De economische groei in Europa is in gevaar als het midden- en kleinbedrijf niet weet te profiteren van IT. Kleinere ondernemingen dreigen minder concurrerend te worden omdat ze te weinig van de technologie begrijpen, terwijl alleen technologie bedrijven in staat stelt producten en diensten voortdurend te vernieuwen.
Dit blijkt uit een uitgebreide marktonderzoek van het management-instituut Insead uit Fontainebleau (bij Parijs). Centraal bij de EuropeseSmall enterprise information technology-studie (Seit) stond de invloed van IT op de groei en de concurrentiepositie van kleinere ondernemingen. Opdrachtgever was Hewlett-Packard.
Opvallend veel Nederlandse ondernemingen zijn bezig hun bedrijfsprocessen tegen het licht te houden en opnieuw in te richten. Vooral de kleinere bedrijven hebben het daarbij moeilijk. De IT-penetratie is laag. Bovendien kampen ze met een gebrek aan vaardigheden.
In het algemeen heeft het Europese mkb grote moeite nieuwe IT toe te passen. Kleine bedrijven beseffen het belang van ontwikkelingen als Internet en elektronische handel, maar zijn niet in staat er iets mee te doen. Kennis en begrip ontbreken. Het ontbreken van een doeltreffende IT-strategie, financiële middelen en geschoold personeel verergeren de situatie.
Het Europese mkb heeft meer steun nodig bij de implementatie van technologische veranderingen en innovatie. Die hulp kan komen van de overheid, van grotere bedrijven of van IT-leveranciers. De kleinere bedrijven vinden dat ze meer ondersteuning moeten krijgen van IT-aanbieders. Daarbij wordt gedacht aan het formuleren en uitvoeren van effectieve IT-strategieën. Ze willen ook meer voorlichting van leveranciers over de potentiële voordelen van IT. Ook is er behoefte aan training. Leveranciers moeten bovendien meer tijd uit trekken voor een analyse van hun specifieke behoeften. Verder wordt gevraagd om producten die beter passen bij de speciale omstandigheden die gelden bij kleinere ondernemingen.
Traditioneel bedienen kleinere bedrijven vooral hun thuismarkten. Het mkb in West-Europa krijgt echter steeds meer concurrentie van Amerikaanse en Japanse ondernemingen. Ook uit Centraal- en Oost-Europa komt meer dreiging. Gevolg is dat kleinere ondernemingen meer over de grens gaan kijken.