Niet de applicaties, maar het millennium-bestendig maken van de ondersteunende IT-omgeving bezorgt de Nederlandse Spoorwegen veel kopzorgen. Volgens de huidige planning is de NS pas in de loop van 1999 ‘2000-gereed’. De operatie gaat tientallen miljoenen guldens kosten, waarvan het merendeel voor rekening van NS Reizigers komt.
NS Reizigers informeerde zich in 1995 als eerste binnen het concern met de problematiek. Het schakelde Origin in, aanbieder van een ‘millennium-straat’ (vooronderzoek, inventarisatie, planning, aanpassen en testen). Uit de inventarisatie kwamen 5500 nader te onderzoeken systemen naar voren. De fabrieksmatige aanpak van Origin bleek echter alleen geschikt voor de applicaties en niet voor de platformen en hulpmiddelen.
Dit maakte een tweeledige aanpak nodig. Het aanpassen van de zelfgemaakte software moet eind 1998 gereed zijn. Voor de ondersteunende platformen, netwerken, onderhoudsomgevingen en beheerhulpmiddelen vindt nu een leveranciersonderzoek plaats. Naar verwachting zijn rond 1 april 1999 alle ondersteunende IT-componenten 2000-bestendig. Uit vooronderzoeken bleek dat veel reparatiewerk nodig is. In de vitale applicaties van NS Reizigers (het dienstregelings-, het kaartverkoop- en het financieel-administratieve systeem) zitten mankementen.
Aan onderhoudsleveranciers en vervanging van platformversies denkt NS Reizigers zelf tien- tot twintig miljoen gulden kwijt te zijn. De eigen systemen en platformen moet NS Reizigers zelf vervangen, ook als derden deze beheren. Van leveranciers eist men dat diensten en producten millennium-bestendig zijn. EDS bijvoorbeeld is verplicht de exploitatie van NS-systemen ongedeerd door de eeuwwisseling heen te loodsen.
NS Reizigers werkt nu met drie onderhoudspartijen. Origin voert veel wijzigingen voor Dec/Vax uit en buigt zich over een aantal PC-applicaties. EDS bemoeit zich met de veranderingen rond het kaartverkoopsysteem, de mainframesystemen en enkele PC-programma’s. Een onderhoudsploeg van NS Verkeersleiding is betrokken bij het millennium-bestendig maken van de logistieke systemen.