Het voortdurend investeren in nieuwe kennis is voorwaarde voor blijvend succes van de Nederlandse softwarebedrijven. Dit komt naar voren uit de studie Het innovatieve softwarebedrijf van het Maastrichte onderzoeksinstituut Merit.
Het bureau voerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een onderzoek uit onder 32 Nederlandse softwarebedrijven. De resultaten ervan zijn vandaag gepresenteerd in het Evoluon in Eindhoven.
Het rapport van Merit laat zien dat de Nederlandse softwaresector sinds 1993 weer in de lift zit. De dienstverlening groeit jaarlijks met zo’n 8 procent. Dit jaar wordt de marktwaarde geschat op 5,5 miljard ecu. Ongeveer eenderde van de software wordt door klanten zelf geproduceerd; de rest door softwarebedrijven. Van de in Nederland aanwezige aanbieders is ongeveer eenderde in buitenlandse handen. Om ervoor te waken dat deze groeimarkt volledig in handen komt van softwarebedrijven uit de Verenigde Staten en Azië is innoverend vermogen een cruciale voorwaarde.
Merit maakt onderscheid tussen software-producenten en software-dienstverleners. Het bureau signaleert dat slechts een paar producenten de nadruk leggen op productinnovatie. "Softwarebedrijven zullen zich echter geconfronteerd zien worden met een steeds sneller ontwikkelende technologie en een klant die steeds hogere eisen stelt. Innovaties in het proces van software-ontwikkeling zullen het mogelijk maken sneller en goedkoper te werken. De echte prijsconcurrentie zal daarmee pas losbarsten. In die selectie-omgeving overleven de bedrijven die nu en in de toekomst investeren.