Dit najaar biedt Kema een keuringsdienst aan voor Internet Access Providers. Een keurmerk moet de websurfer enige zekerheid verschaffen over de kwaliteit van de dienst, in zowel organisatorisch als technisch opzicht.
Het Arnhemse onderzoeksinstituut is gespecialiseerd in productkeuringen en de aansluitbaarheid van telecom-apparatuur, en in doorlichting van diensten en processen (ISO 9000). De keuringsdienst voor Internet-toegangverschaffers betreft beide aspecten. De inrichting en werking van de organisatie worden onderworpen aan een procesevaluatie. Bekeken worden ondermeer de klantenadministratie, klachtenafhandeling en helpdesk. Meer productgericht is de meting van een reeks technische aspecten, zoals beschikbaarheid en snelheid van de verbinding. Periodiek vinden hercontroles plaats.
Omdat officiële normen ontbreken, heeft Kema zelf en in overleg met de branche criteria ontwikkeld. Samengewerkt is met NLnet en World Online (die naar verluidt een Kema-inspectie zullen ondergaan). Ook de Nederlandse vereniging van Internet Providers (Nlip) is benaderd. De conceptlijst wordt inmiddels ook aan afnemerszijde bekeken. daarvoor is met de Consumentenbond en de Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers (BTG) contact gezocht.
De afwezigheid van officiële normen betekent dat de nieuwe Kema-dienst niet valt onder de Raad voor Accreditatie. Deze ziet toe op de kwaliteit en onafhankelijkheid van keurings- en certificatie-instellingen en testlaboratoria. Daarom komt er een Raad van Toezicht, waarin providers en consumenten zitten. Dit college kan ook de criteria aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Als het huidige concept definitief is, wordt het openbaar, zodat de gebruiker weet op welke aspecten zijn provider is getest. Deze maand moeten twee proefkeuringen plaatsvinden. Daarna zou Kema snel commercieel de markt op kunnen.