Personeel werven via Internet staat nog in de kinderschoenen, zo luidt de hoofdconclusie van het seminar ‘Banen op het Internet’ tijdens de beurs Internet in Business.
Er zijn weliswaar zo’n kleine tweehonderd sites voor recrutering in Nederland, maar er zit behoorlijk wat kaf onder het koren, aldus Willem Körnmann, accountmanager van Intermediair Online. Louche ondernemingen hebben vijvoorbeeld tientallen bedrijven opgelicht door te schermen met een ‘online’ verbinding met Intermediairs advertentiesite. Volgens Körnmann moeten bedrijven die via Internet willen adverteren letten op de inhoud van de vacatures, de marketingondersteuning en de vindbaarheid met zoekrobots.
Uitzondbureau Tempoteam ondervond door schade en schande dat Internet geen toverwoord is voor het recruteren van arbeidskrachten. De onderneming stelde zich tot doel alle tienduizend vacatures die wekelijks geplaatst worden op een eigen homepage te zetten. De resultaten vielen zwaar tegen. Er kwamen te veel onbruikbare reacties, goede kandidaten reageerden te laat en de logistiek liet te wensen over. Het plaatsen van een vacature op het Web kostte Tempoteam gemiddeld ruim een half uur bewerktijd. Dat zou bijna een verdubbeling van de staf op het hoofdbureau betekenen. Het uitzendbureau gaat het nu bescheidener opnieuw proberen met een site voor alleen flex-IT’ers.