Het aantal gemeenten dat de dienstverlening door middel van de ‘éénloketgedachte’ wil verbeteren, is in anderhalf jaar verdubbeld. Bijna 70 procent van de 572 gemeenten zet het mes in het aantal loketten en werkt aan een geïntegreerder dienstenaanbod.
Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Programmabureau Overheidsloket 2000. Kpmg Bureau voor Economische Argumentatie voerde de inventarisatie uit. Deze wordt nu gevolgd door een Nipo-onderzoek naar de wijze waarop gemeenten de éénloketgedachte vorm geven. In het OL2000-programma lopen bij vijftien gemeenten gesubsidieerde pilots rond geïntegreerde balies, informatiezuilen en Internet-loketten. Met ‘referentgemeenten’ erbij zijn bij deze proefprojecten ruim honderd gemeenten betrokken. Uit de inventarisatie blijkt dat nog veel meer gemeenten op eigen houtje de dienstverlening trachten te stroomlijnen.
Van alle gemeenten blijkt 20 procent de éénloketbenadering al op enigerlei wijze te hebben geïmplementeerd. Ermee bezig is 40 procent en 10 procent geeft aan plannen te hebben. De bruikbaarheid van het OL2000-concept, gestimuleerd vanuit Binnenlandse Zaken, beoordelen gemeenten positief. Dat concept gaat ook uit van integratie van gemeentelijke dienstverlening met die van andere (overheids-) organisaties.
Van de nu actieve gemeenten werkt 77 procent samen met derden. Veelal zijn dat bureaus voor arbeidsvoorziening en zorg- en welzijnsinstellingen. Ook is er samenwerking met andere gemeenten, nutsbedrijven, uitvoeringsinstellingen voor werknemersverzekeringen en postkantoren. Ruim 80 procent van de gemeenten ziet informatie- en communicatietechnologie als geëigend instrument om hun integratiedoelen te realiseren.