Van de Nederlandse ondernemers staat 86 procent open voor de overstap naar een andere telecommunicatieleverancier. Vier jaar geleden was dit nog 54 procent. Dit blijkt uit een Europees marktonderzoek van British Telecom (BT). Directeur BT Europa Patrick Gallagher presenteert vandaag de resultaten.
De onderzoeksresultaten geven aan dat 64 procent van de Nederlandse bedrijfsleiders klaagt dat er niet voldoende keuze is binnen de telecommarkt. In heel Europa is 73 procent van de bedrijfsleiders ontevreden met de keuzemogelijkheden. Van alle Europese landen is Nederland na Spanje de grootste voorstander van de open markt. Van de ondervraagden loopt 90 procent warm voor liberalisering.
Opvallend is dat slechts 32 procent van de Nederlandse ondernemers aangeeft dat concurrerende prijzen een belangrijk criterium vormen voor de selectie van een nieuwe leverancier. Het Europees gemiddelde is 57 procent. De ‘gierige’ Nederlanders zijn dus geen prijskopers. De belangrijkste selectiecriteria in Nederland zijn: betrouwbaarheid (68 procent), een sterke lokale infrastructuur (42 procent), een mondiaal dienstenpakket (36 procent) en service (38 procent). Of het om een bedrijf uit eigen land gaat, deert 32 procent van de Nederlanders. In andere landen is dit niet van belang.
De verwachte voordelen van liberalisering zijn volgens de Nederlandse ondernemers talrijk. Meer dan 90 procent verwacht een verbeterde service, meer service, lagere prijzen en meer keuze. Verder gelooft 82 procent dat liberalisering van de telecommunicatiemarkt essentieel is voor de handhaving van hun concurrentiepositie op de wereldmarkt. Van de Europeanen denkt 85 procent met hun bedrijf te profiteren van een open markt. Uit de Europese resultaten blijkt dat tweederde van de bedrijfsleiders niet tevreden is met de snelheid waarmee de liberalisering in hun land plaatsvindt. Vooral in Italië en Frankrijk is de ontevredenheid hierover groot. In Nederland vindt 38 procent dat het sneller moet. Aangezien slechts 31 procent erg tevreden is met de huidige leverancier, kijken de Europese ondernemers reikhalzend uit naar de open markt.