NCR legt met zijn systemen die gebaseerd zijn op de databasetechnieken van Teradata het accent op datawarehousing. Het bedrijf wil hiermee een eind maken aan verliezen die waren opgelopen tot twee miljoen dollar per dag.
AT&T nam NCR in 1991 voor een bedrag van 7,4 miljard dollar over. Vervolgens moedigde AT&T NCR aan om zijn productenpakket te verbreden, onder andere door PC’s te gaan verkopen. Daartoe pompte de telecomgigant maar liefst 7,4 miljard dollar in het overgenomen bedrijf. NCR slaagde er echter niet in de producten aan de man te brengen. De verliezen liepen op tot twee miljoen dollar per dag.
Eind vorig jaar zag AT&T in dat dit bodemloze put was en in december mocht NCR onder eigen naam verder. NCR concentreert zich nu op de gebieden waarin het sterk is: communicatie, de financiële wereld en de detailhandel. Juist op deze gebieden kan NCR profiteren van de database van Teradata. Dit werd in 1991 overgenomen. Deze database werkt met parallelle technieken, die nodig zijn om grote gegevensverzamelingen te kunnen bewerken. NCR claimt dat vier van de vijf top-winkelketens in de VS zijn uitgerust met een database van Teradata.