De computerindustrie schaarde zich begin deze week achter een universele gedragscode voor de bescherming van persoonlijke gegevens op Internet. Hieronder vallen beleidslijnen die gebruikers in staat stellen om zelf te bepalen welke persoonlijke informatie zij uit handen geven.
Bovendien moet dit de totale hoeveelheid persoonsgegevens die bedrijven verzamelen terugdringen.
De richtlijn vraagt bijvoorbeeld Internet-marketeers om zichzelf te beperken tot alleen het verzamelen van gegevens die direct noodzakelijk zijn voor hun bedrijfsvoering. Verder moet gevoelige informatie, zoals medische dossiers en creditcard-nummers, beschermd worden door encryptie, zo adviseert de privacycode.
De gedragscode is dan ook mede bedoeld om elektronische handel te bevorderen. Volgens recente schattingen van het Amerikaanse Witte Huis zorgt dit handelskanaal voor een omzet van zeventig miljard dollar dit jaar. Naar verwachting ligt dit bedrag tegen 2002 rond de driehonderd miljard dollar.
"President Clinton verzocht ons om voor zelfregulering te zorgen en dat doen we nu", zei Rhett Dawson, president van de Information Technology Council. De leden van deze overkoepelende handelsorganisatie behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 405 miljard dollar. De angst voor een ’te zware overheidsbemoeienis’ motiveert computerfirma’s ook om de Internet-privacycode in te stellen, zo erkent Dawson.