Apple Computer gaat zich meer concentreren op de markten waarin het van oudsher sterk staat: onderwijs en ‘creative inhoud’. Apple kampt al geruime tijd met flinke verliezen, een krimpend marktaandeel en gebrek aan vertrouwen vanuit de industrie.
"Het belangrijkste is dat we weer winstgevend worden. Dan is de helft van onze problemen opgelost", bezweert algemeen directeur Ton van Garderen van Apple Nederland.
Onderdeel van de nieuwe koers is directe verkoop op bestelling via WWW, in navolging van Dell. Daarnaast onthulde interim-directeur Steve Jobs machines met de Power PC 750-processor (G3). Deze chips zijn snel èn relatief goedkoop. "Wij bieden nu zware systemen voor een middenklasse-prijs", zegt Van Garderen.
De Apple Store (http://www.store.apple.com/) draait nu alleen in de VS. Europa moet nog ongeveer vijf maanden wachten op reorganisatie van de productielijnen van de Apple-fabriek in het Ierse Cork. Door deze operatie wordt Apple’s logistieke centrum in Apeldoorn onderdeel van de Ierse fabriek. Het Nederlandse magazijn assembleert vooral onderdelen uit Cork, aldus Van Garderen. "De noodzaak voor voorraden verminderen we nu; het is dus logisch dat we Apeldoorn opheffen." De meesten van de 105 werknemers worden overgeplaatst. "In totaal moeten we maar zo’n vijfentwintig mensen ontslaan. Van de overige werknemers komen er vijfenveertig tot vijftig naar Bunnik. De rest plaatsen we over naar Cork en Parijs." Enkele weken terug was nog sprake van zo’n 30 procent ontslagen. Vooral de contractwerkers en uitzendkrachten vallen weg, aldus Van Garderen. Voor Apple Nederland is de sluiting van het centrum minder dramatisch dan het lijkt. "Apeldoorn is het magazijn voor heel Europa en valt eigenlijk niet onder Nederland. Veel werknemers komen ook uit het buitenland."
De verkoop via WWW zal volgens Van Garderen ongeveer 10 procent van de totale verkoop vormen, over een periode van twee tot vijf jaar. "In de VS is al gebleken dat de meeste klanten de website gebruiken als referentiepunt; om exact te bepalen wat ze willen."
Het stappenplan van Apple omvat meer. "We gaan ons nu concentreren op de onderwijsmarkt en de sector voor ‘creative content’. Op dit moment bepalen we samen met onze partners en distributeurs wat daar precies onder valt en welke gebieden daarin voor ons echt van belang zijn.