"Informatie is de ruwe olie van de eenentwintigste eeuw. Ik voorspel dat applicaties in de toekomst integraal met de informatie via Internet worden geleverd", aldus Michael Saylor, oprichter en directeur van Microstrategy.
Zijn bedrijf levert een architectuur en ontwikkelomgeving waarmee software voor beslissingsondersteuning te ontwikkelen is.
Microstrategy is sinds de oprichting in 1989 uitgegroeid tot een bedrijf met zeshonderd medewerkers. Vanaf januari opent het in Nederland een vestiging met tien medewerkers voor marketing, verkoop en ondersteuning. De huidige distributeur in Nederland, Newcom, blijft partner.
Microstrategy richt zich vooral op grote bedrijven die veel informatie bezitten en willen verkopen. "De detailhandel, banken, verzekeraars, creditcard-maatschappijen, de gezondheidszorg en marketingbureaus", aldus Saylor. Hij benadrukt dat informatie aan het publiek ter beschikking te stellen valt zonder persoonlijke gegevens bekend te maken.
De architectuur is zo ontworpen dat te ontwikkelen applicaties toegang hebben tot alle gangbare databases. De gebruikersinterface is te implementeren in Windows of een webbrowser. "Daarmee komt statistische informatie niet alleen beschikbaar voor professionele gebruikers, maar ook voor gelegenheidsgebruikers binnen en buiten de organisatie", aldus Saylor. Hij meent dat Internet het distributiekanaal van de toekomst is voor gegevenspakhuizen. Hoewel niet alle bedrijven er klaar voor zijn, zal een toenemend aantal steeds meer hun bedrijfsinformatie commercieel willen exploiteren via Internet.