationale gebruikersvereniging Intug aan.
BTG vraagt leveranciers om openheid. "Ze vertellen gewoon niet hoe de stand van zaken is", aldus Henk Kleijn, hoofd van de BTG-werkgroep 2000-probleem. Volgens Van Ee is de millennium-problematiek in de telecomindustrie veel complexer dan die in de IT-branche. Er is veel ingebedde software gebruikt en meestal hebben verschillende leveranciers aan de installaties gewerkt. Naast aandacht voor het probleem wil BTG een systeem van certificering realiseren.
Internationaal telefoonverkeer kan ook door de eeuwwisseling in moeilijkheden komen. Volgens Jack van den Berg van PTT Telecom heeft zijn onderneming rond juni het eigen netwerk in orde en voor eind 1998 de netwerken van alle klanten.
De problematiek heeft veel juridische gevolgen. Marjolein Geus van advocatenkantoor Buruma Maris pleit ervoor dat ondernemingen in een vroeg stadium juristen inschakelen, om vergaande aansprakelijkheden te voorkomen. Leveranciers moeten prioriteiten stellen, meent Geus. Aangezien alles oplossen een illusie is, moeten ze werken aan de problemen die de grootste aansprakelijkheid veroorzaken.
Geus benadrukt dat leveranciers een waarschuwingsplicht hebben als ze producten uitbrengen die problemen veroorzaken. De gebruiker heeft de plicht om de knelpunten te onderzoeken. Bovendien kunnen bedrijven die niets ondernemen hun recht op een claim door verjaring kwijtraken.