Exact Software wil internationaal uitgroeien. Daarvoor herstructureert het zijn productlijn, is het op overnamepad en opent het wereldwijd nieuwe kantoren. "Wij willen de ‘Sap’ van de middelgrote bedrijven worden", zegt directeur Lucas Brentjens.
Het Delftse softwarebedrijf levert administratieve en logistieke softwarepakketten voor kleine en middelgrote organisaties. Nederland (Exact, Grote Beer), België (Cubic, Cobul) en Duitsland (Bavaria, Szymaniak en DB Software) vormen de uitvalsbasis. Daarnaast is Exact mondiaal in diverse andere landen actief. Door de internationalisering van de markt leeft de verwachting dat op termijn een handvol grote aanbieders van gespecialiseerde standaardsoftware overleven. Exact denkt één daarvan te kunnen zijn, maar moet daarvoor behoorlijk investeren. De toekomstplannen van Exact zijn gericht op twee terreinen: lokale markten bedienen en internationaal opererende klanten ondersteunen.
Aanleiding voor de productherstructurering is de opkomst van Windows-producten. De meeste leveranciers in de mkb-markt verkopen nog DOS-producten en moeten overstappen naar een Windows-omgeving. De ondersteuning van internationaal opererende klanten betekent dat Exact aanwezig wil zijn waar die klanten opereren. "Daardoor doen we kennis van de lokale markt op en zijn we in staat dit soort klanten beter te ondersteunen met ons Exact-merk Globe for Windows. Momenteel zijn we in vijfentwintig landen aanwezig. Ons streven is jaarlijks vijf tot vijftien nieuwe vestigingen te openen." Het kost Exact weinig inspanning om voet aan de grond te krijgen in landen met een laag-ontwikkelde IT-markt, zoals vroegere Oostblok-landen. In de VS daarentegen circuleren al veel lokale pakketten . "Daar moeten we door acquisities zien te groeien", zegt Brentjens. "Begin volgend jaar starten we daarmee."
Baan riep een tijd terug dat er voor Exact in de toekomst geen plaats meer is. De erp-leveranciers (enterprise resource planning) zouden de mkb-markt opslokken. Brentjens toont zich niet onder de indruk van dit dreigement. "Tussen iets roepen en iets waarmaken bestaat een groot gat. Baan probeert af te zakken naar ons marktsegment, maar is in de tussentijd weinig opgeschoten. Erp-leveranciers verkijken zich hierop. Ze moeten drie essentiële dingen anders doen dan ze gewend zijn: prijs, productie en distributie. Dat vergt een andere manier van zaken doen en een andere inrichting van de organisatie. Dat is de reden dat wij ook niet ver naar boven kijken. Een extra moeilijkheid is het conservatieve karakter van onze markt. Het is een accountingsegment waar nog een overgroot deel DOS-gebruiker is. Wij moeten wel Windows 95- en Internet-toepassingen in huis hebben, anders tellen we niet meer mee.