Nederlandse consumenten ervaren betalen via Internet nog als onveilig. Ze hebben geen vertrouwen in de huidige betaalwijzen, waarbij vaak gebruik van een creditcard nodig is. Dat blijkt uit een onderzoek van Sibbel & Van Pelt New Media Consulting naar ’thuiswinkelen’ via Internet en de consequenties daarvan voor de Nederlandse detailhandel.
Uit een online onderzoek dat via Internet is gehouden, komt naar voren dat ‘e-handel’ pas kans van slagen heeft als betaalvormen worden ontwikkeld die in de ogen van het publiek veilig zijn. Ook uit ander onderzoek, zoals dat van Find/SVP, blijkt dat elektronisch betalen weinig vertrouwen opwekt. Het internationale adviesbureau Booz Allen & Hamilton beschouwt deze kwestie als de belangrijkste hinderpaal voor de ontwikkeling van e-handel.
Ondanks de publiciteit die Internet-winkels als Shop.nl krijgen, is hun omzet gering. Sibbel & Van Pelt schat de totale omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar op tien miljoen gulden. Daarbij moet nog worden bedacht dat ruim 50 procent van de Nederlandse thuiswinkelaars bij Amerikaanse Internet-winkels als Amazon.com koopt. Van de Internet- gebruikers die nog geen transacties hebben gedaan, maar dat in de toekomst wel van plan zijn, verwacht zelfs meer dan 60 procent bij Amerikaanse websites te gaan winkelen. De prijs en het in een eerder stadium beschikbaar zijn van producten worden genoemd als belangrijke redenen om in het buitenland te bestellen. Gemak is veruit het meest genoemde voordeel van bestellen via Internet. Vooral muziek, video’s, CD-rom’s en spelletjes worden zo besteld.
Thuiswinkelaars zijn voornamelijk mensen uit de middelbare leeftijdsgroep (dertig tot vijftig jaar). Vooral Internet-gebruikers van dertig tot 39 jaar gaan relatief veel elektronisch winkelen. Slechts 2 procent van de thuiswinkelaars is jonger dan twintig jaar.