Het programma Overheidsloket 2000 (OL2000), dat nu ruim een jaar loopt, maakt zich voorzichtig op voor stappen in de richting van een landelijke dekking.
In een tussenbalans kondigt het programmabureau een inventariserend onderzoek aan onder alle gemeenten en andere publieke dienstverleners dat moet duidelijk maken in hoeverre het concept van geïntegreerde dienstverlening, afgestemd op de vraag van de burger, leeft.
Naast die momentopname moet het onderzoek een praktijkgerichte databank opleveren. Men denkt aan informatie over gemeenten die Internet gebruiken, openingstijden verruimen, centrale balies kennen enzovoort. Met die voorziening kan het programmabureau zijn functie van kennistransfercentrum meer inhoud geven.
Bij vijftien gemeenten lopen met wisselend succes pilotprojecten rond drie thema’s, ‘ouderen en gehandicapten’, ‘vastgoed’ en ‘ken uw rechten’. Op dit moment zijn daar 109 gemeenten bij betrokken. De verwachting is dat de interesse zal toenemen. Staatssecretaris Kohnstamm van Binnenlandse Zaken wil landelijke invoering in 2000 realiseren.
Verder beoogt het programmabureau inhoudelijke verbreding. Met het ministerie van Economische Zaken spreekt het over een bedrijvenloket. Ook een ‘leefbaarheidsloket’ zit in de pen, te verwezenlijken met het directoraat-generaal Openbare Orde en Veiligheid van Binnenlandse Zaken. Voorts wordt met het Nationaal Instituut voor Zorg en Welzijn (Nizw) gewerkt aan de beschikbaarstelling aan burgers van sociale en zorginformatie, die nu nog slechts toegankelijk is voor intermediairs en organisaties.