Computerfabrikant Packard Bell doet een nieuwe poging om het lage marktaandeel in Nederland op te vijzelen. Een slecht verlopen eerste halfjaar heeft de aanzet gegeven tot veranderingen.
Nadat eerder dit jaar directeur Korstiaan van Kleef het veld moest ruimen, is nu ook de distributie aangepast. De verkoop via de Makro is gestopt. De service is verbeterd. Het productassortiment is opgewaardeerd.
De Nederlandse organisatie heeft zich geheel gericht op de verkoop van thuiscomputers, maar de strategie om met laaggeprijsde PC’s de consumentenmarkt te veroveren is mislukt. Op de consumentenmarkt haalde de Amerikaanse fabrikant een aandeel van 3,4 procent. Daarmee raakte hij ver achter bij Commodore (18,1 procent), IBM (11,7 procent), Vobis (9,9 procent), Compaq (8,8 procent), Laser (8,5 procent) en Dynabyte (4,7 procent). Ook vergeleken met andere Europese landen is het marktaandeel van Packard Bell in Nederland laag. Op gebied van thuiscomputers was het vorig jaar in Europa marktleider; met een aandeel van 9,7 procent liep het voor op Compaq en Vobis. Volgens Dataquest steeg de verkoop in het tweede kwartaal met 45 procent, goed voor een eerste plaats in Europa.
De verschillen zijn grotendeels te verklaren door de distributiewijze. In landen als Frankrijk verkoopt Packard Bell veel PC’s via weilandwinkels en warenhuisketens. In Nederland was de verkoop via de Makro geen succes. Nu dit contract is opgezegd, is Packard Bell aangewezen op verkoop via Dixons, Correct, Dunnet, Dynabyte, Office Center en Computer Company. Daarnaast hoopt het mensen die voor het eerst een PC kopen te bereiken via ketens als Megapool, Expert, Horn, Radio Modern en It’s. Geprobeerd wordt ook bij de betere computerwinkels voet aan de grond te krijgen.